וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים מיליון דולר? רק תפתרו את החידה המתמטית הזו

המיליארדר הטקסני ד. אנדרו ביל מנסה להוכיח כבר שנים משפט הקשור ל"משפט האחרון של פרמה". מאז 1993 הוא מציע פרס בעניין, שבאחרונה האמיר למיליון דולר. רוצים לנסות?

רוצים מיליון דולר? כל מה שצריך זה שתפתרו חידה. אבל קשה. מאוד. המיליארדר הטקסני ד. אנדרו ביל, תמיד הוקסם ממספרים ומתיאוריות שמאחוריהם. לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שבחשבון הבנק שלו נמצאים לא פחות משמונה מיליארד דולרים, שמדרגים אותו במקום ה-43 ברשימת עשירי ארצות הברית של מגזין "פורבס". אלא שלא הכל מושלם אצל ביל, שכבר עשרים שנה, מאז חורף 1993, מנסה לפתור חידה מתמטית מורכבת במיוחד. ב-1997 הוא הציע למי שיפתור עבורו את החידה 5,000 דולרים, ב-2000 זינק הסכום למאה אלף דולרים, וכעת מציע ביל הנואש לא פחות ממיליון דולר למי שיפתור את החידה.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
רוצים לתת לזה צ'אנס?/בן קלמר

הכל התחיל בנסיונו של ביל לפתור את "המשפט האחרון של פרמה" (Ax + By = Cz), אותו משפט מתמטי שלא הוכח מאז קבע אותו המתמטיקאי הצרפתי לפני 350 שנה, עד ל-1995. ביל הבין שהפתרונות היחידים למשוואה יתקבלו רק כאשר ל-A, B ו-C יש מעריך חזקה זהה, וליתר דיוק: כאשר A, B ו-C יהיו שלמים וחיוביים, וכאשר x, y, z יהיו שלמים, חיובים וגדולים מ-2, A, B ו-C חייבים להיות בעל ערך מספרי זהה. את המשפט הזה ביל רוצה להוכיח בכל מאודו, והוא מחפש עזרה. "ביל היה הראשון שהסתכל על המשפט בצורה הזו", אמר דוד מקלור, מנכ"ל הקהילה המתמטית האמריקאית, שהודיע על הפרס שביל מציע. אם יימצא פתרון, הדבר עשוי להביא למהפכה בעולם המתמטיקה – כך קובע ג'ורדן אלנברג, מתמטיקאי מאוניברסיטת וויסקונסין. "כל פתרון יביא לשינוי משמעותי", הוא מציין.

אך מה גורם לאדם, סקרן ככל שיהיה, להסכים לוותר על מיליון דולר מכספו עבור פיתרון לחידה מתמטית? "אני רוצה להעניק השראה לצעירים, ולגרום להם להתעניין במדעים ובמתמטיקה. הגדלת הפרס תגדיל את תשומת הלב בעולם כלפי מתמטיקה באופן כללי, ואני מקווה שיותר ויותר צעירים ימצאו את עצמם נמשכים לעולם הנפלא הזה של המתמטיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully