וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חדש: תלמידי ישראל לומדים יותר ויודעים פחות

מהמסמך השנתי של מרכז טאוב עולה כי למרות שמספר שעות הלימוד בארץ גבוה ביחס למדינות המערב, ההישגים נשארים נמוכים. למגזר הערבי והחרדי הישגים נמוכים ממדינות עולם שלישי

לומדים הרבה – יודעים מעט: דו"ח שמפרסם הבוקר (שלישי) מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל קובע כי מספר שעות הלימוד השנתיות במערכת החינוך בישראל גבוה יותר ממספר שעות הלימוד במדינות רבות במערב, אולם שעות אלה לא מתורגמות להישגים לימודיים, ותלמידי ישראל עדיין ממוקמים מאחור במבחנים בינלאומיים. הדו"ח בחן התפתחויות בישראל בתחום החינוך, הבריאות הרווחה, הכלכלה ובתחומים נוספים, ובמקביל לממצאי המחקר מוצעים בו גם פתרונות לבעיות קיימות.

מהדו"ח עולה כי ממוצע שעות ההוראה ב-24 ממדינות המערב נמוך ב-14% ממספר השעות הממוצע בישראל, בעוד שההישגים הממוצעים במדינות אלו גבוהים ב-8% מאשר אלו שנרשמו בקרב תלמידי ישראל. ב-19 ממדינות אלה זכו התלמידים לפחות שעות הוראה בהשוואה לילדים בישראל. למרות זאת, פרט לשתי מדינות, בכולן נרשמה רמת הישגים גבוהה מזו של ישראל.

בעשור האחרון: ירידה בהוצאה הציבורית לחינוך

הדו"ח בדק גם את הגידול הדמוגרפי באוכלוסייה בחתך של תלמידים מהמגזרים השונים. על פי הנתונים, במהלך העשור האחרון גדל מספר התלמידים בבתי הספר היסודיים בפחות מ-0.5% בזרם הממלכתי, ב-11% בזרם הממלכתי-דתי, ב-37% אחוז במגזר הערבי וב-57% במערכת החינוך החרדית. עוד נמצא כי ההישגים בתחומי היסוד של התלמידים החרדים, המהווים 20% מכלל התלמידים, ושל הערבים, המהווים 28% מהתלמידים, נמצאים מתחת להישגי כל מדינות המערב וכן מתחת להישגי מדינות עולם שלישי.

במקביל מצאו מחברי המסמך כי הגורם הקריטי ביותר למציאת תעסוקה בישראל הוא החינוך. נכון לשנת 2011, רק 11% מהנשים הערביות שלא סיימו תיכון מועסקות, לעומת 79% מאלה עם השכלה אקדמית. בקרב נשים יהודיות וגברים יהודים וערבים שלא סיימו תיכון, כשני שלישים מועסקים, לעומת כ-90% של מועסקים בקרב בעלי השכלה אקדמית.

לא מן הנמנע שנתונים אלה קשורים גם להידרדרות ההוצאה לחינוך בישראל בעשור וחצי האחרונים. בשנת 1998 הייתה ההוצאה הציבורית לחינוך לתלמיד בישראל מעט גבוהה יותר מהממוצע במדינות ארגון המדינות המתועשות (ה-OECD) - קרוב ל-19% מהתוצר המקומי הגולמי לנפש. מאז גדלה ההוצאה לחינוך ב-OECD, בעוד שבישראל היא עברה עליות וירידות ולבסוף וירדה הרבה מתחת לזו של הארגון ועמדה ב-2008 על קצת מעל 18% מהתוצר המקומי הגולמי לנפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully