וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמן: אשקול להרחיב שירותי בריאות לחסרי מעמד

שרת הבריאות חשפה בדיון בכנסת כי תבחן את האפשרות לספק ל-250 אלף חסרי מעמד בישראל מסגרת טיפול רפואי מוגדלת מצד המדינה. "אנחנו מחויבים כמדינה לטפל באנשים בכל המעמדות"

הוועדה לענייני עובדים זרים של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) בסוגיית זכאותם של 250 אלף חסרי המעמד החיים כיום בישראל לשירותי בריאות. בדיון נכחה שרת הבריאות, יעל גרמן, שהודיעה לראשונה כי תבחן את הרחבת שירותי הבריאות הניתנים לחסרי מעמד בישראל. "אנחנו מחויבים כמדינה לטפל באנשים בכל המעמדות", אמרה בדיון גרמן. "השירותים הרפואיים השונים הניתנים לשוהים חסרי המעמד מתוקצבים בין 50 ל-70 מיליון שקלים. אבדוק את האפשרות להעניק להם זכויות רפואיות נוספות כפי שמתיר לי חוק ביטוח בריאות ממלכתי".

שרת הבריאות יעל גרמן הגיעה לבית החולים בנהריה לבקר את ראש עירית עכו שמעון לנקרי, מרץ 2013. אדריאן הרבשטיין
"אבדוק את האפשרות". שרת הבריאות גרמן, מימין/אדריאן הרבשטיין

בדיון הסכימו נציגי משרד הבריאות וארגוני הסיוע כי המענה הרפואי הניתן כיום לאוכלוסיית חסרי המעמד הינו טיפה בים וכי יש צורך במענה רחב יותר. למשל, נחשף כי על פי ההערכות כ-200 אלף מבין חסרי המעמד בישראל אינם מבוטחים כלל בביטוח רפואי. בסיום הדיון קראה יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל רוזין (מרצ), לאפשר להם גישה לשירותי בריאות, וכן לפעול למען שילובם של מבקשי מקלט במסגרת שירותי הבריאות הציבוריים.

"בחלק גדול מהמקרים לא מסופקים שירותים רפואיים לאוכלוסייה חלשה זו. כתוצאה מכך, הם אינם זוכים להגנה בריאותית ומסכנים את בריאות הציבור הישראלי", אמרה רוזין. היא הוסיפה כי "כל עוד ממשלת ישראל ממשיכה באי המדיניות כלפי הזרים, מחובתה לקחת אחריות על שלמותם ובריאותם. זהו לא רק הצעד המוסרי, אלא גם הצעד הנכון כלפי כלל החברה".

גם בארגון רופאים לזכויות אדם בירכו על היוזמה של שרת הבריאות, ואמרו כי מבקשי המקלט הנמצאים בישראל צריכים לקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שמדינת ישראל יכולה להציע. "מעבר לטיפול הרפואי במצבי חירום, הניתן בחדרי המיון ובבתי החולים מכורח חוק זכויות החולה, ישנן בעיות רפואיות רבות שאינן זוכות למענה", אמר בדיון ד"ר עידו לוריא, המנהל הרפואי של המרפאה הפתוחה, שמפעיל הארגון ביפו. "החלת תושבות חברתית תשרת הן את צרכי הבריאות של המהגרים והן את הציבור הישראלי".

הפגנת סודנים בדרום תל אביב. יותם רונן
בקרוב יורחבו שירותי הבריאות הניתנים להם? הפגנת סודנים בדרום תל אביב/יותם רונן

מדוח מחקר של המרכז והמידע של הכנסת עולה כי בישראל שוהים היום כ-250 אלף חסרי מעמד, מהם כ-8,000 קטינים. האפשרויות שעומדות בפני חסרי מעמד בישראל לקבל שרותי בריאות הינם ביטוח בריאות פרטי, מרפאת פליטים שמפעיל משרד הבריאות ומרפאה לחסרי מעמד שמפעיל ארגון רופאים לזכויות אדם. לקטינים, השוהים בישראל למעלה מחצי שנה, יש אפשרות להסדר ביטוחי בקופת חולים מאוחדת משנת 2001.

על פי ההסדר, זכאים הילדים לשירותים הכלולים בסל הבריאות לפי חוק בריאות ממלכתי. מנתונים שהעבירה הקופה למרכז עולה כי בשנת 2013 בוטחו במסגרת ההסדר 3,042 קטינים בלבד, רובם בגילאי 0-7. מכאן, שלמעלה מ-60% מאוכלוסיית הקטינים אינה מבוטחת בביטוח בריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully