וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת: אחרי שאיים, ארדואן נועד עם המפגינים

13.6.2013 / 22:52

ראש ממשלת טורקיה נפגש עם נציגי האופוזיציה שדורשים ממנו לא להרוס את פארק גזי באיסטנבול. קודם לכן, איים לפנות את המפגינים מכיכר טקסים, אך הם הבהירו: "כאן כדי למחות"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

הסוף למשבר בטורקיה? שעות לאחר שאיים לפנות את המפגינים מכיכר טקסים באיסטנבול בתוך 24 שעות, מקיים הערב (חמישי) ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן פגיעה מכרעת עם נציגי האופוזיציה. איופ מוצ'ו, ראש "לשכת האדריכלים", אישר מוקדם יותר לסוכנות הידיעות רויטרס כי נציגי המפגינים ייפגשו עם ארדואן לאחר כמעט שבועיים של מאבק ברחובות. "בהתאם להזמנתו של ראש הממשלה, חברי 'הסולידריות עם טקסים' ידונו בעמדתנו לפיה פארק גזי צריך להישאר פארק", אמר.

מפגינים ישנים בפארק גזי באיסטנבול, 13 ביוני 2013. רויטרס
כאן כדי להישאר. מפגין ישן ליד האוהלים בכיכר טקסים/רויטרס

כזכור, לפני כשבועיים הודיעה ממשלת טורקיה על תכניתה להרוס את פארק גזי שבאיסטנבול לטובת פרויקט נדל"ני. מתנגדים רבים התאגדו בפארק ומחו על כוונת הממשלה. לאחר שכוחות הביטחון פינו את המתנגדים באלימות, התפשטה המחאה לרחבי טורקיה והמונים גדשו את הרחובות, מתחו ביקורת על המדיניות של ממשלת ארדואן וקראו לו להתפטר. עד היום, נהרגו חמישה בני אדם בעימותים עם כוחות הביטחון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ארדואן הבהיר מוקדם יותר היום כי סבלנותו פקעה ואיים לפנות את המפגינים בכוח. "הסבלנות שלנו פקעה, אני מזהיר בפעם האחרונה", אמר. "אני אומר לאימהות ולאבות – בבקשה קחו את ילדיכם בידיים ותוציאו אותם החוצה. לא נוכל לחכות עוד משום שפארק גזי לא שייך לכוחות הכובשים אלא לעם". לדבריו, "שימוש בבקבוק תבערה הוא פשע, השחתה והצתה הן פשע, הפרת הסדר היא פשע. אי אפשר לקרוא לזה מאבק לחופש או לזכויות".

המפגינים, לעומת זאת, הבהירו כי לא ייכנעו בקלות. "אנו כאן כדי להגן על החופש ועל המדינה שלנו", אמר אורחאן סימסק, שהפגין בכיכר טקסים – שכבר מזמן הפכה לסמל המחאה. "כפי שאתם יודעים, אנו צופים באכזריות הזו במשך ימים ואנשים נחשפו לאלימות מצד המשטרה בזמן שהפגינו למען הזכויות שלהם. הדבר הגרוע ביותר הוא ההצהרות של הממשלה שמגבירות את המתחים. אנו כאן כדי למחות".

מפגינים ישנים בפארק גזי באיסטנבול, 13 ביוני 2013. רויטרס
לא עוזבים את הכיכר כבר שבועיים. מפגינים ישנים בטקסים/רויטרס

במקביל, קראה היום ארצות הברית לטורקיה לאפשר את חופש הביטוי וההתאגדות ואמרה כי הפרטים לא צריכים להיענש על מימוש זכויותיהם. "טורקיה היא ידידתה קרובה ובעלת ברית של ארצות הברית, ואנו מצפים מהרשויות בטורקיה לאפשר את חירויות היסוד הללו", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני בתדרוך לכתבים. לדבריו, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שוחח עם מקבילו הטורקי על המצב בטורקיה, אך סירב להשיב על השאלה אם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שוחח ישירות עם ארדואן.

קודם לכן, דחה שר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו את הביקורת שמתח האיחוד האירופי על הכוח שמפעילה המשטרה כלפי המפגינים ועל מעצר פעילים במחאה. "טורקיה לא תקיים תקשורת עם אזרחיה דרך צד שלישי", אמר דאווטאולו במסיבת עיתונאים שכינס. "אם יש ביקורת על העמידה שלנו בתנאי הדמוקרטיה – נאזין לה. לא נשנה את גישתנו ואת הכבוד שאנו רוחשים לנורמות של האיחוד האירופי, אבל לא נאפשר לאף קבוצה או מדינה להנחית עלינו פקודות".

הפגנות ועימותים עם שוטרים מול כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. 11 ביוני 2013. רויטרס
חמישה בני אדם מצאו את מותם בימי המחאה עד כה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully