וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 אלף חרדים הפגינו נגד הגיוס, שישה שוטרים נפצעו

17.5.2013 / 0:04

בהוראת הרבנים, יצאו ההמונים להפגנת מחאה מול לשכת הגיוס שבמרכז ירושלים, הבעירו פחים והשליכו אבנים. 4 מהם נעצרו. "אף בחור ישיבה לא יתגייס, נשרוד את ההשמדה הרוחנית"

עומר מירון

כ-30 אלף חרדים הפגינו אמש (חמישי) ליד לשכת הגיוס בירושלים, לאור הכוונה לקדם חוק שיחייב חרדים להתגייס לצה"ל. במהלך ההפגנה התעמתו כמה מהחרדים עם הכוחות שאיבטחו את האירוע, אחרים השליכו אבנים, רימוני עשן, שקיות מים וחפצים לעבר השוטרים, והיו שהבעירו פחי אשפה. לדברי המשטרה, שני שוטרים נפגעו באורח בינוני וארבעה נוספים נפצעו באורח קל. בסך הכל, ארבעה מהם פונו לקבלת טיפול רפואי. השוטרים עשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

בהמשך אף גלגלו המפגינים מכולת אשפה לעבר פרשי המשטרה, וכתוצאה מכך אחד הפרשים נפל ונפצע. מסיבה לא ברורה, קרס גרם מדרגות ברחוב ראשי סמוך להפגנה בו ככל הנראה שהו אנשים רבים. אדם אחד נפצע באורח בינוני ושניים אחרים נפצעו קל. הנפגעים פונו לקבלת טיפול רפואי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת הענק אמש בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי להביע את התנגדותם ל"גזירת הגיוס", קראו המפגינים פרקי תהילים, והניפו שלטים נגד ה"חרד"קים" (חרדים קלי דעת) שהביעו הסכמה להצטרף לשורות צה"ל. באופן מפתיע, הצטרפו להפגנה כמה עשרות חילונים אנרכיסטים שהביעו הזדהות עם מחאת החרדים. בהמשך, ואחרי שסירבו להתפנות, החליטה המשטרה להורות על פיזור ההפגנה בכוח. במהלך הפינוי נעצרו ארבעה חרדים. יצוין כי גם אחרי הפיזור המשיכו עשרות חרדים להתעמת עם כוחות המשטרה.

ההפגנה הגדולה והמשמעותיות ביותר בשנים האחרונות של העדה החרדית, אורגנה במשותף על ידי זרמים שונים בעדה. עם זאת, למרות ההתגייסות ההמונית למפגן הזה, חלק מהזרמים סירבו לקחת חלק באירוע. בצד התומכים והמארגנים, נמצא בין היתר הרב אוירבך, ראש ישיבת מעלות התורה בירושלים, ומנגד, בין המתנגדים להפגנה, נמצא הרב שטיינמן, מבכירי הציבור החרדי-ליטאי. "בעצם זאת התשובה שלנו לוועדת פרי. אנחנו אומרים לא לחיול בחורי הישיבות", אמר פיני רוזנברג דובר העצרת, "אנחנו נתנגד בתוקף, בכל האמצעים, ובגופנו - נמסור את הנפש שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים. טלי מאייר
כמה מפגינים נעצרו במהלך ההפגנה/טלי מאייר

"אנחנו פה עשרות אלפים מאוחדים ומגובשים מהקהילה החרדית. מה שאתם רואים פה זה תחילת שרשרת עצרות שיהיו בכל הכוח - אם וכאשר המדינה תחליט להמשיך", אמר. כשנשאל אם לא עדיף להגיע להסכם, השיב רוזנברג כי אין שום מתווה. "אף בחור ישיבה לא יתגייס לצבא. זו עובדה. אלפיים שנה שרדנו - נשרוד גם את ההשמדה הרוחנית הזאת", אמר.

"הציבור החרדי הוא ציבור שאמור להיות בטריטוריה שלו. אנחנו מפחדים על הנוער שלנו אם וכאשר יגוייסו לצבא - מה יהיה איתם מבחינה רוחנית", הסביר. הוא סיפר כי הציבור החרדי אינו מפולג בדעותיו והוסיף: "יש רבנים שסוברים לכאן ולכאן, אך על הדרך הזו כולם מסכימים. יש כאלה שבחרו לא להשתתף אבל כולם כאיש אחד סביב המטרה הנעלה הזאת".

הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים, מאי 2013. טלי מאייר
המפגינים זורמים לאיזור ההפגנה/טלי מאייר

"הצבא לא צריך אותנו וכל המטרה שלהם זה להשפיע עלינו ולשנות את מנהגינו ושנפסיק לשמוע בקול הרבנים", אמר אחד הצעירים החרדים שהפגינו והוסיף: "אנחנו נמשיך לשמוע בקולם ונעשה רק מה שהם יגידו. לדבריו, "העם שלנו רגיל לרדיפות ואם יכריחו אותנו להתגייס כל האנשים פה יהיו מוכנים ללכת לכלא. אנחנו מקשיבים לרבנים וגם אם יעלו אותנו על המוקד כמו באינקוויזיציה, נעשה זאת ונמשיך ללכת ולשמוע בקולם".

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יוסי פריינטי, אמר כי מדובר בהפגנה רחבה מאד, שגררה נוכחות גדולה של אנשיו. "לצערי חלק מהאנשים פה יידו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים וזה עדיין לא הסתיים. המסר שלנו זה שנשתמש ביד קשה מול כל הפרת סדר, ונבוא חשבון עם כאלה שינסו לפגוע באנשים או רכוש", אמר. בתשובה לשאלה אם המשטרה הייתה ערוכה לאלימות, אמר: "התכוננו לתרחיש מהסוג הזה. יש מאות שוטרים שמאבטחים. מקווה שההפגנה תסתיים בשקט ולא נצטרך להשתמש באמצעים".

הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים, מאי 2013. טלי מאייר
עוד מההפגנה אמש/טלי מאייר

מלשכת יו"ר הוועדה, השר יעקב פרי, נמסר: "תזכיר החוק המתגבש הוא חלק מרפורמת הגיוס החדשה המחוייבת למציאות הישראלית, לערך השוויון, הערבות ההדדית, תוך שמירה על ערך לימוד התורה. על החברה החרדית תוטל האחריות להתכנס לתוך מסגרות שירות המדינה, הצבאי והאזרחי, וכפועל יוצא משם, למסגרות התעסוקה".

במקביל, נערכה הפגנה שהוגדרה כ"הפגנת חיילים חרדים כנגד השתמטות". האירוע נקבע להיערך גם הוא מול לשכת הגיוס בירושלים, בדומה להפגנת החרדים הגדולה.
לדברי חברי הפורום לשוויון בנטל, שהיו בדרכם להשתתף בהפגנה, הם הותקפו על ידי חרדים שדרשו מהם לעזוב את המקום. חרף האיום - התקיימה ההפגנה כסדרה, ובה השתתפו חיילים חרדים המשרתים בכל חילות צה"ל. לטענת מארגני ההפגנה, מטרתה הייתה להביע תמיכה בחיילים החרדים ולקרוא לוועדת פרי לנצל את ההזדמנות ולהתחיל בגיוס חרדים באופן מיידי.

(עדכון ראשון: 20:58)

הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים, מאי 2013. טלי מאייר
"העם שלנו רגיל לרדיפות". הפגנת החרדים/טלי מאייר
מפגין שנפצע בהפגנת חרדים נגד הגיוס לצה"ל בירושלים, 16 במאי 2013. טלי מאייר
מפגין שנפצע, הערב/טלי מאייר
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים. טלי מאייר
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים/טלי מאייר
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים. טלי מאייר
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים/טלי מאייר
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים. טלי מאייר
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully