וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו חם לחיילים חרדים: "עלייה דרמטית בהתנכלויות"

17.6.2013 / 9:56

קריאות גנאי בבית הכנסת, השלכת אבנים ואלימות - הן חלק מהתופעות עמם נאלצים חרדים שהתגייסו לצה"ל להתמודד. בצבא פתחו קו חירום לתלונות ומקווים שהתופעות לא יפגעו בגיוס

קו חם לחרדים: לאור ריבוי המקרים שאירעו לאחרונה בהם הותקפו חיילים חרדים על ידי קיצוניים בתוך הקהילה, הקים צה"ל קו חירום בהם יוכלו החיילים לדווח את התנכלויות. כמו כן, הצבא פועל לאחרונה ביתר שאת כדי לסייע לחיילים המותקפים וכן כדי שהרשויות יאכפו את החוק וימצו את הדין עם אותם קיצוניים שתוקפים חיילים חרדים.

לדברי סגן-אלוף אמיר ודמני, ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר בצה"ל, קו החירום נועד לפניות כלליות, אך עם התגברות ההתנכלויות כלפי החרדים המשרתים בצה"ל, קו החירום אמור לספק מענה גם לסוגיה זו. "הקו החם קיים כבר כשנה, פתיחת המוקד הייתה לא על הרקע הזה אלא על רקע שילוב החרדים בצבא. כיוון שהשילוב שלהם מאוד מורכב פתחנו את הקו החם והוא מיועד לעלות כל מני טענות בכל נושא כולל תנאי שירות, כשרויות וכדומה. על הפלטפורמה הזו ייעדנו את הקווים הללו גם לאירועים של פגיעה בחיילים חרדיים לאור ההתפתחויות לאחרונה".

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
עלייה במספר החיילים החרדים המורשים לצאת בלבוש אזרחי לבתיהם/נועם מושקוביץ

"מדובר בעלייה במספר האירועים וגם בחריפותם", הסביר ודמני, "אנחנו מקבלים פניות על פגיעה בחיילים שנוסעים בתחבורה הציבורית וחרדים צועקים לעברם לרדת ממנו, גידופים כלפי חיילים מסוגים שונים כולל הכינוי שדבק בהם לאחרונה 'חרד"קים' (חרדי קל דעת. ש"ב). ישנם אירועים בתוך בתי כנסת בהם מתפללים מגרשים חיילים שמגיעים להתפלל. אנו שומעים גם על השלכות אבנים וחפצים שונים לעבר חיילים חרדים והפעלת כוח ואלימות כלפיהם".

לאור התקיפות האחרונות, ישנם פרסומים שונים שמדווחים כי חלה ירידה בכמות המתגייסים למסגרות החרדיות בצה"ל. אולם, סגן-אלוף ודמני שולל את העניין מכל וכל. "היקף המתגייסים בקרב הקהילה החרדית גדל כל הזמן בכל המסגרות המיועדות להם. אנחנו לא רואים שינוי ברמת המוכנות להתגייס ובסקר שביעות רצון שנערך לאחרונה בקרב כלל החיילים, החיילים החרדים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר. ישנה גם השמה מוצלחת של חיילים חרדים לחיים האזרחיים. על פי סקרים חיצוניים, כמעט 60% מהחרדים המשרתים בצה"ל משתחררים בצורה מוצלחת לחיים האזרחיים. בשנת 2011 התגייסו 1,282 חרדים, ב-2012 התגייסו 1,447 חרדים, והשנה כבר יתגייסו כ-2,000 חרדים, כך שהנתונים מדברים בעד עצמם", מצין ודמני.

אישורים לנוע בלבוש אזרחי

מספרי הקו החם מופצים בין כל היחידות בהם משרתים חרדים והם יכולים להתקשר כדי לדווח על ההתנכלויות. כמו כן, הם מקבלים עזרה וייעוץ כיצד לפעול בהתאם למציאות החדשה. הדיווח גם מסייע לקבוע איזה חייל יקבל אישור מהצבא לצאת לביתו ללא מדים בוועדה שמקים מדי חודש ודמני. "אני מקיים ועדה לגבי אישורים ליציאה הביתה בלבוש אזרחי לחיילים שגרים בשכונות חרדיות מאוד קיצוניות, שקיים חשש כי יפגעו בהם או יתנכלו להם. יש נוהל שאני מאשר להם לנסוע על אזרחי בתחבורה הציבורית ולא לשלם על הנסיעות - כמו חייל עם מדים. לאור האירועים שהיו לאחרונה קיימתי ועדה שלא מן המניין לאחר שעלו כל מני מקרים חריגים ובמקרים מאוד קיצוניים. מבחינתנו האישור הזה מונע חיכוך מיותר בריכוזים הללו", הדגיש ודמני.

לדבריו, בתקופה האחרונה סיפקה הוועדה יותר אישורים לחיילים חרדים להסתובב בלבוש אזרחי. "בכל ועדה טפלתי ב-30 עד 40 מקרים שהצטברו במשך חודשיים בממוצע, ונתתי לכ-30% אישור לצאת ללא מדים. בוועדה יושבים מומחים וגורמים חרדים שעל פי קריטריונים קבועים מראש מעניקים אישורים". לדברי סגן-אלוף ודמני, מדובר בעלייה של עשרות אחוזים בהם חיילים חרדיים מותקפים בצורה כזו או אחרת. "מדובר בעשרות פניות בתקופה האחרונה אבל צריך לקחת בחשבון שחלקן לא כאלה שצריכים לתת להם טיפול באופן מידי, אולם בהחלט יש עכשיו גל של אירועים שמרגישים אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים. טלי מאייר
"עליה במספר האירועים ובחריפותם". הפגנה נגד גיוס חרדים בירושלים/טלי מאייר

הצבא לא מסתפק בטיפול פנימי אלא פונה גם לגורמים הרלוונטיים כדי שיטפלו בתוקפים. "פנינו באמצעות הפרקליטות הצבאית לפרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה על מנת שהמשטרה והפרקליטות תנקוט ביד קשה יותר נגד אלו שפועלים כנגד חיילים חרדיים", הוסיף ודמני. "במהלך שלוש השנים שאני מטפל בזה נתקלתי בתופעות כאלה שחיילים מסורים מופלים למשל בקבלה למוסדות חינוך עבור הילדים שלהם ופוגעים בהם בכל מני דרכים בגלל שהם משרתים בצבא וללא קשר לרמת 'החרדיות' שלהם. אנחנו לא מטפלים בזה ברמת החקירה כי זה לא תפקידנו אבל אנחנו מצפים את הבעיה במלוא חומרתה בפני הגורמים המטפלים כדי שהדין עם אותם מתנכלים ימוצה עד תום. אנחנו מפנים את כל המקרים הללו לגורמים הרלוונטיים וכן אנחנו מפנים את הנפגעים ומכווינים אותם להגיש תלונה במשטרה שהיא אמונה על הטיפול באירועים הללו".

"החיילים הללו עושים עבודה מעולה והם חיוניים לצבא", אומר ודמני על גיוס החרדים, "צריך להבין שיש ציבור חרדי מעולה אבל בתוכו שוליים קיצוניים שמנסים כל הזמן להתסיס את האווירה, לספר סיפורי בדיה ולפרסם נתונים לא נכונים על ירידה ברצון לשרת ובתנאים שמספק צה"ל לחיילים החרדים ואנחנו לא ניפול לתוך הבור הזה".

מספרי המוקד הם 03-5698806 03-5690346 וביום שישי ניתן לפנות לקצין פניות הציבור של שחר במספר 052-5942222.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully