וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות אלימות החרדים: במשטרה יגלו פחות סובלנות

17.5.2013 / 17:27

גורם משטרתי אמר כי הפגנת החרדים אמש בירושלים, במהלכה הותקפו שוטרים באבנים, הייתה "מהחמורות שידענו". נגד 7 חשודים שנעצרו יוגשו כתבי אישום, והצפי הוא למעצרים נוספים

עומר מירון

"מדובר באחת ההפגנות החמורות שידעה המשטרה בשנים האחרונות - גם בכמות וגם ברף האלימות", כך אמר היום (שישי) גורם בכיר במשטרת ירושלים, בהתייחסו להפגנת החרדים ההמונית אמש נגד הכוונה לגייסם לצה"ל.

המשטרה הביאה בצהריים שבעה משמונת העצורים מליל אמש לבית משפט השלום בעיר להליך שיפוט מהיר. בהסכמת הצדדים, הם שוחררו בתנאי ערבות וכתבי אישום יוגשו כנגדם בימים הקרובים בגין התפרעות ותקיפת שוטרים. אחד העצורים שהינו קטין שוחרר על ידי קצין משטרה, אך גם כנגדו יוגש כתב אישום. בין החשודים, כך הותר לפרסום, צעיר בן 21 הנמצא בארץ כתייר, בן 18 מבני ברק, ובן 21 מבית שמש. דבר מעיד כי להפגנה הגיעו חרדים לא רק מירושלים, אלא מכל הארץ, וכי הם נענו ככל הנראה לקריאה של הרבנים להצטרף למפגן המחאה.

אלפי חרדים השתתפו בהפגנה נגד הגיוס. עומר מירון
שבעה משמונת החשודים שוחררו בתנאים מגבילים. ההפגנה אמש/עומר מירון

במשטרת ירושלים ידעו לספר כי הפגנת החרדים אמש, שבה השתתפו כ-30 אלף בני אדם, הייתה משמעותית לא רק מבחינה מספרית, אלא בעיקר מבחינת האלימות שהמפגינים גילו כלפי כוחות הביטחון. במשך שעות יידו המפגינים אבנים, בקבוקים וחפצים שונים לעבר השוטרים ולפחות תשעה מהם נפצעו. המשטרה אינה מתכוונת לעבור על ההתפרעות ההמונית לסדר היום, ונוסף על העצורים שהובאו לבית המשפט, מפגינים רבים שנצפו מתפרעים ייעצרו כבר בימים הקרובים. המשטרה גם מתכוונת לחקור את מארגני ההפגנה ומבקשיה בחשד שהפרו את תנאי הרישיון שניתן להם, והסיתו את ההמון לנהוג באלימות.

הצפי הוא שבהפגנה הבאה המשטרה תיערך בכוחות גדולים יותר ותגלה נוכח אלימות החרדים המתגברת, הרבה פחות סובלנות. "נגיב בתקיפות כנגד כל ניסיון להפר את הסדר", סיפר הגורם הבכיר במשטרת ירושלים. "בהפגנה אמש השוטרים גילו איפוק רב נוכח הפרובוקציות, ההתגרויות וידויי האבנים הבלתי פוסקים של מאות ואלפי החרדים. כשהתאפשר הדבר מבחינה מבצעית, מבלי לגרום לאסון המוני, פיזרה המשטרה את המפגינים באמצעים העומדים לראשותה בכלל זה פרשים, אלות, מכוניות להתזת מים ורימוני הלם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים. טלי מאייר
פרשי משטרה מול המפגינים/טלי מאייר

עשרות האלפים הפגינו ליד לשכת הגיוס בירושלים כדי להביע את התנגדותם ל"גזירת הגיוס". הם קראו פרקי תהילים, והניפו שלטים נגד ה"חרד"קים" (חרדים קלי דעת) שהביעו הסכמה להצטרף לשורות צה"ל. באופן מפתיע, הצטרפו להפגנה כמה עשרות חילונים אנרכיסטים שהביעו הזדהות עם מחאת החרדים. גם אחרי הפיזור, המשיכו עשרות חרדים להתעמת עם כוחות המשטרה.

ההפגנה הגדולה והמשמעותיות ביותר בשנים האחרונות של העדה החרדית, אורגנה במשותף על ידי זרמים שונים בעדה. עם זאת, למרות ההתגייסות ההמונית למפגן הזה, חלק מהזרמים סירבו לקחת חלק באירוע. בצד התומכים והמארגנים, היה בין היתר הרב אוירבך, ראש ישיבת מעלות התורה בירושלים, ומנגד, בין המתנגדים להפגנה, נמצא הרב שטיינמן, מבכירי הציבור החרדי-ליטאי. "בעצם זאת התשובה שלנו לוועדת פרי. אנחנו אומרים לא לחיול בחורי הישיבות", אמר פיני רוזנברג דובר העצרת, "אנחנו נתנגד בתוקף, בכל האמצעים, ובגופנו - נמסור את הנפש שלנו".

עימותים בין חרדים לשוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בירושלים. טלי מאייר
אחד השוטרים שנפצע מידויי האבנים, אמש/טלי מאייר

"הצבא לא צריך אותנו וכל המטרה שלהם זה להשפיע עלינו ולשנות את מנהגינו ושנפסיק לשמוע בקול הרבנים", אמר אחד הצעירים החרדים שהפגינו והוסיף: "אנחנו נמשיך לשמוע בקולם ונעשה רק מה שהם יגידו. לדבריו, "העם שלנו רגיל לרדיפות ואם יכריחו אותנו להתגייס כל האנשים פה יהיו מוכנים ללכת לכלא. אנחנו מקשיבים לרבנים וגם אם יעלו אותנו על המוקד כמו באינקוויזיציה, נעשה זאת ונמשיך ללכת ולשמוע בקולם".

הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים, מאי 2013. טלי מאייר
החרדים גם הבעירו עגלות אשפה/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully