וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבגרות במתמטיקה הייתה קשה מדי, יינתן פקטור"

24.6.2013 / 12:35

צוות הבדיקה של משרד החינוך שהוקם בשל התלונות על קושי הבחינה ב-5 יחידות, מצא שהן מוצדקות. "טעינו. עומס השאלות לא תאם לזמן". במקביל, הוחלט להעניק תוספת ניקוד גורפת

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק

במשרד החינוך מודים - בחינת הבגרות במתמטיקה הייתה קשה מהרגיל: מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, הציגה הבוקר (שני) את ממצאי צוות הבדיקה, אשר בחן את הבגרות במתמטיקה (5 יחידות), שנערכה לאחרונה. מהבדיקה עלה כי משרד החינוך טעה ביחס לדרגת הקושי של הבחינה. לדברי המשרד, בשל הקושי הרב של הבחינה, ממוצע הציונים של כלל הנבחנים היה נמוך מהמקובל. עוד העלו ממצאי הבדיקה, כי הבחינה התאפיינה בעומס רב של שאלות, שלא הותאמו להיקף הזמן, אשר ניתן לתלמידים לצורך מתן הפתרונות. בנוסף, נקבע כי תינתן תוספת ניקוד גורפת לכל התלמידים.

יצוין כי צוות הבדיקה הוקם בעקבות תלונות רבות וחריגות בהיקפן, מצד מורים למקצוע ומצד תלמידים, שטענו כי הבחינה ברמה הגבוהה במתמטיקה הייתה קשה באופן בלתי סביר. כמו כן, עלו טענות רבות באשר לאי ההתאמה שבין החומר, אשר נלמד בבית הספר, לבין השאלות אשר הופיעו בבחינה.

סערת הבחינה במתמטיקה: כותרות נוספות
- איומים על המפקחת על מקצוע המתמטיקה
- תלמידים זועמים על הבחינה במתמטיקה: ”רימו אותנו”
- 200 אלף כפול לחץ אטומי: החלה הבחינה במתמטיקה

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"הבחינה התאפיינה בעומס רב של שאלות, שלא הותאמו להיקף הזמן". תלמידים נבחנים בבגרות במתמטיקה/בן קלמר

יוקם צוות היגוי מקצועי לכתיבת המבחן במתמטיקה

לצד ההודאה החריגה, ממשרד החינוך נמסר כי זה "לא שבחינת הבגרות בחמש יחידות לימוד צריכה להיות 'קלה' או 'חוויה'. בחינה זו היא אתגר הדורש מאמץ. אבל למדנו, הסקנו מסקנות, בחנו את הסיבות וביקשנו לתקן את הנדרש מהשורש. דאגנו לתלמידים של היום ולתלמידים של מחר".

צוות הבדיקה בדק את ציון הבחינה של תלמידי חמש יחידות בשאלונים 806 ו-807, וכן את השינויים הנדרשים בתכנית הלימודים ובתכנית ההבחנות במתמטיקה. מהמשרד נמסר כי שטאובר תבדוק את כל כללי כתיבת בחינת הבגרות ותקבע קריטריונים חדשים לכתיבת בחינות בגרות בכל תחומי הדעת ובכלל זה במתמטיקה.

ומה בנוגע לתלמידים? המשרד ממליץ כי בשאלון 806 ייבחרו ארבע התשובות הטובות ביותר מתוך שש השאלות, וכן יתווסף מקדם של תשע נקודות לכל ציון בחינה. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שש מתוך תשע שאלות. כמו כן, בשאלון 807 ייבחרו שתי התשובות הטובות ביותר מתוך השלוש, וכן יתווסף ציון של ארבע נקודות לכל תלמיד. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שלוש מתוך חמש שאלות. לדברי המשרד, שני מהלכים אלה יביאו את ממוצע הבחינה הזו לממוצע הרב שנתי כפי שהיה בעבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
התלמידים יכולים להיות מרוצים מהתוספת. תלמידים לפני הבגרות/בן קלמר

בנוסף, החליט המשרד לבחון מחדש את תכנית הלימודים במתמטיקה בהיקף של 5 יחידות לימוד ולהתאימה לשעות הלימוד הניתנות למקצוע. המשרד יגבש מסמך הלימה שיפורסם טרם פתיחת שנת הלימודים תשע"ד וכן תגובש תכנית השתלמות מורים, אשר תותאם לשינויים (מבחינת דרכי הוראה, היקף החומר ודרכי היבחנות) כדי להטמיע את התכנית המתוקנת במיטבה.

כמו כן, לקראת הבחינות הבאות, יותאמו מספר השאלות להיקף הזמן אשר יועמד לרשות התלמידים והמבחן במתמטיקה ייכתב על פי מחוון מוגדר אשר יכלול פירוט רב יותר אודות אופי השאלות. בהתאם לזאת, יוקם צוות היגוי מקצועי שיפתח מפרט מקצועי לכתיבת המבחן במתמטיקה. בניית המפרט תסתיים לפני התחלת כתיבת הבחינה, והמפרט יתייחס למבנה המבחן, מורכבות השאלות, רמת המלל, התפלגות רמות הקושי, רמות החשיבה המצורפות, המשקל היחסי שניתן לכל אחד מהגורמים.

עוד נמסר כי יישקל מחדש מבנה צוות הכותבים של המבחן, ייקבעו נקודות היוועצות כחלק מתהליך הבנייה של המבחן, תהליך פיתוח הבחינה יתבצע באופן אינטראקטיבי הכולל סבבים של משוב - תיקון - משוב בין צוות הכתיבה לוועדת ההיגוי, צוות המורים הפותרים/בודקים במהלך כתיבת המבחן יעבדו על פי טופס מוגדר ומובנה, שיתייחס לזמן הנדרש לפתרון כל שאלה, לרמת הקושי, למורכבות ולהתרשמות הכללים. צוות הכתיבה יכין שלושה שאלוני בחינה באותה רמת קושי לגביהם תיערך הגרלה. האחד יונגש למורים ולתלמידים במהלך חודש מרץ כדגם. השני יהיה השאלון של מועד א' והשלישי של מועד ב'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully