וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר נגד עיצומי משרד החוץ: "מנותקים מהמציאות"

סכסוך העבודה בין עובדי המשרד לבין האוצר עלה מדרגה, עם הפסקת השירותים בנציגויות ישראל בעולם. האוצר: "הדרישות שלהם לא הגיוניות". העובדים: "שיסתכלו בתלושי השכר שלנו"

סכסוך העבודה במשרד החוץ, שנמשך זה כשלושה חודשים ואף גרם מבוכה דיפלומטית במהלך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפולין לפני כשבועיים, עולה מדרגה נוספת: אתמול הודיעו עובדי המשרד כי יפסיקו לאלתר את מתן כל השירותים בנציגויות ישראל בעולם, והבוקר (שני) גרמו העיצומים לעיכוב שיירתו של ראש ממשלת גאורגיה שהגיע לביקור בישראל. על רקע ההחרפה בעיצומים, אמר גורם במשרד האוצר לוואלה! חדשות כי העובדים "מנותקים מהמציאות הכלכלית במדינה" וכי הם "לא מבינים באיזו תקופה אנחנו נמצאים".

העובדים נוקטים את העיצומים במחאה על שורה של נושאים, בהם שחיקה מתמשכת בשכר הדיפלומטים, הרעה בזכויות הפנסיוניות שלהם, היעדר סיוע משמעותי מצד המדינה לדיפלומטים שבני או בנות זוגם לא מוצאים עבודה במהלך שליחות בחו"ל והיעדר ייצוג הולם לעובדים בוועדות הקובעות את התקנים במשרד. הם דורשים ממשרד האוצר למצוא פתרונות לבעיות הללו שגורמות לכך שאחד מכל שלושה בוגרים של קורס צוערי משרד החוץ, עוזב את שירות החוץ בתום כעשר שנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוחים על שורה של נושאים. עובדי משרד החוץ מפגינים, לפני כשבועיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשרד האוצר, בתגובה לטענות העובדים, מפנים לנספח בהסכם השכר הקיבוצי שנחתם עם ההסתדרות לפני כשנתיים, שבמסגרתו קיבלו עובדי משרד החוץ תוספת שכר חריגה – "תוספת שירות החוץ" – שיכולה להגיע עד לכ-15% משכרם, ובנוסף קיבלו "מענק הצטיינות" של בין 2% ל-3% משכרם. באוצר מפנים גם לדו"ח הממונה על השכר במגזר הציבורי לשנת 2011, שקבע כי השכר הממוצע במשרד החוץ הוא כ-17,000 שקלים, מהגבוהים במגזר הציבורי.

"השכר שלהם גבוה והם קיבלו רק לפני שנתיים תוספת חריגה, גדולה פי שניים ויותר מהתוספת של 7.25% שקיבלו רוב עובדי המגזר הציבורי בהסכם השכר עם ההסתדרות", אמר גורם באוצר. "הדרישות שהם מעלים עכשיו – הגדלת השכר, סיוע מהמדינה ברישום ילדיהם לבתי ספר פרטיים וקייטנות, פיצוי על יציאה לשליחות – לא הגיוניות ומצביעות על כך שהם מנותקים מהמציאות הכלכלית במדינה. אנחנו נמצאים בתקופה קשה, עם גירעון עצום, וכל המגזר הציבורי סופג קיצוצים. אי אפשר בתקופה כזו להחריג בצורה כל כך קיצונית, פעם נוספת, דווקא את משרד החוץ".

אחד משלושה צוערים עוזב

בוועד עובדי משרד החוץ אומרים דברים דומים – "מנותקים מהמציאות" – דווקא על פקידי האוצר. יו"ר הוועד, יאיר פרומר, אמר לוואלה! חדשות: "קל להם לשחק עם המספרים, למשל לחבר את המשכורות הגבוהות שמרווחים הבכירים והוותיקים ביותר במשרד עם המשכורות הנמוכות שמקבלים רובנו, וכך ליצור מצג שווא כאילו אנחנו מרווחים סכומים כל כך גבוהים. אני מזמין את פקידי האוצר להסתכל בתלוש המשכורת שלי, אקדמאי בוגר תואר שני שכבר 12 שנים במשרד החוץ, אחרי שליחויות במדינות כמו ניגריה וסרביה. הם לא יראו שם שום דבר שמתקרב לסכומים האלה".

פרומר התייחס גם לתוספת השכר שציינו באוצר: "תוספת השכר נוגעת לעובדים שנמצאים בארץ, המאבק שלנו עוסק בכלל בעובדים שנמצאים בשליחות בחו"ל. בהרבה מדינות יוקר המחיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, אבל השכר שלנו נשחק ולא מאפשר למשפחות הדיפלומטים במדינות הללו לסגור את החודש". באוצר, בתגובה, מסבירים: "בסוף מדובר באותם עובדים, שנעים בין ישראל לשליחויות ובחזרה לישראל. מי שנמצא כרגע בשליחות מקבל תוספת על היותו בחו"ל, ובנוסף יקבל את תוספת השכר כשישוב לתפקיד בארץ".

גם על דבריו של הגורם באוצר על הוצאות החינוך של הדיפלומטים יש לפרומר הסבר: "צריך להבין שכשאתה נמצא בשליחות במדינות מסוימות, כולל כאלה שיצא לי באופן אישי לשרת בהן, אין לך ברירה אלא לרשום את הילדים לבית ספר פרטי, לא קיימת אופציה אחרת. בקיץ, אם אתה לא רושם את הילדים לקייטנה, אין לך פתרון – אין סבא וסבתא שגרים במרחק חצי שעה. מצד אחד, יש שחיקה בשכר שלנו וצריך לזכור שלרוב בני ובנות הזוג שלנו עובדים בעבודות שלא תואמות את כושר ההשתכרות שלהם, כך שבפועל אנחנו חיים ממשכורת אחת, של השליח, ועוד משכורת נמוכה במיוחד של בן או בת הזוג. במקביל, אנחנו נאלצים להוציא אלפי דולרים על החינוך של הילדים שלנו. בדיוק בגלל דברים כאלה אחד מכל שלושה צוערים עוזב את המשרד אחרי פחות מעשור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

רק הסנוניות הראשונות

במשרד האוצר מדגישים כי לא כל הדרישות של העובדים לא הגיוניות, ומצביעים למשל על סוגיית בני הזוג שאינם עובדים כנושא שמשרד האוצר מגלה בו התחשבות בעובדים. "זה נושא שאנחנו מודעים לקשיים שהוא יוצר, יש ועדה מקצועית במשרד החוץ שמטפלת בזה ואם צריך לתת כתף במקרים ספציפיים, אנחנו נרתמים לסייע". לדבריו, "אנחנו יודעים שלא כולם משרתים בפריז ובלונדון, הרבה מהם עושים עבודה חשובה במדינות לא פשוטות, ולכן בהסכם השכר ב-2011 נקבעה תוספת מיוחדת למדינות קשות שירות. אנחנו מעריכים את העבודה החשובה שהם עושים למען מדינת ישראל, אבל לצערי חלק מהדרישות הנוכחיות שלהם מוגזמות לחלוטין".

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בפולין, פגישה עם ראש ממשלת פולין. יוני 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מבוכה דיפלומטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו הפולני, בביקורו החודש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בתגובה לדבריו אמר פרומר כי הוועדה שאמורה לסייע לבני ובנות זוג במציאת עבודה, "לא באמת עוזרת. בני ובנות הזוג שלנו לא מצליחים לחסוך לפנסיה, ואנחנו נאלצים לבנות את כל עתידנו על משכורת אחת, שהולכת ונשחקת לאור ההוצאות הגדולות שנדרשות מאיתנו. למצב הזה למשרד האוצר אין תשובות כרגע, אבל אנחנו מקווים שבמהלך המשא ומתן הם ימצאו תשובות ופתרונות כדי שנוכל לסיים את העיצומים ולשוב לעבודה שלנו, שחשובה לנו וחשובה למדינה".

בשעה ששני הצדדים ממשיכים להחליף ביניהם האשמות ונתונים, הנפגע העיקרי מהמשך העיצומים הם יחסי החוץ של מדינת ישראל. לפני כשבועיים כאמור גרמו העיצומים למבוכה דיפלומטית במהלך ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בפולין, והשבוע התברר כי העיצומים הובילו לביטול ביקורו המתוכנן של שר החינוך והתרבות של ממשלת הונגריה בישראל. "אלה רק הסנוניות הראשונות", אמר גורם במשרד החוץ. "אם לא יימצא פתרון מהיר למשבר, מדיניות החוץ של ישראל תיפגע. מצד שני, אולי לאף אחד לא אכפת. אחרי הכל, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שאין לה בכלל שר חוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully