וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלקה לממשל בבן גוריון תקבל הזדמנות נוספת

ועדת משנה של המל"ג קבעה כי על האוניברסיטה להציג התחייבות מדוייקת לתיקון ליקויים שנמצאו במחלקה, בהם חוסר איזון במגוון הדעות. ח"כ הורוביץ: "דיכוי החופש האקדמי מביש"

ניסיון פשרה? בתום דיון בערעור שהגישה אוניברסיטת בן גוריון לוועדת המשנה להבטחת איכות של המועצה להשכלה גבוהה נגד ההחלטה לסגור את המחלקה לפוליטיקה וממשל, הודיעה אחר הצהריים (שלישי) הוועדה כי הוחלט שהאוניברסיטה תציג בתוך שלושה שבועות התחייבות מפורטת לתיקון הליקויים כפי שהוצגו על ידי ועדת ההערכה הבינלאומית שמונתה כדי לבדוק את המחלקה. ישיבת המשך של וועדת המשנה תתקיים לאחר קבלת התחייבות המוסד.

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה: "האוניברסיטה הציגה בפני ועדת המשנה של המל"ג נתונים מהם עולה כי אין ממש בביקורת שהוטחה במחלקה, תכנית הלימודים במחלקה מגוונת ביותר ומקובלת על מומחים בעלי שם בארץ ובעולם. האוניברסיטה לא תקבל כל החלטה שמשאירה את 'איום הסגירה' מעל לראשה של המחלקה. יחד עם זאת, האוניברסיטה תמשיך לשתף פעולה עם המל"ג, על-מנת להבטיח את רמתה האקדמית הגבוהה של המחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן-גוריון. האוניברסיטה תמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על-מנת להבטיח את המשך פעילותה התקינה והעצמאית של המחלקה".

הוועדה דנה בישיבתה בערעור שהגישה אוניברסיטת בן גוריון על החלטת הוועדה לסגור את המחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטה, זאת בשל חוסר איזון, לטענתם, במגוון הדעות והדיסיפלינות השונות שמוצגות לתלמידי המחלקה. בדיון השתתף יו"ר הועדה הבינלאומית של המל"ג, פרופ' תומס ריסה, אשר הציג את שורת הליקויים שעל אוניברסיטת בן גוריון לפעול לתיקונם, ולאחריו הציגו נציגי האוניברסיטה את עמדתה בכתב ובעל פה.

בטרם התקבלה ההחלטה, יצאה נשיאת האוניברסיטה, פרופסור רבקה כרמי, אל הסטודנטים שקיימו הפגנה מחוץ לחדר הישיבות נגד סגירת החוג. "נעשה הכול על מנת שהמחלקה הזו לא תיסגר", אמרה כרמי. "אני רוצה להבטיח לכם שהמחלקה הזו היא אחת הטובות והמובילות במדינת ישראל, אולי הטובה ביותר", אמרה כרמי למפגינים. "היא תמשיך לשגשג ולפרוח, זה הצורך של מדינת ישראל. אם בתסריט הזוי ובלתי אפשרי, תיסגר המחלקה, זה יהיה יומה השחור הגדול של האקדמיה בישראל". חבר הכנסת ניצן הורוביץ שהשתתף בהפגנה אמר כי "מביש במיוחד שהממשלה נותנת גיבוי לדיכוי החופש האקדמי".

ח"כ מילר: "במחלקה נמצאו ליקויים"

יו"ר ועדת החינוך לשעבר, ח"כ אלכס מילר, אמר בעקבות הדיון במל"ג כי "על המועצה להשכלה גבוהה לבחון את הנעשה במחלקה ולהסיק את המסקנות הנכונות שיובילו לשמירה על רמתה המקצועית של המחלקה. כל החלטה שלא תשמור על איזון אקדמי ראוי תוביל להשלכות הרות גורל בעתיד האקדמיה בכללותה". הוא הוסיף כי "במחלקה זו נמצאו ליקויים רבים שמחייבים שינויים דרסטיים. אין זה ראוי שדווקא במחלקה בה דנים בבליל הדעות המתקיימות בשיח הציבורי סטודנטים יחששו להשמיע את דעותיהם האישיות מפאת פגיעה ישירה בציוני הקורסים אותם הם לומדים".

הפרשה, שפורסמה לראשונה בעיתון "הארץ", החלה בשנה שעברה, כאשר ועדת ההערכה לתחומי מדע המדינה ויחסים בינלאומיים פרסמה דו"ח ובו ליקויים הקיימים במחלקה החל מהטיה פוליטית של מרציה וכלה ברמת המחקר והלימוד במחלקה. ועדה בינלאומית התבקשה לבחון את התנהלות המחלקה ולהמליץ על שינויים שניתן לעשות בה על מנת שסכנת הסגירה לא תרחף מעל ראשה. עם זאת, ועדת המשנה של המועצה להשכלה גבוהה שדנה בנושא בחודש שעבר קבעה כי המחלקה אכן ביצעה חלק מהשינויים שהתבקשה ליישם, אולם חלק מהליקויים שצוינו טרם תוקנו. בעקבות כך, החליטה ועדת המשנה לאשר נוסח החלטה מחמיר שמשמעותו סגירת המחלקה.

לפני כשבועיים התייחס שר החינוך, גדעון סער, לפרשה. הוא ציין כי חלה בשני העשורים האחרונים התרחבות מבורכת של מערכת ההשכלה הגבוהה ותפקידה של המועצה להשכלה גבוהה היא לשמור על סטנדרטים של איכות. "לא פעם המהלכים האלה לא פשוטים, הם דורשים יושרה ולא טיוח או עיגול פינות", אמר סער. "לא אאפשר מצב שבו מנסים להלך אימים על המועצה להשכלה גבוהה", אמר השר בהתייחס לביקורת שנשמעה על הכוונה לסגור את המחלקה. "לא כל כישלון אקדמי יכול להסתתר תחת הסיסמה 'חופש אקדמי'. לא כל ביקורת היא ניסיון לסתום פיות. במקום בו מתגלים כשלים- נפעל".


לפניות לכתבת: michalresh1@walla

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully