וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורים ותלמידים לא מרוצים: "הפקטור לא יעזור"

24.6.2013 / 16:29

הפקטור שהבטיח משרד החינוך בציון בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות לא מספק תלמידים ומורים, שדורשים: להעלות את משקל ציון המגן ל-90% מהציון המשוקלל

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

משרד החינוך אמנם הודה היום (שני) בטעותו והעניק פקטור לנבחני הבגרות במתמטיקה, אולם מורים ותלמידים רבים הביעו חוסר שביעות רצון מהפתרון. בשיחה עם וואלה! חדשות טענו מורים למתמטיקה ותלמידים כי הפתרון שהציע משרד החינוך לא יעיל עבור הנבחנים, ובכל מקרה יהיה עליהם להיבחן שוב במועד ב' של הבחינה.

על פי ההצעה של משרד החינוך, בשאלון 806 ייבחרו ארבע התשובות הטובות ביותר מתוך שש השאלות שעליהן נדרשו התלמידים לענות. השאלון כלל בסך הכל תשע שאלות. כמו כן, יתווסף פקטור של תשע נקודות לכל ציון בחינה. בשאלון 807 ייבחרו שתי התשובות הטובות ביותר מתוך שלוש השאלות שנדרשו הנבחנים לפתור, וכן יתווספו ארבע נקודות לציון של כל תלמיד. מנגד, מורים ותלמידים טענו כי הפתרון אינו יעיל, שכן מרבית התלמידים שהתקשו בבחינה כלל לא הצליחו לענות על שאלות מלאות.

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל כחלון, אמר בתגובה להחלטה כי הבחינה "לא ייצגה את רמת הידע של התלמידים. הפתרון שהציע משרד החינוך טוב ברמה הארצית, אך לא עוזר לתלמידים שנבחנו באופן פרטני. הוא מתייחס אך ורק לממוצע הציונים הארצי הנוכחי, ביחס לממוצע בשנים קודמות, ולא ליכולות התלמידים. הפתרון לא מתאים לתלמידים שלא פתרו שאלות שלמות, אלא מספר סעיפים בכל אחד מהתרגילים, אם בכלל. תלמידים רבים מנבחני הבגרות במתמטיקה התייאשו במהלך הבחינה מרמת הקושי בשאלות ומהעומס הרב שהיה. חלקם לא סיים את הבחינה ואחרים לא פתרו שאלות שלמות, אלא רק חלקים קטנים".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"להעלות את ציון המגן". תלמידים נבחנים בבגרות במתמטיקה/בן קלמר

"נמשיך לדרוש שתיבחן מחדש הבחינה במועד ב'", הוסיף כחלון, "ואפשרות לפיה מרכיב ציון המגן הבית-ספרי יהיה גבוה יותר ממרכיב ציון הבגרות". "זה לא יעזור בכלל", הסכימה ח', מורה למתמטיקה מאזור המרכז. "הבחינה הייתה כל כך מתישה והשאלות היו בה כל כך ארוכות שתלמידים התייאשו באמצע. רוב התלמידים לא הצליחו לפתור ארבע שאלות מלאות". לטענתה, מורים למתמטיקה הציעו למשרד החינוך לשנות את המשקל שמקבלת כל בחינה כך ש-90% מהציון הסופי יתבסס על הבחינה הבית ספרית ו-10% בלבד על בחינת הבגרות. "רוב התלמידים יצטרכו לגשת למועד ב'. זו החלטה טיפשית כי אין בה כלום, היא לא עוזרת לאף אחד. עדיף היה שהם לא יעשו כלום", הוסיפה ח'.

ח' הביעה אכזבה רבה מהפתרון שהציע המשרד. "התלמידים יצאו כל כך מזועזעים מהבחינה. היא עשתה נזק בלתי פתיר. כל ניסיון פתלתל כזה לא יעבוד. מדובר בהחלטה לא טובה ומאוד לא מספקת ולא מנחמת. התלמידים נפגעו ולמרות ההחלטה הם עדיין נפגעים וזה ממש לא לעניין".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
יגשו למועד ב'? תלמידים בבחינת הבגרות במתמטיקה/בן קלמר

ר', מורה נוספת למתמטיקה מאזור המרכז, תהתה מה יעלה בגורלם של תלמידים שמחקו תשובות נכונות. היא הוסיפה כי המשרד לא התייחס לטענות כי גם השאלונים ברמה של ארבע יחידות היו קשים מדי, ולמעשה לא נתן לאותם תלמידים מענה ראוי. לדבריה, אחת הבעיות העיקריות בבחינה הנוכחית הייתה חוסר הזמן: "הרבה תלמידים לא הספיקו לסיים את הבחינה. היה לי תלמיד מצטיין שאמר 'אם הייתה לי עוד חצי שעה הייתי עושה את זה כמו שצריך'. השאלות ארוכות וצריך זמן חשיבה ותיקונים. היו הרבה תלמידים שידעו את התשובה אבל לא היה להם זמן לכתוב ולחשב".

עם פרסום מסקנות הבדיקה של משרד החינוך, תלמידים רבים כתבו בעמודי הפייסבוק של שר החינוך, שי פירון, והמשרד כי צריך להינתן פקטור גם לנבחנים בבחינה ברמה של ארבע יחידות. "משרד החינוך אתם בדיחה!", כתב תלמידה בעמוד הפייסבוק של המשרד. "ארבע הנקודות הללו לא יעזרו וגם הבחירה של שתי השאלות הכי טובות! במקרה שמישהו כן הצליח לעשות שלוש שאלות! לפני שאתם הורסים לנו גם את הבגרות בקיץ שבו תעשו בחינה יותר קלה ותתחשבו אחרי הפדיחה שעשיתם".

עם זאת, טענה ר' כי יתר המהלכים עליהם הכריז המשרד בנושא – בהם בחינת התאמת כמות החומר לשעות הלימוד, החלפת צוות הכותבים, התאמת מספר השאלות לזמן הבחינה ועוד – דווקא מצוינות וחשובות. בנוסף לתוספות הניקוד לתלמידים הודיע המשרד גם על בחינה כללית של מערך הבגרות והלימוד של מקצוע המתמטיקה. בין יתר המסקנות, נכתב כי המשרד החליט לבחון מחדש את תכנית הלימודים במתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד ולהתאימה לשעות הלימוד הניתנות למקצוע, להתאים את מספר השאלות להיקף הזמן אשר יועמד לרשות התלמידים, ואף לשקול את החלפת צוות כותבי הבחינה.

ממשרד החינוך נמסר כי המשרד "הצהיר והבטיח, כי התלמידים לא ייפגעו כתוצאה מהקושי של הבחינה. המשרד ערך בדיקה מקיפה ויסודית של בחינות הבגרות, ובכלל זה ביצע סימולציות שונות כדי לגבש פתרון שייתן את המענה הטוב ביותר בעבור התלמידים. בעניין זה ציינו במשרד כי המשרד היה מאמץ כל פתרון שהיה נותן המענה הראוי והטוב ביותר בעבור התלמידים". עוד נמסר: "הסימולציות העלו כי מתן מענה באמצעות הצבירה אינה מטיבה עם התלמידים וכי הפתרון הנוכחי נמצא כטוב ביותר, וכמי שיכול למקסם את התשובות של התלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully