וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרד"קים בין הפטיש לסדן

צביקה גרוניך

19.5.2013 / 17:18

צביקה גרוניך מבקש להציג לחילונים ציבור של עשרות אלפי חרדים שמשרתים ועובדים; הם סובלים מחרם ואף מאלימות - ומנגד, נפגעים גם מגזרות האוצר שמכוונות נגד המגזר בכללותו

במדינת ישראל של 2013 קיים מגזר שכנראה רובכם לא שמעתם עליו ולא קראתם עליו. שמו של אותו מגזר סמוי הוא: "חרד"קים" - ראשי תיבות ל"חרדים קלי דעת". המגזר הזה עבר תהפוכות - בגלגול הקודם שמו היה "החרדים החדשים": כינוי שהחל להיות נפוץ לפני כשנתיים כדי לקטלג את אותם אלפי חרדים שרוצים לעבוד לפרנסתם, לצאת וללמוד מקצועות ולחשוב קצת אחרת מרוב המגזר החרדי השמרני.

בעיתון החרדי הליטאי "יתד נאמן", בתקופת ההנהלה הקודמת שהייתה ידועה בקיצוניותה, זיהו את פריצת הדרך של אותם צעירים, והחליטו לשים סוף לתופעה. איך עושים זאת? פשוט: מחרימים אותם עם חותמת. איך? מקטלגים אותם באמצעות סלוגן חדש, שיתפוס, שיגרום להם לחזור למקום ממנו יצאו. וכך הם נקראו "חרדים חדשים". באותם ימים התנהל לו קמפיין אגרסיבי. והתוצאה ידועה: כשאותו "חרדי חדש" הולך ברחוב, הוא צפוי לשמוע מילות גנאי מאותם קיצונים.

כמה חיים תחת המגזר החדש? לפי סקר שערך בדצמבר האחרון מכון גיאוקרטוגרפיה עבור מפלגת "טוב", מדובר בכ-40 אלף בני אדם. עוד גילה הסקר, כי כשהם זוכים לתמיכה רחבה יותר: כ-38% מהנשאלים בקרב חברי הציבור החרדי שאינם "חרד"קים" בעצמם השיבו כי הם מזדהים עם אותה דרך, אף שאינם נמנים עליה.

לפני כחודשיים הקצינה המלחמה הפסיכולוגית, ואותו מגזר זכה לכינוי הגנאי "חרד"קים". ישנם שיגידו כי מדובר בשם המחליף את הכינוי הישן "חרדים חדשים" - כי במלחמה כמו במלחמה, צריך לשנות טקטיקה. ובכן, שינו והצליחו. ההבדל המהותי בין שני השמות הוא תהומי. בד בבד, התרחב המאבק גם נגד אלה שבחרו לשרת בשירותי הביטחון: בצבא ובמשטרה. תגובת הקיצונים הגיעה בימים האחרונים לכדי אלימות פיזית כלפי אותם אנשים.

לפיד מאחד את כל החרדים נגדו

ולמה כל זה אמור לעניין אתכם? כי אותו מגזר נמצא בין "הפטיש לסדן". לא רק החרדים הקיצוניים מוקיעים אותו ונלחמים בו - אלא גם הפוליטיקאים החילונים, ובראשם שר האוצר יאיר לפיד. לפני שאתם ממהרים לחרוץ את דיני - "הנה עוד חרדי שלא מחבב את יאיר, הבן של טומי" - אסביר זאת: אותו לפיד מנהל מלחמה עיקשת במגזר החרדי מאז היכנסו לפוליטיקה ומתנגח בחרדים, הן תקציבית והן מילולית. בהחלטה לחייב את מוסדות החרדים ללמוד ליב"ה, הוא מכריז מלחמה על המגזר החרדי כולו, כולל ספיחיו כמו "החרד"קים".

אותם חרד"קים היו על מסלול מסוים, מסלול טוב גם לכלל החברה הישראלית כולה. הם מפרנסים את עצמם בכבוד מבלי להזדקק לתרומות. התנהלות הזו יצרה תופעות לוואי: חרדים קיצוניים שלא מקבלים תמיכה מאף מנהיג חרדי יוצאים להתקפה על כולם, הן על החילונים והן על החרדי שהחליט להתפרנס בכבוד. בעקבות התקפת לפיד, המגזר החרדי מתאגד כולו תחת המשפט: "רועמים התותחים ושותקות המוזות". במקום לחבק את אותם חרד"קים - לפיד מרחיק אותם.

ברור לכל שאם לאותם חרדים חדשים הייתה אפשרות לשבת וללמוד תורה יומם ולילה, הם היו עושים זאת בחפץ לב. אך לא כולם נולדו עם אותו ראש, לא לכולם יש סבלנות לשבת שעות רבות מול הגמרא. לכן הם יצאו לשרת את המדינה, בתחילה בגופי הביטחון, ואחר כך ביציאה לשוק העבודה. אני מעריך את אלו שבחרו בדרך השונה - אלו שמוכנים לחרף את נפשם בשביל לימוד התורה. אבל צר לי, לא יכולתי.

את כל המלל שנכתב כאן אני כותב מתוך הבנה שאיש לא יעשה זאת במקומי, בגלל החשש להוציא את "הכביסה המלוכלכת" החוצה. אבל האמת חייבת להיאמר: החרדים החדשים מוכנים לספוג הכל. אך תנו להם לעשות את המוטל עליהם מבלי שתהרסו זאת באמצעות הסתה פרועה וחסרת רסן. עם אותם חרדים קיצוניים התמודדנו, ונמשיך להתמודד. הם הורסים לא פחות מאחרים. אז אל תיתנו ללפיד וחבריו להסית נגדנו - הרי בתקציב השערורייתי שהגיש לא מכבר בו הוא בגד בכולנו, גם אלו שהצביעו לו.

הכותב, צביקה גרוניך, הוא עיתונאי חרדי

לכל הטורים של צביקה גרוניך בוואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully