וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחיי החילונים, אל תיתנו ללפיד לעבוד עליכם

צביקה גרוניך

26.4.2013 / 9:00

בשנים האחרונות עובר המגזר החרדי תהליך עצמאי של יציאה לעבודה ונשיאה בנטל. העיתונאי החרדי צביקה גרוניך מסביר שהגזרות החדשות רק יולידו תגובת-נגד ויחסלו את התהליך הזה

אני מבין את יאיר לפיד. כמייצג העשירים בישראל, הוא עושה את עבודתו נאמנה. אפילו את ההסתה נגד החרדים הוא ממשיך כמורשת אביו - שדווקא היה מוצלח ושנון מהבן. אבל מי שאני לא מצליח להבין אותו, הוא הציבור בישראל - שנותן ללפיד להוליך אותו שולל. הרי הציבור לא באמת מוכן לספוג את הקיצוצים הכואבים בארנק, ובלבד ששר האוצר יעשה סדר במגזר החרדי. אז אל תהיו פרייארים. אל תיתנו לו לעבוד עליכם.

אדם נוסף שאני לא מצליח להבין הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, האמור לייצג גם אותי החרדי, שלא הצביע לו בבחירות. הוא נותן להשחיר את פנינו, מאפשר להסית נגדנו, ולא מגנה גם כשמכנים אותנו טפילים. לנתניהו, הנושא באחריות-העל, בעיקר זו הכלכלית, כנראה נוח גם עם הספין של לפיד, שמספר סיפור לפיו שורש כל צרותינו הוא הציבור החרדי. ככה הרי לא יצטרך נתניהו להסביר לציבור הרחב כיצד בתקופה בה מבחינה כלכלת המדינה נחשבת לחזקה, הגיעה קופת המדינה לגירעון של 40 מיליארד שקל.

אז ראשית, אני רוצה להרגיע אתכם. רוצים לקצץ במוסדות שאינם מלמדים ליב"ה? ובכן, בדקתי ומצאתי נתון מעודד: 55% ממוסדות החינוך החרדיים האשכנזיים מלמדים ליב"ה. והמוסדות הספרדיים? מסתבר שב"מעיין התורני" כולם לומדים ליב"ה. הורדת התקציב באחת לא תוביל להישג - להיפך, זה יוביל לכישלון מובטח. מעבר לכך, שלישיית העשירים נתניהו-בנט-לפיד מספרת לכולם שמטרתה היא לסייע לחרדים הנבערים וללמדם בינה וליב"ה - אז הכיצד תסבירו את העובדה שבתוכניות הגזרות, מקצצים 25% גם ממוסדות החינוך העצמאי ורשת מעיין החינוך שם מלמדים את כל לימודי הליב"ה ומעבירים את התלמידים מבחני מיצ"ב?

שימו לב, אחיי החילונים, כיצד עובדים עליכם. הנה למשל החלטה שתפגע ישירות בצעירים בישראל, אלו שאפילו לא מתחילים את החודש: ייקור הבירה. מעתה נשלם חמישה שקלים נוספים על כוס בירה. ומה עשיתם? כלום. למה? הסתירו מכם. איך? באמצעות ההסתה נגד החרדים. כן, אני מבין שיש גירעון שצריך לכסות אותו. אני מוכן שיקצצו גם במגזר החרדי. אך חשבון פשוט מעלה תוצאה לא מפתיעה כלל: גם אם יקצצו את כל התקציבים לחרדים, זה יכסה שני אחוזים וחצי, במקסימום, מהבור התקציבי.

אל תחזקו את הקיצונים

אז כיצד יושפע המגזר החרדי מהגזרות הללו? כדי לענות על כך, עליכם להבין את התהליך העובר בימים אלו על החברה החרדית. בקרב פלחים נכבדים מצעירי המגזר כבר התבססה בשנים האחרונות ההבנה שהגיע הזמן לשינוי הדרגתי בחיים שאליהם הורגלו; שיש היגיון מסוים בדרישה לשוויון בנטל; שכדאי ליותר אנשים ללמוד מקצועות ואחר כך לצאת לשוק העבודה. בשטח כבר רואים את השינוי, איש לא יכחיש זאת. צאו לרחוב ובדקו בעצמכם.

אלא מה? עננה כבדה מרחפת עתה מעל התהליך הזה. המלחמה בחרדים, שעלתה מדרגה בשבוע האחרון, תוריד לטמיון את כל השינוי שעשינו בעצמנו, ללא כל עזרה משר האוצר ומשותפו ראש הממשלה. הציבור החרדי עלול לעלות כעת על כביש ללא מוצא, ואם ימשיך להתקדם בו, קשה להאמין אם ניתן יהיה אי פעם לשוב למגמה שצברה תאוצה בשנים האחרונות.

הלוך הרוח ברחוב החרדי מתבסס על ההנחה שרוצים לשנות מה שאנחנו מאמינים בו, שקיבלנו מדורי דורות. מצב בו מוכח לעין כל כי מדובר ברדיפה הנובעת משנאת האחר, השונה והחלש, יחזק דווקא את הכוחות והקולות המיליטנטיים בקרב המגזר, ויסייע להם לזכות לתפיסה ואחיזה גם בלבותיהם של הפרגמטים.

אבל הדבר המרתיח ביותר הוא ההתערבות בערכים. אדגים זאת במשל: תארו לכם שבראש משרד האוצר יעמוד אדם חרדי קיצוני, ועם כניסתו למשרד, הוא ייקלע לבור תקציבי אדיר כמו זה עכשיו, ויהיה עליו לקצץ מהר ככל הניתן. איך הוא יעשה זאת? פשוט. כל מוסד חינוך בציבור הכללי שלא ילמד לימודי קודש לא יקבל שקל אחד, ולכך יוסיף כמובן קיצוץ בסך 350 מיליון שקל באוניברסיטאות. כל המדינה תבער, ו"מחאת הקיץ" תהיה כאין וכאפס לעומת מה שעלול לקרות. יקרה דבר פשוט מאוד: כל השינוי בהשכלה, יהפוך לכישלון מהדהד. כל המיליונים שהושקעו יירדו לטמיון, והחינוך, שגם ככה לא משהו, יהיה עוד יותר לא משהו.

אנחנו החרדים לא בורחים מביקורת כשהיא לגיטימית, אך רוצים שתדעו שמשתמשים בנו ככסות, כתירוץ. אנשים, התעוררו - עושים עליכם סיבוב. עושים מכם פראיירים.

הכותב, צביקה גרוניך, הוא כתב האתר החרדי "חב"ד אונליין" ומגיש חדשות ברדיו "הקול החרדי", לשעבר דובר ארגון "הצלה גוש דן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully