וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים לא עולים על מדים: "ההחלטות ייזרקו לפח"

29.5.2013 / 17:31

ברחוב החרדי לא מתרגשים מאישור הטלת סנקציות פליליות על משתמטים: "מה שמעניין זה דעת גדולי התורה, ומה שהיה הוא שיהיה", אמר אברך בבני ברק. "זו בדיחה, אין מה לדון בזה"

אבי כהן

בציבור החרדי הגיבו בביטול היום (רביעי) לאישור המלצות הוועדה לשוויון בנטל להטיל סנקציות פליליות על משתמטים, וחרף ההחלטה להרחיב את הגיוס – אמר ח"כ יעקב אשר (יהדות תורה) כי "ההחלטות ייזרקו לפח הזבל של ההיסטוריה". אחרים אף הוסיפו כי אין סיכוי שההמלצות ייושמו ושבחורי הישיבות והאברכים לא יתגייסו לצבא.

גם בישיבת פוניבז' בבני ברק, אחת מספינות הדגל של העולם החרדי-ליטאי, לא התעסקו יותר מדי בהחלטות הוועדה לשוויון בנטל. "הוועדה לא באמת מעסיקה או מעניינת אותנו, מה שמעניין זה דעת גדולי התורה, ומה שהם אומרים זה מה שיהיה", אמר לוואלה! חדשות מזכיר הישיבה, יצחק בנזימן. "כלא, לא כלא, זו דרכנו וכך ננהג. הוראת הרבנים היא חד-משמעית שלא להתגייס, בטח שלא בכפייה - וכך נעשה", הוסיף.

גם בחורי הישיבה הביעו אדישות כלפי החלטת הוועדה. "זה נשמע מצחיק שיכריחו אותנו להתגייס. כחרדי, זו השקפת עולמנו. לא אפשרי שמישהו יכתיב לנו דרך אחרת והשקפה שונה. זה מטריד אותי, לא נעים שעוסקים בנו, אבל הכל ממשיך כרגיל", אמר משה בנימין, אברך בישיבה. חברו, יוני הופמן, הוסיף כי התורה לימוד התורה הוא "סם החיים" של החרדים, וגיוס פירושו לקיחתו מהם. "מישהו רוצה להצמיד לנו אקדח ולחייב אותנו לא ללמוד? אין מה לדון בזה כשרוצים לקחת לנו את החיים. זו בדיחה", קבע. "אם תהרוג אותנו - החיים נגמרים, ומה שרוצים לעשות לנו גרוע יותר. אין מה לדון בזה", הוסיף.

הלוויתו של הרב מיכל יהודה לפקוביץ, ראש ישיבת פוניבז לצעירים וחבר מועצת חכמי התורה, יוני 2011. שי אוקנין
"הכל ממשיך כרגיל". תלמידי ישיבת פוניבז' בבני ברק/שי אוקנין

לדברי ח"כ אשר, במהלך זה חיפשה יש עתיד לנגח את החרדים כדי לטשטש את כישלונה בנושאים הכלכליים. "לצערנו הוכח שוב כמו בכל מה שקשור לגזרות התקציב, שיש עתיד מעוניינת יותר בהסטת הנושאים העומדים על סדר היום לכיוון החרדים. מבחינת יש עתיד כמה שהם יהיו יותר קיצוניים כלפי החרדים וכמה שהעימות בין החילונים לחרדים יתחדד, כך ייטב להם", אמר. לדבריו, כמו שהתקוות לעתיד טוב בזכות הגזרות יתגלו כספין, כך גם יקרה עם מסקנות הוועדה לשוויון בנטל.

לעמדתו של ח"כ אשר הצטרף ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה), שאמר כי החוק שיחליף את "חוק טל" אינו תולדה של גוף מקצועי שישב וגיבש אותו, מה שמחליש את תוקפו. "רבים וטובים מאישי הציבור בישראל, שאינם נמנים עם הציבור החרדי, רואים בחוק זה מגמה פסולה המונעת משנאה ללומדי התורה ומרצון להשיג רווח פוליטי ותו לא", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"יש כאן מלחמת תרבות גלויה"

בהמשך דבריו תקף ישירות את ראש הממשלה ואמר כי נתניהו "יירשם בהיסטוריה כמי שממשלתו החליטה להגביל את מספר לומדי התורה בישראל ולשלוח את מי שדבק בתורה לכלא. במשך הדורות היו הרבה רודפי דת ויהדות, ואנחנו עם המסורת המשכנו וניצחנו".

בש"ס ציינו כי מדובר בניסיון של הממשלה להשפיע בכוח על אורחות חייהם של החרדים. "יש כאן מלחמת תרבות גלויה, מנסים לכפות ולשנות את אורח החיים החרדיים בישראל", אמר ח"כ נסים זאב. בנוגע לגיוס לצה"ל אמר כי מדובר באשליה שכן הצבא כלל לא צריך את בני הישיבות. "הנטל הכי גדול על הצבא זה עצם גיוס הישיבות, והרמטכ"ל בעצמו לא מעוניין בעוד גדודים חרדים", אמר, והוסיף: "הצבא לא מעוניין לשנות את הצביון החילוני שלו". לדברי ח"כ זאב ניתן היה להגיע להישגים טובים יותר בנושאי השוויון בנטל גם בלי חקיקה. "ללא ספק בהחלטות שהתקבלו יש ריכוך מסוים, כיוון שבהתחלה ההמלצות היו מאוד אגרסיביות, זה ממש היה כמו הכרזת מלחמה", אמר.

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
"הצבא לא מעוניין לשנות את הצביון החילוני שלו". חרדי בצה"ל/GettyImages

לטענתו, לא ברור מדוע לצד ההתעסקות בגיוס החרדים הייתה התעלמות מהציבור הערבי בכל הנוגע לשוויון בנטל. "למה בערבים כן מתחשבים ומבינים את רוחם ולא מבינים את החרדים שתורתם אמנותם? אם היו יכולים להבין שאי אפשר לגייס בכפייה את הערבים מדוע אצל החרדים הולכים בחקיקה? אסור להפסיק את אופציית תורתו אומנותו בשום גיל ובשום שלב. אם רוצים להוציא אותם לשוק העבודה, אפשר להוביל מהלך שבחורי ישיבות בגיל 23 יקבלו פטור ויצאו לעבודה כדי שלא יהיו מעמסה על הכלכלה ולא לכרוך את זה בשירות בצבא. מי שירצה לשרת שיאפשרו לו בהתנדבות ולא בכפייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully