וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן במסר פייסני: נקפיא התכנית להריסת הפארק

14.6.2013 / 21:49

יום לאחר שאיים לפנות את המפגינים בכוח מכיכר טקסים, שינה ראש ממשלת טורקיה את גישתו והודיע למפגינים כי לא יבוצעו צעדים להריסת הפארק עד להכרעת בית המשפט בנושא

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

בתום כשבועיים של הפגנות עזות, נוקט הערב (שישי) ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, קו פייסני במיוחד. ארדואן פנה למפגינים בארצו, ואמר כי יקפיא את התכנית לפיתוח פארק גזי, אשר הציתה את המחאה, עד להחלטת בית משפט.

המחווה של ארדואן, שהובעה בפגישה הלילה בינו לבין נציגי המפגינים, הייתה בעיקרה סמלית, שכן הממשלה מחויבת על פי חוק לכבד את החלטת בית המשפט בעתירה שהגישו פעילי איכות הסביבה טורקים. עם זאת, מדובר בתפנית בהשוואה ליחסו הקודם לנושא, כשתקף את המפגינים בכיכר טקסים באיסטנבול והתעקש להמשיך ולקדם את המיזם.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום לאומה מלשכתו באנקרה, 13 ביוני 2013. AP
מנסה לפייס את המפגינים. ארדואן/AP

"מובן שהממשלה מכבדת הכרעות בית משפט, ומחויבת ליישם אותן", אמר סגן יו"ר מפלגת הצדק והפיתוח השלטת, חוסיין צ'ליק, אשר השתתף בשיחות. "עד שפסק הדין יהיה סופי, לא תהיה פעולה כלשהי בפארק גזי". בעקבות הדברים הפייסניים, השווקים הפיננסיים החלו לעלות, על בסיס התקווה שפעילי איכות הסביבה יתרצו, אולם לא ברור לפי שעה אם המחווה תגרום להם לעזוב את הרחובות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הפגנות ועימותים עם שוטרים מול כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. 11 ביוני 2013. רויטרס
המשטרה מפנה מפגינים מכיכר טקסים באיסטנבול/רויטרס

רק אתמול איים ארדואן לפנות את המפגינים מכיכר טקסים בתוך 24 שעות. "הסבלנות שלנו פקעה, אני מזהיר בפעם האחרונה", אמר. "אני אומר לאימהות ולאבות – בבקשה קחו את ילדיכם בידיים ותוציאו אותם החוצה. לא נוכל לחכות עוד משום שפארק גזי לא שייך לכוחות הכובשים אלא לעם". לדבריו, "שימוש בבקבוק תבערה הוא פשע, השחתה והצתה הן פשע, הפרת הסדר היא פשע. אי אפשר לקרוא לזה מאבק לחופש או לזכויות".

המפגינים, לעומת זאת, הבהירו כי לא ייכנעו בקלות. "אנו כאן כדי להגן על החופש ועל המדינה שלנו", אמר אורחאן סימסק, שהפגין בכיכר טקסים – שכבר מזמן הפכה לסמל המחאה. "כפי שאתם יודעים, אנו צופים באכזריות הזו במשך ימים ואנשים נחשפו לאלימות מצד המשטרה בזמן שהפגינו למען הזכויות שלהם. הדבר הגרוע ביותר הוא ההצהרות של הממשלה שמגבירות את המתחים. אנו כאן כדי למחות".

הפגנות ועימותים עם שוטרים מול כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. 11 ביוני 2013. רויטרס
לא ברור אם המפגינים יתרצו ויעזבו את הרחובות/רויטרס

לפני כשבועיים הודיעה ממשלת טורקיה על תכניתה להרוס את פארק גזי שבאיסטנבול לטובת פרויקט נדל"ן. מתנגדים רבים התאגדו בפארק ומחו על כוונת הממשלה. לאחר שכוחות הביטחון פינו את המתנגדים באלימות, התפשטה המחאה לרחבי טורקיה והמונים גדשו את הרחובות, מתחו ביקורת על המדיניות של ממשלת ארדואן וקראו לו להתפטר. עד היום, נהרגו חמישה בני אדם בעימותים עם כוחות הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully