וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מודיעה מפורשות: אסד "חצה את הקו האדום"

בן רודס מהמועצה לביטחון הלאומי אמר כי קיימת רמת ודאות גבוהה שצבא אסד השתמש בנשק כימי "כמה פעמים בהיקף נמוך". מאוחר יותר הודיע אובמה לראשונה כי נשק יועבר למורדים

צבא אסד "חצה את הקו האדום" שהציב אובמה: בן רודס, סגן היועץ לביטחון הלאומי בבית הלבן אמר הלילה (שישי) בתדרוך כתבים טלפוני כי קיימת "רמת ודאות גבוהה" שצבא אסד השתמש בנשק הכימי "כמה פעמים בהיקף נמוך". רודס הוסיף כי "על פי הערכה 100 עד 150 איש מתו במתקפות אלה".

"הנשיא אמר שהשימוש בנשק הכימי ישנה את השיקולים שלו, וזה שינה אותם. קבלת ההחלטות שלנו כבר מתבססת על-ידי הערכת המודיעין מאפריל על הסלמת האלימות של המשטר הסורי נגד אזרחיו", הסביר רודס בהתייחסו להצהרתו של אובמה בסוף חודש אפריל, אז הודה לראשונה בפומבי כי נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה, וחזר על האמירה כי מדובר ב"שינוי חוקי המשחק".

רודס הוסיף כי "בעקבות הראיות האמינות על השימוש בנשק הכימי נגד העם הסורי, הנשיא אובמה הגביר את הסיוע שאינו נשק לאופוזיציה האזרחית - אך גם אישר הגברת הסיוע שלנו למועצה הצבאית העליונה, ובשבועות הקרובים ננהל על כך דיונים עם הקונגרס".

מאוחר יותר אישר אובמה לראשונה העברת כלי נשק למורדים - כך מסר גורם המקורב לעניין. לא דווח מהו סוג הנשק שארה"ב תספק, או מתי יועבר.

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות
המערב מתמהמה, ומספר המתים בסוריה קרוב ל-100 אלף
באן: יש לתגבר הכוח בגבול ישראל-סוריה, הפסקת האש בסכנה
הכוח האוסטרי בגבול סוריה נוטש: יצא מהשטח המפורז

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"על פי הערכה 100 עד 150 איש מתו במתקפות אלה". מתקפה בנשק כימי בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי רודס, דבר זה נועד לחזק את היעילות של כוחות האופוזיציה בשטח - כמו גם תאום ולכידות של האופוזיציה. "המשטר של אסד צריך לדעת שהפעולות שלהם הובילו אותנו להגברת היקף הסיוע הישיר לאופוזיציה, והמאמצים האלה רק יגברו", הדגיש.

הדברים נאמרים שלושה ימים לפני פסגת "השמינייה הגדולה" שתתקיים בצפון אירלנד ופגישתו המתוכננת של נשיא ארה"ב עם עמיתו הרוסי וולדימיר פוטין בשוליה.

בד בבד הודיעה אמש בריטניה כי גוברות הראיות לפיהן צבא אסד עשה שימוש ועודנו עושה שימוש בנשק כימי נגד המורדים במלחמת האזרחים במדינה. "ישנן ראיות הולכות וגדלות המוכיחות כי המשטר השתמש וממשיך להשתמש בנשק כימי, כולל סארין", אמר דובר משרד החוץ הבריטי. "המקום לספק ממשיך להצטמצם. אסד חייב להעניק גישה בלתי מוגבלת לוועדת החקירה של האו"ם לבדיקה על הקרקע בסוריה שתבסס את מלוא עובדות".

בתגובה להצהרות האמריקניות, טען היום חבר פרלמנט בכיר ברוסיה כי המידע אודות שימוש צבא אסד בנשק כימי הינו "מפוברק" וכי ארצות הברית עושה שימוש במידע זה בכדי לסייע לכוחות המורדים ולהשפיע על מלחמת האזרחים בסוריה. אלכסיי פושקוב, ראש ועדת מדיניות החוץ בקרמלין, הוסיף כי בדומה ל"שקרים" אודות הנשק להשמדה המונית שהחזיק סדאם חוסיין בעיראק בזמנו, כך מצדיקה כעת ארצות הברית את התערבותה בנעשה בסוריה.

קלינטון ביקר את "הססנות" אובמה בעניין סוריה

על פי הערכות האו"ם, לאחר למעלה משנתיים של לחימה, נהרגו בסוריה מעל 93 אלף בני אדם. השבוע, הנשיא לשעבר ביל קלינטון צוטט בדברי ביקורת על ההססנות של הנשיא אובמה בעניין סוריה. הדברים נאמרו על פי הדיווחים לסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין בפגישה סגורה. ביום חמישי, דוברת מחלקת המדינה ג'ן סוקי אמרה בתגובה לביקורת, כי הממשל אינו מודע להקשר מלא של ההתבטאות שנעשתה במפגש סגור, אך הוסיפה כי "הנשיא קלינטון יודע כמה קשה לקבל החלטות מהסוג הזה. הגברנו את הסיוע לאופוזיציה הסורית, אנו שואפים לסיים את האלימות נגד האזרחים הסורים, אך עלינו גם לאזן את הדברים עם אינטרס הביטחון הלאומי של ארה"ב. עדיין, כל האופציות נותרו על השולחן - למעט שליחת חיילים אמריקאים לסוריה". דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר בהתייחסו לקלינטון כי הנשיא אובמה "מברך על תרומתו של כל אדם שיש לו פרספקטיבה על מצבים מהסוג הזה".

בינתיים, חלק מחברי הקונגרס מיהרו לעודד את הממשל לנקוט בצעדים משמעותיים יותר של סיוע לאופוזיציה הסורית. חבר הקונגרס הדמוקרטי אליוט אנגל, חבר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, אמר ש"משטרו של אסד ביצע פשע מלחמה נגד בני עמו על-ידי שימוש בנשק הכימי. מה עוד העולם המתורבת צריך בשביל לסייע לעם הסורי שרוצה להפטר מהמפלצת הזאת? הקו האדום של הנשיא אובמה נחצה, וזה ברור שעל ארה"ב לספק נשק ראוי לאלה בסוריה הנלחמים על חייהם וחירותם. דחיה נוספת אינה אופציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully