וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בין הפטיש לסדן" - מצוקת החיילים החרדים גוברת

23.5.2013 / 5:05

כמות המקרים בהם חיילים חרדים מותקפים על ידי ציבור חרדי זועם נמצאת בעלייה מתמדת. לאחרונה אף עלה חשש כי חיילים חרדים לא יתקבלו למוסדות החינוך של הקהילה לאחר שחרורם

קמפיין "החרדקים" ברחוב החרדי שמתנהל בשבועות האחרונים כנגד חרדים המשרתים בצה"ל צובר תאוצה ובעקבותיו מתרחבים מקרי התקיפה נגד חיילים חרדים. לפני מספר שבועות החלו להיתלות על לוחות המודעות בריכוזי אוכלוסייה חרדיים מודעות המכנות את החיילים החרדים "חרדקים". קמפיין זה נועד להכפיש את שמם של החיילים החרדים מחשש שישפיעו לרעה על בני הנוער והילדים. לדברי גורמים בעדה החרדית המתנגדים לגיוס, עצם הימצאותם של חיילים חרדים ברחוב החרדי יכול לקלקל, כהגדרתם, את בני הנוער ולהוציא אותם לתרבות רעה. את המתגייסים מכנים אותם גורמים – "חרדים קלי דעת".

על פי עדויות של חיילים שהתפרסמו רק השבוע, הותקפו לאחרונה שני חיילים חרדים, האחד הותקף בדרך לביתו במאה שערים על ידי עשרות בני נוער שקיללו אותו ואף זרקו לעברו אבנים. מקרה נוסף נרשם בבני ברק שם גם הותקף חייל חרדי על ידי בני נוער חרדים. כמו כן, בהפגנה ביום חמישי שעבר כנגד המתווה לשוויון בנטל הותקף חייל שעבר במקום. החיילים שסובלים מנחת זרועם של אותם קיצוניים פתחו דף בפייסבוק בשם "חרדקים מצייצים" בו הם משתפים פרטים על אירועים אלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך דף הפייסבוק של התומכים בחרדים המתגייסים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים מהציבור החרדי מציינים כי לאור הקמפיין השלילי כנגד חרדים שמשרתים, תופעת תקיפת החיילים התרחבה. "תמיד החיילים החרדים חששו להסתובב, למשל בשכונת מאה שערים, עם מדים כי זה אזור אנטי ציוני ועכשיו התופעה התרחבה. חשוב לציין שהתופעות הללו מתרחשות בעיקר במקומות כאלה כמו מאה שערים ורחוב רבי עקיבא בבני ברק". לדבריהם התקיפות כוללות "זריקות אבנים, בקבוקים וגם צעקות והתבטאויות הכוללות 'חרדק צא החוצה, אתה טמא, אתה מסית' וביטויים חריפים נוספים".

בשיחה עם אותם גורמים הם מתארים מקרה נוסף שארע באחד מריכוזי החרדים בארץ. "היה מקרה בערב שבועות שחייל חרדי הלך להתפנות בשירותים בישיבה, ומספר בחורים תקפו אותו וגרשו אותו מהמקום. אחרי שאותו חייל פנה למוקד מיוחד המטפל בנושא הייתה פנייה למספר עסקנים ורבנים ובעקבות כך התקשר ראש הישיבה לחייל שהותקף, התנצל בפניו ונתן לו את המספר האישי במידה שמקרים כאלו ישנו".

למרות התרחבות האירועים מדגישים אותם גורמים כי מדובר עדיין בתופעת שוליים לעת עתה. "לעומת מספר החיילים החרדים עדיין מדובר במקרים בודדים ובקבוצה שולית שנוטלת חלק במתקפות הללו. חשוב לציין כי הציבור הרחב ראה את ההפגנה החרדית כנגד מתווה הגיוס המתגבש אבל בסך הכל מדובר בשלושים אלף. הפגנה של חרדים רצינית מתחילה בחצי מיליון לכל הפחות. גם רבנים מרכזיים כמו הרב שטיינמן והרב עובדיה יוסף קראו שלא ליטול חלק בהפגנה וזה אומר הכל".

אלפי חרדים השתתפו בהפגנה נגד הגיוס. עומר מירון
הפגנת החרדים בשבוע שעבר/עומר מירון

על פי מידע שהגיע לוואלה! חדשות, ישנו מוקד אליו יכולים אותם חיילים לפנות וכל מקרה מטופל אל מול העסקנים החרדים והרבנים המובילים. לדברי אותם גורמים, ללא ספק התופעה מתרחבת בעקבות פרסום הפשקווילים והם שוקלים להתלונן במשטרה. "אנחנו שוקלים את האופציה של הגשת תלונה כנגד מפרסמי הפשקווילים כיוון שלא מקובל לכנות כך את חיילי צה"ל ואת אלו שמשרתים את המדינה. כמו כל חייל שהולך בגאווה עם מדים, גם חיילים חרדים יכולים וצריכים ללכת בגאווה עם המדים. חשוב לציין כי כרגע המתקפה היא כנגד צה"ל וזה ממש לא מקובל. צה"ל הוא גוף מבצע והטענות וההתקפות, למי שרוצה לתקוף, צריכות להיות מופנות כנגד הכנסת שהיא זו שקובעת את החוקים".

לדברי הגורמים, הפרסום השלילי והמתקפות נובעות כתוצאה מלחץ אצל גורמים קיצוניים בציבור החרדי. "בפועל כל שנה גיוס החרדים גדל בעשרים אחוז ועל פי בדיקה שנעשתה לאחרונה הם החיילים המרוצים ביותר. אותם גורמים נורא לחוצים ומנסים להילחם בזה. הם יודעים שאין בית חרדי שאין בו מתגייס ולכן הם פועלים כך. חשוב להדגיש שיש הבדל בין גיוס כלל בחורי הישיבות שמזה הם מפחדים באמת לבין מה שקורה בשטח שמתגייסים אך ורק מי שרוצה להתנדב. אין שום כפייה או שכנוע, ואת ההבדל הזה הם מנסים לטשטש וליצור דה-לגיטימציה לאותם אלו שמתגייסים מבחירה".

צעיר חרדי שנעצר בהפגנה נגד הגיוס בירושלים, 16 במאי 2013. טלי מאייר
מפגין חרדי נעצר על ידי המשטרה בהפגנה/טלי מאייר

אותם גורמים חושפים שישנה תופעה נוספת שמפניה הם חוששים. "כבר כיום ישנם מקרים ספורים שיש לילדי חרדים ששרתו בצה"ל קושי להתקבל לחלק ממוסדות החינוך החרדיים. יש לנו חשש אמיתי שהתופעה הזו לאור מסע ההכפשה תלך ותתרחב. בסך הכל מיחסים לאותם חרדים שמשרתים השפעה שלילית על מסגרת החיים החרדית וזה יכול לצבור תאוצה". לוואלה! חדשות נודע כי נעשתה לאחרונה פנייה בנושא למשרד החינוך בתקווה שיסייעו למגר תופעה כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully