וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האביב הערבי מפנה מקום למלחמת קודש בין מוסלמים

מה שהתחיל במהפיכות עממיות ברחבי המזרח התיכון, חוזר ולובש צורה של מאבק אלים בין סונים ושיעים. גדול חכמי הסונים: "צריך להילחם ב'צבא השטן', חיזבאללה, ובסוריה"

המזרח התיכון מודל 2013 חוזר במהירות מפתיעה למדי לפרדיגמות הישנות נושנות המתייחסות לאזור. שוב מתחוללת מלחמת דת סונית-שיעית בשלוש מדינות ערביות: בעיראק, שם נהרגו רק בחודש מאי 1,000 בני אדם בעימותים אלימים בין שתי הכתות; בסוריה, שבה חיזבאללה השיעי יחד עם המשטר העלאווי מנהלים מלחמת הישרדות נגד אופוזיציה סונית; ובלבנון, שם בימים האחרונים ירו ארגונים סונים קיצונים טילים לעבר אזור בעלבכ השיעי ובקרבות הללו נרשמו כבר עשרות הרוגים.

מאחורי הקלעים וגם לפניהם מתנהלת המלחמה האמתית, בין איראן (ושלוחותיה) השיעית לבין סעודיה-קטאר וכן טורקיה ומצרים הסוניות. הרומנטיקה של האביב הערבי מתפוגגת לה ומפנה את מקומה למלחמת קודש, לא פחות, בין סונים לשיעים. הקרב החדש ישן הזה על עתידו של המזרח התיכון מתנהל במקביל להתפוררות המתמשכת של מודל מדינות הלאום הערביות המודרניות כפי שהכרנו אותו. את מקומו תופס מודל של מדינות הנשלטות על ידי האיסלאם הפוליטי הסוני, כמו מצרים, תוניס ובמידה מסוימת גם טורקיה.

התהליך הזה מגיע בימים האחרונים לשיאים חדשים בשל הלחימה בסוריה ובלבנון. המעורבות של חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה ושליחת אלפי פעילים לכיבוש קוסייר (וכעת גם לחלב) בניסיון לוודא את שרידותו של משטר אסד, אינה חדשה. אולם ההצהרות של גדול חכמי הדת סונים, יוסוף אל-קרדאווי מסוף השבוע, משנות שוב את תמונת העימות באזור ומקצינות אותו עוד יותר. אל-קרדאווי המצרי, שדווקא הוביל בשנים האחרונות קו מפויס ביחס לאיראן והשיעה, "היכה על חטא" והסביר: טעיתי. את אנשי המשטר הסורי הוא כינה "פנאטים" ו"שקרנים". את חיזבאללה תיאר כ"צבא השטן", תואר שמחייב כל סוני לצאת לג'יהאד נגדו.

תיעוד: המורדים הסורים משגרים רקטות לעבר מוצבי חיזבאללה.
המורדים הסורים משגרים רקטות לעבר מוצבי חיזבאללה

במהלך עצרת בדוחא בירת קטאר, סיפר: "במשך שנים קראתי לגשר בין שתי הכתות. נסעתי לאיראן בימי הנשיא לשעבר מוחמד חאתמי. אך הפנאטים הללו רוצים לנשל את הסונים. הם הונו אותי ורבים אחרים כשטענו שהם רוצים לגשר על הפערים. בעבר הגנתי על חסן נסראללה שקרא למפלגתו מפלגת האל (חיזבאללה, א.י), למרות שזו מפלגה של עובדי אלילים ושל שטנים שמגנים על אסד. לפני כמה שנים יצאתי נגד חכמי ההלכה של סעודיה וקראתי להם לתמוך בחיזבאללה אך השייחים של סעודיה היו בוגרים יותר ממני ובעלי ראייה ארוכת טווח. הם ידעו שהם (איראן וחיזבאללה, א.י) שקרנים".

קרדאווי, שנחשב לאיש ההלכה החשוב ביותר כיום בעולם הסוני אמר כי נסראללה, מנהיג "מפלגת השטן" בא להילחם בסונים ו"עכשיו אנחנו יודעים מה האיראנים רוצים, הם רוצים להמשיך לטבוח בסונים. איך יוכלו 100 מיליון שיעים להביס 1.7 מיליארד סונים? רק בגלל שהמוסלמים (הסונים, א.י) חלשים". איש הדת הסוני שביקר לא מכבר ברצועת עזה המשיך והסביר מה נדרש מכל סוני לעשות כעת: "כל מוסלמי שמאומן להילחם ומסוגל לעשות זאת, חייב להיות זמין כדי לעזור ללוחמים הסורים... הסונים חייבים לעמוד נגדם...".

נשיא סוריה בשאר אסד צופה בתרגיל צבאי. AP
"שייך לכת שנחשבת כופרת". אסד צופה בתרגיל צבאי/AP

ואי אפשר גם בלי מילה על בשאר אסד. אתמול פרסם קרדאווי הודעה באתר האינטרנט שלו שאומרת כי נשיא סוריה שייך לכת שנחשבת כופרת יותר מאשר הנוצרים או היהודים, "ואין לה שום דבר עם האיסלאם". אולם לעת עתה קריאתו של קרדאווי אינה מצליחה לעצור את ההתקדמות של הצבא הסורי הסדיר וחיזבאללה בסוריה. על פי דיווחים מהבוקר, אלפי תושבים נמלטו מהאזורים הצפוניים של חלב, בעקבות הגעתם של כ-3,500-5,000 תומכי אסד לפאתי העיר, במטרה לכבוש אותה מחדש. אם לא תהיה התערבות חיצונית, נראה שאפילו מלחמת הקודש של קרדאווי, לא תחלץ את האופוזיציה הסורית מהמצוקה הצבאית אליה נקלעה בשבועות האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully