וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן בוחרת נשיא – וחמינאי "לא שם על ארה"ב"

בשעה 8:00 הטיל המנהיג העליון את פתק ההצבעה שלו, ובכך פתח את יום הבחירות ברפובליקה האיסלאמית. על כס הנשיאות מתמודדים שישה מועמדים, לשלושה מהם סיכוי ריאלי לנצח

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בוחרים יורש לאחמדינג'אד: אזרחי איראן החלו להצביע הבוקר (שישי) בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, שבסופן ייקבע מי ינהיג את הרפובליקה האיסלאמית. המנהיג הרוחני העליון, האייתוללה עלי חמינאי, פתח את יום הבחירות סמוך לשעה 8:00 בבוקר והצביע בקלפי בבירה טהרן. הוא קרא לכ-50 מיליון בעלי זכות ההצבעה להגיע בהמוניהם לקלפיות והביע זלזול מופגן בחששות המערב בנושא טוהר הבחירות.

בחירות באיראן – סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
משישה ייצא אחד: איראן בוחרת היום נשיא חדש
חידת הסקרים: מי באמת מוביל במרוץ לנשיאות איראן?
דרך האמצע: חסן רוחאני מתמרן בין שמרנות לרפורמה

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע בבחירות לנשיאות, 14 יוני 2014. רויטרס
"להצביע בהתלהבות ובמרץ". המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי/רויטרס

"שמעתי לאחרונה שמישהו במועצת הביטחון בארצות הברית אמר 'אנחנו לא מקבלים את הבחירות באיראן'", הצהיר חמינאי. "אנחנו לא שמים עליהם". לדבריו, "מה שחשוב הוא שכולם ישתתפו בבחירות", הוסיף האייתוללה. "האומה היקרה שלנו צריכה לבוא להצביע בהתלהבות ובמרץ, כעת כשעתיד המדינה בידיהם ושמחתם תלויה בהם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אלה הן הבחירות הראשונות המתקיימות במדינה מאז המהומות שאירעו בה בשנת 2009, אז ניסו הרפורמיסטים להביא להפלת משטרו של מחמוד אחמדינג'אד האיסלאמיסטי. על התפקיד מתמודדים שישה מועמדים – ראש עיריית טהרן השמרן, מוחמד באקר קליבאף, המקורב לחמינאי; איש הדת חסן רוחאני, המייצג את המחנה המתון יחסית; מוחסן רזאאי, שהפסיד פעמיים בבחירות לנשיאות; סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה לביטחון לאומי והנציג האיראני לשיחות הגרעין עם המערב; עלי אכבר ולאיתי, יועצו של חמינאי לענייני חוץ; והפוליטיקאי מוחמד גרזי. סקרים שונים שפורסמו בימים האחרונים הצביעו על יתרון לקליבאף ולרוחאני, אולם את זהות הנשיא יקבע כנראה המנהיג העליון חמינאי.

ביום שלישי הודיע נשיא איראן לשעבר מוחמד חאתמי על תמיכתו ברוחאני המתון. אתמי, שכיהן כנשיא בשנים 2005-1997, משתייך למחנה הרפורמיסטי, וככל הנראה עומד גם מאחורי פרישתו מן המרוץ של מי שכיהן כסגנו בלשכת הנשיא, מוחמד רזא עארף. זאת, כדי לעודד מעבר קולות של מצביעים רפורמיסטים לחסן רוחאני. רוחאני זוכה גם לתמיכתו של הנשיא לשעבר אכבר האשם רפסנג'אני, קודמו בתפקיד של חאתמי. רפסנג'אני נפסל השנה מלהתמודד על הנשיאות. מועמד נוסף שפרש השבוע מהמרוץ הוא גולאם-עלי חדאד-עאדל, לשעבר יו"ר הפרלמנט האיראני. יום הבחירות צפוי להסתיים בשעה 18:00 בערב, שעון איראן. ככל הנראה, סיבוב הצבעה נוסף ייערך בשבוע הבא.

המועמד המתון בבחירות לנשיאות איראן, חסן רוחאני, מצביע בטהרן, 14 יוני 2013. AP
המועמד הנחשב מתון יחסית, חסן רוחאני, מצביע הבוקר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully