וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: רק מגעים עם 4 מדינות שיקבלו זרים שיגורשו

בתשובת המדינה לבג"ץ נטען כי אמנם לא נחתם הסכם, אולם מתנהלים "מגעים מתקדמים" עם 4 מדינות מאפריקה. לא כולם מתרשמים מהמהלך: "מסך עשן שנועד להכשיר כליאת מבקשי מקלט"

הסדר סגור או מגעים מתקדמים? בשבוע שעבר טענה נציגת המדינה, עו"ד יוכי גנסין מהפרקליטות, כי לישראל הסדר עם מדינה שלישית שתקלוט אזרחים זרים. מתשובת המדינה שהוגשה היום (ראשון) לבקשת בית המשפט, עולה כי אין מדובר בהסדר שנסגר ונחתם, אלא רק במגעים מתקדמים עם מדינות שהביעו נכונותן ולא דחו את הצעתה של ישראל על הסף.

תשובת המדינה כוללת בעיקרה תצהיר של חגי הדס, פרויקטור שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו לעניין איתור מדינות שיקלטו את המסתננים. בתשובת המדינה ניתן לראשונה אישור רשמי לעניין המגעים שניהל הדס עם ראשי מדינות וגורמים מדיניים בכירים. לדבריו, "בחלק מהמגעים התקבלו הסכמות מצד כמה מדינות לסייע לישראל בנושא. אוסיף עוד כי יש נכונות מצד מדינות אפריקניות נוספות לסייע בתחום זה".

פרויקט חוזרים הביתה של רשות האוכלוסין וההגירה. נמל תעופה בן גוריון, עלייה למטוס, יוני 2012. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"התקבלו הסכמות מצד מדינות לסייע לישראל", אמר הדס/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מתשובת המדינה ותצהירו של הדס עולה כי מוקדם להגדיר את הישגיו כ"הסדר" סגור אלא יותר כמגעים מתקדמים. "במסגרת המגעים ופגישות העבודה שקוימו בחודשים האחרונים נדונו מספר מישורים עם כל אותן מדינות", מעיד הדס. "הראשון - הסכמת המדינה להיות מדינת יעד על בסיס מתן אשרות כניסה ושהייה בעת ההגעה והכניסה אליה; והשני - הסכמת המדינה, לפי העניין, לשמש כמדינת מעבר למדינת המוצא. עניין נוסף הוא הסדרת תיעוד, לרבות תעודת מסע, וכן תיעוד נוסף לפי הצורך לשם מעבר למדינת המוצא".

מהתצהיר עולה כי עניינים מהותיים רבים נותרו פתוחים, ובהם מספר המסתננים שיגורשו למדינה, מי יהיו אותם מסתננים, קצב שליחתם ועוד. כמו כן, סוכם כי אלה יגיעו בטיסות אזרחיות בתהליך שיתפרס על מספר שנים.

"מסך עשן שנועד להכשיר כליאת מבקשי מקלט"

עוד נכתב בתצהיר כי עם הגשת תשובת המדינה יצא הדס לקידום המגעים עם אחת מהמדינות עמן שוחח בחודשים האחרונים. "בביקור זה סוכמו עיקרי ההבנות וההסדרים עם אותה מדינה אשר הסכימה, בשלב זה, לשמש גם כמדינת יעד עבור חלק מהאוכלוסיות מושא המגעים. עם זאת נותר להשלים פרטים ספציפיים ביחס לאוכלוסיות בעלות מאפיינים שונים וכן לגבש צעדים נוספים בהיבט הביצועי והאופרטיבי".

כמו כן, הדס מקיים עם ארבע מדינות נוספות מגעים, שאותם הוא מגדיר "בתהליכי הבשלה מתקדמים" ואינו מפרט מה הובטח להן. "נכונותן של המדינות עמן קוימו ומתקיימים המגעים הינה במסגרת ועל בסיס שיתוף הפעולה האסטרטגי, ההדדי והרב שנתי עם אותן מדינות", הסכים לומר. בתום הדברים טעון הדס כי על פי בקשת המדינות המעורבות הוחלט להמנע מפרסום זהות המדינות.

"לפני שבוע בלבד הצהירה נציגת המדינה בבג"ץ כי הושג 'הסכם' עם מדינה שלישית לקליטת מבקשי המקלט העצורים מכח החוק למניעת הסתנות. כעת, לאחר שהמדינה נדרשה לספק פרטים, מסתבר כי הדברים שנמסרו על ידה היו בלתי מדויקים בלשון המעטה", אמר עו"ד יונתן ברמן, ראש התכנית לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ועסקים. ברמן, שמייצג את מבקשי המקלט שעתרו, הוסיף כי "ההסכם הפורמלי שעליו הוצהר בביטחון בפני שופטי בג"ץ הפך ל'סיכום' ערטילאי וכללי. מתצהירו של הדס עולה כי לא מדובר בהסכם אלא בתכנית רב שנתית, שאין לדעת מתי, אם בכלל, תצא לפעול או על מי תחול. מדובר בלא יותר ממסך עשן שנועד להכשיר כליאה ממושכת של מבקשי מקלט בישראל".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully