וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בטורקיה: "בן 22 נהרג בהפגנה"; רבע מיליון שובתים

הצעיר, כך דווח, נורה למוות סמוך לגבול סוריה. עוד דווח, כי ילד איבד את עינו מכדור פלסטיק שירו שוטרים באיסטנבול. ארגון עובדים פתח במחאה. שליח וואלה! מדווח ממוקד הסערה

כתבתו של אמיר תיבון, צילום: דניאל בוק, רויטרס עריכה: גדי וינסטוק

העימותים בטורקיה עולים מדרגה: גבר בן 22 נהרג הלילה (שלישי) בהפגנה נגד הממשלה בדרום טורקיה – כך דיווחה רשת הטלוויזיה הטורקית NTV. על פי הדיווח, ההרוג, עבדוללה קומרט, נפצע באורח אנוש מירי של אלמוני במהלך הפגנה במחוז האטאי סמוך לגבול עם סוריה, ומת מאוחר יותר בבית החולים. בנוסף, העיתון הטורקי "הורייט", דיווח הלילה על ילד שאיבד את עינו כתוצאה מפגיעת כדור פלסטיק שנורה על ידי שוטרים בכיכר טקסים במהלך ההפגנות שנערכו במקום בימים האחרונים. בדיווח נטען כי הילד עבר ניתוח לשם הוצאת הכדור מעינו.

"קסק", אחד מארגוני העובדים הגדולים בטורקיה, פתח הבוקר בשביתה בת יומיים במטרה לתמוך במחאה נגד הממשלה. הארגון, שמייצג 240,000 עובדים, האשים את הממשלה בביצוע "טרור" בטורקיה.

העימותים בטורקיה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
פרשנות: חטא הגאווה של ארדואן מתנקם בו
טורקיה: מפגין נדרס למוות, ארגוני עובדים ישבתו
מטה ארדואן הוצת באיזמיר; הבית הלבן מצדד במפגינים

מפגינים בכיכר טקסים באיסטנבול, יוני 2013. רויטרס
שוטרים יורים גז מדמיע לעבר מפגינים בכיכר טקסים, אמש/רויטרס

בתוך כך, באיסטנבול נשמר בינתיים הסטטוס קוו: המשטרה פועלת בכוח רב נגד המפגינים בשכונת בשיקטאש שמנסים להגיע למשרדו של ארדואן, ואילו המפגינים מצידם שומרים על כיכר טקסים במרכז העיר כ'שטח נקי ממשטרה'. במהלך הלילה הציפו השוטרים את הכיכר בגז מדמיע מספר פעמים, ואף כיתרו אותה תוך שימוש בניידות משטרה, אופנועים ושני מסוקים שחגו מעליה באוויר - אבל למרות זאת, הם לא פרצו פנימה ולא פינו את אלפי המפגינים שהתאספו בכיכר ובילו בה את כל הלילה.

באחד הרגעים הדרמטיים ביותר, סמוך לשעה תשע בערב, כאשר נראה היה שפריצה משטרתית לכיכר היא עניין של דקות, החלו המפגינים לשגר זיקוקי די נור אל השמיים, בין השאר כאות התרסה כלפי המסוקים המשטרתיים שחגו מעל הכיכר. הזיקוקים, יחד עם מיסרונים סלולריים בהולים שנשלחו באופן אוטומטי למאות אלפי מכשירים בעיר, שימשו כפעמון אזעקה לאלפים מתומכי המחאה, שנהרו לכיכר, למרות הגז המדמיע והנוכחות המשטרתית.

עד לחצות הליל הכיכר כבר הייתה מלאה באנשים, שזרמו מכל עבר. בשיאה, ההפגנה נשפכה אל תוך שדרות איסתיקלל שמובילות אל הכיכר, והמפגינים התערבבו בין התיירים והבליינים בשדרה. בתחילת הערב כל המפגינים עמם שוחחנו היו משוכנעים שהמשטרה עומדת לפשוט על הכיכר. הם קישרו בין נסיעתו של ראש הממשלה ארדואן למרוקו, לביקור רשמי של ארבעה ימים, לבין חזרת המשטרה לכיכר והצפתה בגז מדמיע.

"ארדואן רוצה לנקות את הכיכר בלי לשאת באחריות", אמרו לנו שוב ושוב. "אם יהיו פה הרוגים, מקסימום הוא יגיד שלא היה מעורב בדיונים ושהוא מקים ועדת חקירה". את הרוח הפסימית הזו החליפה לאחר חצות אופטימיות גדולה, כאשר התברר שהמשטרה לא מסתערת על הכיכר, כי אם רק ממשיכה להעלות מסוקים לאוויר ולירות פנימה גז מדמיע. "הם מפחדים מאיתנו", אמרה לנו שרה, מפגינה בשנות העשרים לחייה. "הם פשוט מפחדים להיכנס לפה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טורקיה. רויטרס
כיכר טקסים, הלילה/רויטרס

בתוך כך, הבית הלבן קרא אמש למשטרה ולמפגינים בטורקיה להימנע מאלימות והבהיר כי ארצות הברית תמשיך לעבוד עם טורקיה בכל הנוגע למשבר בסוריה ולנושאים נוספים. "אנו מודאגים לגבי חלק מהתגובה, אך אנו מצפים ממשלת טורקיה לטפל בזה", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני בתגובה לשאלת עמדת ארצות הברית באשר למהומות ברחובות טורקיה. הוא הדגיש כי על הממשלה לאפשר הפגנות בדרך של שלום וקרא לה לחקור את האלימות. קרני הוסיף כי מאז תחילת המהומות הנשיא אובמה לא שוחח עם מנהיגי טורקיה, אך הדגיש שארצות הברית רואה בטורקיה "בעלת ברית חשובה" ו"שחקנית מפתח של נאט"ו" באזור.

שוטרים יורים גז מדמיע על מפגינים באיסטנבול, יוני 2013. רויטרס
שוטרים יורים גז מדמיע על מפגינים באיסטנבול, יוני 2013/רויטרס

מוקדם יותר אתמול נדרס למוות צעיר בן 20 בשם מחמט אייבליטאש במהלך הפגנה בכביש מהיר בשכונת אומרנייה באיסטנבול. עדיין לא ברור אם מדובר בתאונת דרכים או בדריסה מכוונת, ומשטרת איסטנבול חוקרת את נסיבות הדריסה של הצעירים, אשר חסמו את הכביש בשכונה שבמערב העיר. לדברי התאחדות הרופאים במדינה, בתקרית, נפצעו ארבעה בני אדם נוספים שהפגינו במקום.

מפגינים שנכחו במקום והיו עדים לדריסה טוענים כי הנהג דרס את המפגינים בכוונה, תוך ניסיון לפגוע בהם. ביום ראשון פורסמו דיווחים לא מאומתים של ארגוני זכויות אדם על שני הרוגים נוספים בהפגנות, אך אייבליטאש הוא הקרבן הראשון שמותו אושר באופן רשמי על ידי מערכת הבריאות הטורקית. איגוד הרופאים במדינה מסר כי עד כה נפצעו באיסטנבול 1,480 בני אדם, חמישה מהם נמצאים כעת בטיפול נמרץ ושניים במצב קריטי. באנקרה נפצעו 414 ובאיזמיר 420.

כמו כן, התאחדות איגודי עובדים גדולה בטורקיה (ה-KESK) הודיעה אתמול כי תפתח היום בשביתת אזהרה בת יומיים במחאה על דיכוי הפגנות ההמונים במדינה על ידי הממשלה. "הטרור של המדינה נגד הפגנות ההמונים הראה פעם נוספת את העוינות מצד הממשלה כלפי הדמוקרטיה", נכתב בהודעת ההתאחדות, שבה חברים כ-240 אלף עובדים, המשתייכים ל-11 איגודים שונים.

(עדכון ראשון: 21:07)

דיווח מיוחד מאיסטנבול: האוהלים חוזרים לכיכר טקסים. דניאל בוק
דיווח מיוחד מאיסטנבול: האוהלים חוזרים לכיכר טקסים/דניאל בוק
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013. AP
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013/AP
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013. AP
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013/AP
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013. AP
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013/AP
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013. AP
מפגינים בכיכר טקסים, טורקיה. מאי 2013/AP
טורקיה. רויטרס
טורקיה/רויטרס
טורקיה. רויטרס
טורקיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully