וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון גישור? סגנו של ארדואן התנצל בפני מפגינים

בולנט ארינץ', סגן ראש הממשלה הודיע כי ייפגש עם ראשוני המפגינים שמחו על הריסת פארק - והציתו את המהומות ברחבי טורקיה. מאות אלפים שובתים, ומתחילים להתכנס שוב בכיכר

כתבתו של אמיר תיבון, צילום: דניאל בוק, רויטרס עריכה: גדי וינסטוק

ספק ניסיון גישור ספק מס שפתיים: סגנו של ראש ממשלת טורקיה, בולנט ארינק, הודיע היום (שלישי) כי הוא יפגוש את המפגינים הראשונים שפתחו במחאה בפארק גזי, אשר הציתה את ההתנגשויות האלימות ברחבי טורקיה. "קיים צורך ברור לסיים את הבלבול שקיים. מתוך תפישה זו, אנו נפגש היום עם עמיתים ונציגים של אלו שפתחו בתביעה (על הריסת הפארק)... להקשיב לעמדתם", דברי ארינק במסיבת עיתונאים. המפגינים בפארק היו "צודקים ולגיטימיים", הוסיף ארניק והתנצל בפני אלו שנפצעו בהתנגשויות עם המשטרה בזמן שהפגינו מטעמים "סביבתיים".

בכיכר טקסים הסמוכה לפארק גזי התאספו בשעות האחרונות כמה אלפי מפגינים. אחד מארגוני העובדים הגדולים בטורקיה והאוניברסיטאות פתחו הבוקר בשביתה בת יומיים, ורבים מהשובתים הגיעו כבר בשעה זו לכיכר, כמות רבה יותר של מפגינים מצהריי אתמול. עיקר השובתים נמצאים באזור איסטנבול. מהוועדים בלבד שובתים כרבע מיליון עובדים. בשעות אחר הצהריים צפויה להגיע כמות גדולה של מפגינים.

מהומות בטורקיה - כותרות אחרונות
”בן 22 נהרג בהפגנה”; רבע מיליון שובתים
חטא הגאווה של ארדואן מתנקם בו
חצות בכיכר: לילה משוגע עם המפגינים באיסטנבול

מפגינים בכיכר טקסים ופארק גזי. רויטרס
מפגינה מרוססת בגז מדמיע, היום/רויטרס
כותרות העיתונים בטורקיה מסקרות את המחאה. רויטרס
טורקיה, הבוקר/רויטרס

מוקדם יותר היום סירבה העירייה באנטליה למלא במים את סילוני המים של המשטרה – כך דיווחה סוכנות ידיעות בטורקיה. העירייה, בראשה חבר מפלגת האופוזיציה המרכזית במדינה, מפלגת העם הרפובליקנית, לא הסכימה כי כוחות המשטרה ישתמשו בברזי כיבוי אש למלא את הרכבים המשמשים את המשטרה במים – עמם הם מפזרים מפגינים. לטענתם, ההחלטה התקבלה מחשש מבעיה שעלולה לעלות בעתיד במקרה של שריפה.

ההפגנות האלימות גבו עד כה, לפחות באופן רשמי, את חייהם של שני בני אדם: הלילה נהרג גבר בן 22 בהפגנה נגד הממשלה בדרום טורקיה – כך דיווחה רשת הטלוויזיה הטורקית NTV. על פי הדיווח, ההרוג, עבדוללה קומרט, נפצע באורח אנוש מירי של אלמוני במהלך הפגנה במחוז התאי סמוך לגבול עם סוריה, ומת מאוחר יותר בבית החולים. בנוסף, העיתון הטורקי "הורייט", דיווח הלילה על ילד שאיבד את עינו כתוצאה מפגיעת כדור פלסטיק שנורה על ידי שוטרים בכיכר טקסים במהלך ההפגנות שנערכו במקום בימים האחרונים. בדיווח נטען כי הילד עבר ניתוח לשם הוצאת הכדור מעינו.

מפגינים בכיכר טקסים. AP
מפגינה באיסטנבול/AP

בתוך כך, הבית הלבן קרא אמש למשטרה ולמפגינים בטורקיה להימנע מאלימות והבהיר כי ארצות הברית תמשיך לעבוד עם טורקיה בכל הנוגע למשבר בסוריה ולנושאים נוספים. "אנו מודאגים לגבי חלק מהתגובה, אך אנו מצפים ממשלת טורקיה לטפל בזה", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני בתגובה לשאלת עמדת ארצות הברית באשר למהומות ברחובות טורקיה. הוא הדגיש כי על הממשלה לאפשר הפגנות בדרך של שלום וקרא לה לחקור את האלימות. קרני הוסיף כי מאז תחילת המהומות הנשיא אובמה לא שוחח עם מנהיגי טורקיה, אך הדגיש שארצות הברית רואה בטורקיה "בעלת ברית חשובה" ו"שחקנית מפתח של נאט"ו" באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully