וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לפני ההצבעה על הגז: "החלטנו לזוז מהר"

23.6.2013 / 12:00

בפתח הדיון שבו יצביעו השרים לאישור ההחלטה לייצא 40% מהגז הישראלי, הגן ראש הממשלה על המהלך שנעשה לטענת מבקריו ללא שקיפות ודיון ציבורי: "לא נסחפנו בגלי הפופוליזם"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל

רגע לפני שמתכנסים השרים לאשר את ההחלטה השנויה במחלוקת לייצא 40% מהגז המופק בישראל, הגן הבוקר (ראשון) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על ההחלטה שלטענת מבקריה נעשתה ללא דיון ציבורי. "לא נסחפנו בגלי הפופוליזם ששוטפים את המדינה והעולם, ועשינו את הדבר הנכון למדינת ישראל", טען נתניהו. "משקיעים יכולים לאבד תקווה, יכולים לחשוב שאנחנו ניכנע ללחצי הפופוליזם, אבל אנחנו החלטנו לזוז מהר".

"אני מביא היום לממשלה את ההחלטה שקיבלתי יחד עם שר האנרגיה סילבן שלום, שר האוצר יאיר לפיד ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר, לאחר דיונים מעמיקים תרתי משמע, דיונים בהם ירדנו למעמקי הים", המשיך ראש הממשלה. הוא הסביר כי הגז שבו התברכה ישראל יכול לתת מענה לשני צרכים של ישראל: לספק אנרגיה זולה יותר ולמלא את קופת המדינה בעשרות מיליארדי שקלים כתוצאה מיצוא הגז. "האיזון בין הדברים הללו הוא לא דבר של מה בכך, דנו בזה הרבה זמן ומצאנו את האיזון הנכון", הסביר.

"אני רוצה להגיד דבר אחד יסודי - בלי שיהיה יצוא גז, לא יהיה גז לשוק המקומי", הדגיש נתניהו. "אלה הכללים הבסיסיים לגבי איך מפיקים גז מהמים. אם לא יהיה יצוא לא יהיה גז לשוק המקומי, ואת הטעות הזו, הכניעה לפופוליזם – אסור לעשות. אנחנו צריכים להוציא את הגז מחוץ למים והשילוב הנכון בין השוק מקומי ליצוא זה מה שאנחנו עושים היום".

מפגינים מוחים על הכוונה לייצא גז מול ביתו של שר האנרגיה סילבן שלום. בן קלמר
הפגנה נגד ייצוא הגז בחודש שעבר/בן קלמר

לדברי נתניהו, במשך עשרות שנים ישראל הלכה לחפש גז ולא הצליחה למצוא. "מי שהצליח היו הסקטור הפרטי, יזמים שהלכו והסתכנו ויזמו ומצאו, וצריך להגיד את זה. מול השיטפון הפופוליסטי ששוטף גם את מדינת ישראל, צריך להגיד את הדבר הזה. לא צריך לנשל אותם ולא צריך לבטל אותם, אבל כן צריך לקחת למדינה את מה שמגיע למדינה וזה מה שאנחנו עושים". הוא עוד הוסיף כי ההחלטה מבטיחה את הצרכים של אזרחי מדינת ישראל – גם על ידי הזרמת כסף רב למדינה וגם על ידי הוזלת האנרגיה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסדת הגז לוויתן, מול חופי ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום רביעי הודיע ראש הממשלה על החלטתו בסוגיית יצוא הגז. במסיבת עיתונאים שקיים נתניהו יחד עם השר לפיד, הוא הודיע כי החליט ש-40% מהגז שהתגלה בקידוחים בים התיכון יועבר ליצוא, בעוד ש-60% יישארו למילוי צרכיה האנרגטיים של מדינת ישראל. נתניהו טען כי ההחלטה הזאת תבטיח את צרכיה האנרגטיים של המדינה ל-25 השנים הקרובות.

ההחלטה לייצא את הגז הישראלי, כמו גם ההחלטה להביא את הסוגיה להצבעה בממשלה, ולא בכנסת, עוררה ביקורת רבה, הן בקרב פוליטיקאים והן בקרב הציבור, אשר יצא להפגין נגד המהלך. הבוקר הפגינו כמאה בני אדם מול ישיבת הממשלה, ואמש נעצרו שבעה בני אדם במהלך הפגנה באזור כיכר פריז בירושלים.

יחימוביץ': "שוד של הציבור"

חברי כנסת רבים מהאופוזיציה תקפו את המהלך מאז הודיע נתניהו על ההחלטה. יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', הודיעה כי בכוונתה להגיש עתירה לבג"ץ – יחד עם חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה וכן עם חבר הכנסת ראובן ריבלין מהליכוד, בדרישה לפסול את הליך קבלת ההחלטות בנושא חלוקת הגז הטבעי, ולהעביר את ההחלטה בנושא למסלול חקיקה מוסדר. "חזינו כעת במיצג מביש של כניעה ללחצים אדירים של ענקי הגז, במסווה קלוש של החלטה מקצועית", אמרה יחימוביץ' זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים. "במחטף ובמהירות שאין לה כל הצדקה - כאשר מדובר בהחלטה הגוזרת את עתיד הילדים שלנו, קיבלו ארבעה אנשים מבוססים ועשירים החלטה אשר תפגע ברוב המכריע של אזרחי מדינת ישראל. ההחלטה הזו היא שוד של הציבור".

בסוף השבוע, פרסם ח"כ איתן כבל (העבודה) סטטוס בפייסבוק, ובו טען כי מדובר בהחלטה שתאפשר יצוא מופקר של הגז מבלי לקחת בחשבון את טובת האזרחים בעניין. "התראה: אם תעברו מחר ליד משרד ראש הממשלה ותריחו ריח חשוד, אל לכם להיבהל. מדובר בריח של תבשיל שמתבשל שם כבר לא מעט זמן מאחורי גבנו", פתח כבל את דבריו בפייסבוק. "למי שלא עקב, מחר מתכוונת למכור הממשלה את עתיד הגז הטבעי ששייך לכולנו. בחוסר אחריות מתכוונת הממשלה לאשר בישיבתה יצוא מופקר של כמויות עצומות של גז מבלי לבחון את צרכי המשק הישראלי לטווח הקרוב והרחוק".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully