וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תגדיל את כמות הגז המיועד למשק הישראלי

19.6.2013 / 16:26

ראש הממשלה הודיע כי 60% מתגליות הגז הטבעי מהמאגרים בים התיכון יישארו בשוק המקומי, והרווחים שיתקבלו מייצוא הגז יסתכמו ב-60 מיליארד דולרים ב-20 השנים הבאות

צילום: לע"מ, עריכה: יותם בן-דוד

הממשלה הודיעה על ייצוא 40% מהגז שנמצא במאגרים בים התיכון וכן על השארה לשימוש מקומי כ-540 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי מתוך 900 BCM שנמצאו עד כה. במסיבת עיתונאים שכינסו היום (רביעי) ראש הממשלה ושרי האנרגיה והאוצר בירושלים הודה בנימין נתניהו לחברי ועדת צמח - שהמליצו להותיר בשוק המקומי בכל זמן נתון כמות מינימלית של 450 BCM גז טבעי, ואמר: "אחרי ישיבות ארוכות ויסודיות החלטנו יחד להגדיל משמעותית את כמות הגז לשימוש המשק בישראל".

יאיר לפיד סילבן שלום סטנלי פישר ובנימין נתניהו במסע"ת בנושא הגז. יוני 2013. יואב דודקביץ'
הכנסות של 60 מיליארד ב-20 שנים. נתניהו ושריו במסיבת העיתונאים/יואב דודקביץ'

לדבריו, "הכמות תספיק לצרכינו לפחות ל-25 שנה. ההחלטה תאזן בין הצורך להבטיח מקור אנרגיה זמין וזול לבין הצורך לייצא גז שרווחיו יושקעו ברווחת תושבי ישראל". להערכתו של נתניהו, הרווחים מתמלוגי הגז לייצוא יסתכמו ב-60 מיליארד דולרים ב-20השנים הבאות – המהווים 60% מסך כל הרווחים. החלטת הממשלה מתייחסת למאגרי הגז שהתגלו עד כה בלבד, ולא למאגרים שיתגלו בעתיד.

שלום סקר את הפעולות שנעשו על ידי הממשלה בעבר: ההחלטות שהתקבלו עד כה היו שהמשקיעים ישלמו את כל התגמולים לקופת המדינה ולפרסם את הפרוטוקולים של ועדת צמח. זה דבר שיאפשר שקיפות. דנתי עם צמח והגעתי למסקנה שיש להגביר את השקיפות בשיח הציבורי. הדבר השלישי עליו החליטה הממשלה היה להקים קרן השקעות לאומית שתבטיח למנוע בעיות איסוף המטבע ופגיעה בייצוא.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסדת גז טבעי בים התיכון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה הודיע כי ההחלטה בנושא תובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. "במקום שהגז יישאר באדמה אנחנו רוצים להתחיל להפיק גז. הקמנו קרן לטפל בצרכים הללו באופן כזה שהמדינה תקבל הרבה תועלת", הוסיף נתניהו. שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, אמר כי ההחלטה לגבי חלוקת הגז לשוק המקומי ולייצוא "הייתה אחת החשובות ביותר שבהן עסקתי. לאחר עיון מעמיק ושיח עם כל חברי הוועדה, יחד עם כל הגורמים שעסקו בדבר, הגענו למסקנות הנכונות. עד שהגענו ליום הזה קיבלתי עוד מספר החלטות. הקווים המנחים היו דאגה לדורות הבאים ודאגה לאספקת אנרגיה זמינה וזולה".

בחודשים האחרונים מנהלים ארגונים ופעילים חברתיים מאבק נגד ייצוא הגז ועורכים הפגנות מול בתיהם של נתניהו, לפיד ושלום. הם טענו כי אזרחי ישראל יפסידו 600 מיליארד שקלים במקרה שהתכנית לייצא את הגז הטבעי תאושר בממשלה, וקראו לקיים משאל עם בנושא. "כל כך הרבה אינטרסים שזורים בהחלטה אם לייצא את הגז או להשאיר אותו, אך מדובר על החלטה קריטית לכל תושבי ישראל", טענו הפעילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully