וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדי חרדים שהתגייסו הופלו לרעה: "מה הם אשמים?"

29.5.2013 / 23:01

ברחוב החרדי סובלים המתגייסים לא פעם מהתנכלויות והקנטות, ואף נדחים כאשר מבקשים לרשום את בנם למוסד איכותי. "חבר שלי בני אמר לו שאינו יכול להיות חבר שלו, כי אני בצבא"

חרדים מסוימים לא ממתינים ליישום הוועדה לשוויון בנטל. הם התגייסו עוד לפני שהוועדה קמה, תוך שהיה להם ברור שהם ישלמו מחיר כבד בקהילות שבהן הם חיים. אחת התופעות השכיחות בקרב חרדים שהתגייסו לצה"ל, היא קושי ברישום ילדיהם למוסדות חינוך חרדיים, שמסרבים לקבל תלמידים שאביהם לובש מדים. גם אם חלקם כן מתקבלים לבית הספר, התגובות לא מאחרות לבוא. "הבן שלי חזר יום אחד מבית הספר וסיפר בעצב שחבר שלו אמר לו שאינו יכול להמשיך להיות חבר שלו, כי אבא שלו לא מרשה לו, בגלל שאני בצבא", מספר מאיר (שם בדוי), חרדי שסיים את שירותו הצבאי.

"כששמענו את זה לא היה לנו קל, כי הבנו שגם הבן צריך לשלם מחיר לא פשוט", אמר היום (רביעי) בשיחה עם וואלה! חדשות. "זה מאכזב שיש אנשים שמסתכלים על זה ככה, מה זה קשור לילד? למה הוא צריך לסבול מהעניין?", הוא תוהה בזעם. לדבריו, חבריו נאלצים להסתפק ברישום ילדיהם למוסדות חינוך פחות טובים, ומרוחקים מהבית. "חייבים למצוא פיתרון, בסופו של דבר מדובר במוסדות חינוך שמתוקצבים בידי המדינה באופן מלא או חלקי, מישהו צריך לקחת על זה אחריות ולדאוג שזה ייפסק", הוסיף.

"אם הרחוב לא מקבל את זה, נגזר עלינו להיות עניים"

במקרה של מאיר, גיוסו לצה"ל התרחש לאחר שבנו נרשם למוסד הלימודים ובו סבל מהצקות, אולם מחרדים שהתגייסו קודם לרישום בנם למוסד חרדי, גם הזכות הזאת נמנעה. אורנה (שם בדוי) נשואה לאיש קבע חרדי. השניים מתגוררים עם ילדיהם בעיר חרדית, אולם אורח חייהם לא הספיק לראשי המוסד שבו רצו לרשום את בנם. "מדובר בהתנהלות חמורה, הם לא בודקים את הבן אדם, הם לא יודעים מי הוא ומה הרמה הרוחנית שלו", היא אומרת בכעס. "כל מה שהם עושים זה להדביק סטיגמה עליו, למרות שהוא בכלל לא כזה. אדם שבחר להתגייס או לצאת לעבוד, הייתה לו סיבה לעשות את זה. ברוב המקרים זה קורה כי הוא צריך לפרנס את המשפחה, וזו לא עבירה". לדבריה, "אם האוכלוסייה לא מקבלת את זה, זה אומר שעל כולנו נגזר להיות עניים מרודים".

בשל החשש מהתגובות ברחוב החרדי, ישנם חיילים רבים שמבקשים להגיע לבסיס בלבוש אזרחי כדי להימנע מהקנטות ומאפלייה. "אנחו מכירים לא מעט חיילים כאלה, הם חוששים שלא יקבלו את ילדיהם למוסדות חינוך טובים והם משיגים אישורים כאלה. זה לא צריך להיות ככה", סיפרה אורנה. הפיתרון, לדבריה, הוא "שמשרד החינוך יקים רשת מוסדות חינוך ממלכתית-חרדית מתאימה, וכך תימנע אפלייה והתנכלות כלפי הילדים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מתנגד לכל אפלייה מכל סוג במערכת החינוך בכלל ובחינוך החרדי בפרט, ופועל למיגורה במקרים בהם יש סימן לקיומה. בכלל זה, המשרד לא יאפשר אפליית תלמידים על בסיס שירותם הצבאי של הוריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully