וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד פונה לחרדים: "אחיי, זקוקים לכם עם נשק ביד"

ועדת השרים אישרה כי סנקציות פליליות יוטלו על חרדים שישתמטו, ושר האוצר פונה כעת לצעירים החרדים ומבהיר: "זו לא כוונה להרוס את עולם התורה, אך המצב לא יכול להימשך"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

אחרי "אחיי העבדים", מגיע תור "אחיי החרדים": שר האוצר, יאיר לפיד, כינס בצהריים (רביעי) מסיבת עיתונאים, בה התייחס להסכמה שהושגה היום בוועדת השרים לשוויון בנטל, שגיבשה את המתווה לגיוס חרדים אשר אמור להחליף את "חוק טל". מוקדם יותר הסכימו השרים כי בהתאם לדרישתו של לפיד (שאף איים לפרוש מהקואליציה אם לא תתקבל), יושתו סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו לצה"ל או לשירות אזרחי, בהתאם לחוק. ההצעה אושרה בוועדה ברוב של ארבעה תומכים – אהרונוביץ', יעלון, לבנת ופרי, בעוד שהשר אריאל התנגד, והשר פרץ נמנע.

"אני רוצה לדבר אל אחיי החרדים", אמר לפיד בפתח דבריו. "מה שקורה זה לא מה שאומרים לכם שקורה. זו לא התקפה על עולם התורה. מה שקורה באמת זה לא ניסיון לערער את יסודות עולמכם, אין לאף אחד מאיתנו כוונה להרוס את עולם התורה". הוא ציין כי המצב בו רבים כל-כך מבני מחזור הגיוס לא משרת בצה"ל, לא יכול להימשך. "הסדר תורתו אומנותו כלל ב-48 400 איש. היום אי אפשר להמשיך כך. ציבור כל כך גדול לא יכול לעמוד מהצד ולומר שזו לא בעיה שלו. אם סוריה מתפוררת זה קורה גם לכם. אם איראן מפתחת פצצה גרעינית זה קורה גם לכם. המחבלים לא מפרידים בינינו. הם לא חושבים שאתם יותר או פחות יהודים מאיתנו. אנחנו זקוקים לכם עם נשק ביד".

יש פשרה: ועדת השרים קבעה - סנקציות פליליות לחרדים שישתמטו

שר האוצר יאיר לפיד, יעקב פרי, ועופר שלח  במסע"ת, מאי 2013. יואב דודקביץ'
דרישתו התקבלה. לפיד, היום, לצד חבריו השרים/יואב דודקביץ'

לפיד ביקש להסביר לחרדים את היתרונות שעומדים בפניהם, עם מתווה הגיוס החדש. "החוק יתן לכם הזדמנות להסיר את מחיצת העוינות. החוק יתן לכם הזדמנות לשפר את מצבכם הכלכלי ולחיות בכבוד ולהפסיק לספור שקל לשקל. אנשים לא צריכים ללמוד תורה בארץ היהודים כמו גנבים בלילה". לדברי לפיד, "ישראל מאשרת לראשונה בחוק את לימוד התורה את חלק מאורחות חייה. החוק מחייב לא רק אתכם, הוא מחייב גם אותנו כי המדינה התחייבה לעזור לכם לעבור את התהליך".

לפיד נשאל מדוע גילה גמישות כלפי משך גיוס תלמידי ישיבות ההסדר בצה"ל והסכים להעלות את גיל הגיוס. "אני לא מת על זה, הייתי שמח שהם ישרתו 24 חודש, גם בבית היהודי היו כאלה שישמחו שישרתו 24 חודש", הסביר לפיד את הפשרה שהושגה לפיה שירות תלמידי ישיבות ההסדר עלה מ-16 חודשים ל-17, ולא ל-24 כפי שיש עתיד דרשו בתחילה.

לשאלת וואלה! חדשות מדוע הדחיפות לחגוג את ההישג לפני שאושר בכנסת, והאם מדובר יש קשר להעלאת המע"מ, אמר לפיד: "ועדת השרים סיימה את עבודתה, אלה לא חגיגות. תהליכים היסטוריים הם לא חגיגות. אין קשר להעלאת המע"מ". שר האוצר נשאל גם על המנגנון של יישום הסנקציות נגד חרדים שלא יתגייסו והבהיר כי "לא ייכנסו עם טנקים לבני ברק".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הסעיף האמור, על הסנקציות הפליליות, עמד במוקד מחלוקת חריפה בין לפיד לראש הממשלה נתניהו ולשר יעלון. הראשון איים בפרישה מהקואליציה, ונתניהו הורה ליעלון כי אם אין ברירה, יתגמש ויתפשר בעניין. כחלק מהפשרה, מהסעיף הוצאו המילים הקובעות כי סמכותו של שר הביטחון בנוגע להטלת הסנקציות תופקע באופן אוטומטי. בנוסף, הוארכה תקופת המעבר במהלכה לא יוטלו סנקציות מ-2016 ל-2017, לבקשתו של יעלון. עם זאת, בסעיף שאושר נכתב כי אם בתום תקופת הביניים לא תהיה עמידה ביעדי הגיוס מצד הציבור החרדי, יחולו הוראות חוק שירות הביטחון על כולם מלבד 1,800 המתמידים. המשמעות היא שאלה שלא יתגייסו יחולו אותן סנקציות פליליות הקבועות בחוק כלפי המשרתים החילוניים.

בין סעיפי המתווה האחרים, נקבע שיעד גיוס החרדים יועלה בהדרגה, כך שהחל משנת 2016 יגויסו לכל הפחות 5,200 חרדים בשנה – 65% מהשנתון. להבדיל מחילונים, צעירים חרדים יתייצבו בבקו"ם בגיל 18, אך יוכלו להישאר בישיבות עד גיל 21, ואז יוכלו להשתלב במסלול ישיבות ההסדר, שכולל שירות קרבי – אך מקוצר. החל משנת 2017 תוגדר רשימה של 1,800 תלמידים בלבד שיוגדרו "עילויים", ויקבלו פטור משירות. ראשי ישיבות שישקרו בנוגע למספר תלמידיהם יעברו עבירה פלילית.

כמו כן, המתווה המוצע ישפיע במידה ניכרת גם על אוכלוסיות נוספות; השירות בישיבות ההסדר הקיימות יוארך בחודש אחד – מ-16 חודשים ל-17 חודשים, זאת בניגוד לכוונה המקורית של הוועדה, שביקשה להאריך את השירות ל-24 חודשיים (שנתיים, זאת במקום לשלוש שנים – כמו יתר החיילים בצה"ל). השירות לגברים אמור להתקצר ל-32 חודשים החל מ-2017, וזה של הנשים אמור להתארך ל-28 חודשים. בניגוד לעמדת שרי הליכוד, ישראל ביתנו והבית היהודי, החוק בכללותו לא כולל סנקציות זהות לערבים ולחרדים, אך נקבע כי בתוך חמש שנים ישולבו 6,000 צעירים ערבים בשירות האזרחי – בהתנדבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully