וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק החרדים על הגיוס: "נגיע ל-100 אלף מפגינים"

20.5.2013 / 8:00

לאחר שהוציאו לרחובות 30 אלף מפגינים, מבטיחים מארגני המחאה נגד הגיוס לצה"ל הפגנת ענק לפני פרסום מסקנות ועדת פרי. בתכנית: הפגנות ברחבי הארץ - וגם בחו"ל

עומר מירון

צפו בהפגנת החרדים ביום חמישי בירושלים

"היעד הבא שלנו הוא לקיים מחאה של מאה אלף משתתפים", כך מצהירים מארגני מחאת החרדים נגד כוונת הממשלה ליצור מתווה לגיוס בחורי הישיבות. בשבוע שעבר הם סחפו אחריהם 30 אלף מפגינים וכעת – כשבוע וחצי לפני הגשת מסקנות ועדת פרי – השמיים הם הגבול. "בהפגנה הקודמת ראינו כמה הציבור מזדהה ומוכן לפעול בעניין, וזה היעד הבא שלנו והוא יצא לפועל בזמן הקרוב", הם מבהירים.

אלפי חרדים השתתפו בהפגנה נגד הגיוס. עומר מירון, צילום מסך
זו רק יריית הפתיחה? ההפגנה ביום חמישי/צילום מסך, עומר מירון

כאמור, ביום חמישי האחרון הפגינו רבבות חרדים נגד הגיוס בירושלים והתעמתו עם כוחות המשטרה. המארגנים עצמם עדיין המומים מהיקף התמיכה שקיבלו וכעת הם מתכננים כמה פעולות מחאה ברחבי הארץ – ואפילו בקהילות חרדיות בחו"ל. "לא נערכנו לכמות כזו ומבחינתנו זה הלם שהגיעו כל כך הרבה אנשים", אומר אחד המארגנים בשיחה עם וואלה! חדשות. לדבריו, מדובר בהישג מרשים. "חשוב לזכור שהיו שם רק גברים ומאחורי כל גבר יש אישה ועוד ילדים שלא הגיעו, כך שמדובר בכמות גדולה הרבה יותר של אנשים שמזדהים עם העניין ונשמעו לקריאת הרבנים".

"התארגנות רצינית מאוד"

המארגנים מבטיחים כי יעשו כל שביכולתם כדי למנוע את גזירת הגיוס ולדבריהם ההפגנה בשבוע שעבר, במהלכה אף נעצרו כמה מפגינים שהואשמו בהפרת סדר, הייתה רק יריית הפתיחה. "היעד הבא שלנו היא לקיים מחאה של מאה אלף איש", הם מדגישים. "עדיין לא ברור מתי זה יקרה כי מדובר בהתארגנות מאוד רצינית. הפעם הגיעו רק מהמרכז ומירושלים ובפעם הבאה אנחנו רוצים שזו תהיה הפגנה שיגיעו אליה מכל הארץ".

המפגינים מציינים עוד כי ההפגנה לא כללה את כלל הזרמים בציבור החרדי, אלא את הפלג הירושלמי שבראשו עומד הרב אוירבך, העדה החרדית - הנחשבת לקיצונית יחסית, ועוד כמה חסידויות קטנות שהצטרפו למחאה. הפלג המרכזי של הציבור הליטאי, שבראשו עומד הרב שטיינמן, לא השתתף במחאה. גם החסידויות הגדולות והמרכזיות וכן מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, לא קראו להשתתף במחאה הנוכחית.

הסיבה לכך שחלק גדול בציבור החרדי לא השתתף בהפגנה היא הבדלי הגישות בנוגע לפעילות כנגד כוונות גיוס חרדים. בעוד הזרמים שהשתתפו חושבים שאסור לחכות עד לגיבוש מסקנות ועדת פרי וצריך ליצור את הרושם שהם לא יסכימו לכל פשרה, לדברי בני רבינוביץ', כתב ועורך בעיתון "יתד נאמן" - עיתון הדגל של הציבור הליטאי הנשמע לרב שטיינמן, ברגע שיהיה ברור מה ההמלצות כוללות, יחליטו אנשי הפלג כיצד לנהוג. "גדולי ישראל שמנהיגים את הרוב המכריע של הציבור החרדי החליטו שבשלב זה אין ללכת להפגנות", מסביר רבינוביץ'. "עדיין לא ברור מה הולך להיות ואנחנו לא נגררים אחרי הפעולות של העדה החרדית, והם לא מכתיבים לנו מה לעשות".

הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים, מאי 2013. טלי מאייר
המארגנים מתנגדים לאלימות. ההפגנה ביום חמישי/טלי מאייר

במהלך ההפגנה הגדולה נפצעו כמה שוטרים במהלך העימותים האלימים עם המפגינים. רבינוביץ' מסתייג מהאלימות שהופנתה כלפי השוטרים. "באופן כללי, ה'מיינסטרים' של הציבור החרדי לא משתתף בהפגנות וכמות ההפגנות שהוא נוטל בהן חלק היו מאוד מצומצמות", הוא מסביר. "צריך לזכור שבאף הפגנה שגדולי ישראל קראו להשתתף בה ונטלו בה מאתיים ושלוש מאות אלף מפגינים לא הייתה שום אלימות". גם המארגנים מסתייגים מהאלימות: "זו לא דרכנו ואנחנו נגד כל פעולה של אלימות. נלמד את הלקחים וניערך בהתאם כדי למנוע את התופעות הללו במחאות הבאות".

צעיר חרדי שנעצר בהפגנה נגד הגיוס בירושלים, 16 במאי 2013. טלי מאייר
כמה מפגינים נעצרו והואשמו בהפרת סדר/טלי מאייר

לדברי רבינוביץ', יש להמתין להמלצות הוועדה ורק אז להחליט על דרכי הפעולה. "אין כרגע מה להפגין, הוועדה קיימת ופועלת ודעת גדולי ישראל ברורה ונחרצת בנוגע לגיוס בחורי ישיבות", הוא אומר. "נעשות גם הרבה פעולות מאחורי הקלעים וכאשר הדברים יגיעו לידי מעשה זה יובא בפניהם והם יחליטו מה לעשות. מאוד תלוי מה ההמלצות יכללו, אם לדוגמה בחור ישיבה שלא יתייצב ייחשב עבריין זה עניין אחד ואם המשמעות היא כלכלית זה עניין אחר. אין טעם לפעול כל עוד הדברים לא ברורים. כשהדברים יהיו ברורים, גדולי ישראל יידרשו לעניין ויחליטו איך יש לפעול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully