וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בארה"ב: נאסר לרשום פטנט על גנים

בית המשפט העליון קבע פה אחד כי גנים שבודדו מסביבתם הטבעית במעבדה אינם יכולים להיחשב המצאה. זאת, צוין, בניגוד לגנים מלאכותיים. ההחלטה עלולה להשפיע על ההשקעה במחקר

בהחלטה שעשויה לעצב את עתיד המחקר הרפואי והגנטי, וכן להשפיע באופן עמוק על ענף התרופות, פסק אמש (חמישי) בית המשפט בארצות הברית פה אחד שלא ניתן לרשום פטנטים על גנים אנושיים (DNA). הפסיקה מבטלת למעשה פטנטים רשומים של חברת "מייריאד" על גנים הקשורים לסרטן השד ולסרטן השחלות (BRCA1 ו- BRCA2). "על גנים והמידע שהם מקודדים לא ניתן לרשום פטנטים רק משום שהם בודדו במעבדה מסביבת החומר הגנטי", כתב השופט דלארנס תומאס בהכרעת הדין.

סליל DNA. ShutterStock
חלק חשוב במחקר הרפואי. סליל DNA/ShutterStock

אולם, לצד ההחלטה בנוגע לגנים אנושיים, השופטים קבעו כי גנים מלאכותיים שמיוצרים על ידי החברה, שנקראים cDNA, כן ראויים להירשם כפטנטים. "ניתן לקבוע בוודאות שטכנאי המעבדה של החברה מייצרים משהו חדש כאשר הם מייצרים את הגן המלאכותי cDNA", נכתב בהכרעת בית המשפט.

בתגובה לפסיקת בית המשפט, חברת "מייריאד" התמקדה בהחלטה בנוגע לגן המלאכותי cDNA. "אנחנו מאמינים שבית המשפט תמך באופן הולם בטענותיו בנוגע לגן המלאכותי cDNA, והדגיש את חשיבותו של הפטנט שלנו לצורך ההמשך של המחקר שאנחנו מבצעים על הגנים של מחלת הסרטן", אמר נשיא החברה, פיטר מלדרום. הוא הוסיף כי יותר מ-250 אלף מטופלים "תלויים מדי שנה בשנה במבחני ההערכה שאנו עורכים לגנים הקשורים למחלת הסרטן, ואנו נמשיך להתמקד בשמירה ובשיפור חייהם של אותם אנשים, וכן בהורדת העלויות הכוללות של הטיפולים הרפואיים".

המחקר בגנים אנושיים תופס חלק חלק חשוב במחקר הרפואי, והחלטת בית המשפט עשויה לעצב את עתידו של המחקר הרפואי בתחומיו השונים. כמו כן, היא צפויה לשנות את הנכונות של גופים עסקיים להשקיע במחקר הגנטי, שעלותו יקרה מאוד. נוסף על כך, ההחלטה עומדת בקנה אחד עם עמדתו של הממשל האמריקני, ולפיה בידוד גנים אנושיים אינה יכולה להירשם כפטנט, אולם גנים מלאכותיים יכולים להירשם ככאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully