וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: התבטאותי בנוגע ל- S-300 תואמה עם נתניהו

3.6.2013 / 13:50

בסקירה שערך בוועדת החוץ והביטחון, התייחס יעלון לאיומים על ישראל והזהיר מפני השפעות הקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון. בנוגע ישיבות ההסדר הביע תמיכה בשירות מלא לכולם

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון התייחס היום (שני) לסוגיית מכירת הטילים מרוסיה לסוריה ואמר כי "המתח קיים בשאלת אספקת S-300 ואנו עוקבים אחר העניין בדאגה". במהלך סקירה שהעביר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר יעלון, "בשלב זה, לפי דיבורים רוסיים, המערכת לא עברה לסוריה".

יעלון גם התייחס להתבטאותו בשבוע שעבר, אז אמר "נדע מה לעשות אם יגיעו S-300", דבר שהתפרש כאיום, ואמר כי ההתבטאות הייתה מתואמת עם ראש ממשלה נתניהו: "בנוגע ל- S-300 היו התבטאויות מתואמות ולא מתואמות, ולכן ראש הממשלה העיר לשרים לתאם. ההתבטאות שלי הייתה מתואמת עם ראש הממשלה".

חיילים רוסים תופסים מחסה בעת תרגיל בטילי s-300, 1997. AP
מערכות S-300 המופעלות על ידי חיילים רוסים/AP

יעלון התייחס אף למלחמת האזרחים המתחוללת בסוריה ואמר כי "המשטר לא יודע להכריע את האופוזיציה והאופוזיציה לא יודעת להכריע המשטר. המצב כעת הוא שסוריה מפוצלת, אסד שולט ב-40% מהשטח, בעיקר בעלוואי, בחלק מדמשק. 80%מחלב בידי האופוזיציה, ולכן אין לו שליטה מלאה. אבל לא נראית הכרעה באופק". לגבי מעורבותו של פוטין בחימוש משטר אסד אמר יעלון: "רוסיה נתנה רוח גב לאסד, מדינית וצבאית. אסד נתמך על ידי איראן וחיזבאללה. טורקיה תומכת באחים המוסלמים, הסעודים בסלאפים, והקטארים באחים המוסלמים. איננו מתערבים במלחמת האזרחים כל עוד לא פוגעים באינטרסים שלנו, או כשיש ניסיון להעביר אמצעי נשק מדויקים בעיקר על ידי חיזבאללה, ניסיון להשתלט על נשק כימי או חימום הגבול וזליגה של אירועים וירי לעבר שטחנו".

בנוגע למאמציו של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, להחזיר את ישראל והרשות הפלסטינית לשולחן המשא ומתן, הביע יעלון ספק באשר לרצונם של הפלסטינים לשוב לתהליך: "בשלב הזה עדיין הצד הפלסטיני מערים קשיים כדי להיכנס לתהליך, אנו מוכנים להיכנס לתהליך מיד וללא תנאים מוקדמים, ובתהליך עצמו לדון בכל הנושאים, לא רק על טריטוריה".

יעלון אמר כי ישראל אינה מעוניינת לשלוט בפלסטינים, וכי יש רצון בצד הישראלי להתקדם בתהליך, אבל, לדבריו, "מי שמתחמק זה אבו מאזן, באמצעות הצבת תנאים מוקדמים. תמכתי באוסלו, אבל ברגע שהבנתי שהשאלה היא עצם קיומנו, עלו בי הספקות".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בוגי יעלון וליברמן בוועדת חוץ וביטחון, יוני 2013. יואב דודקביץ'
יעלון וליברמן בישיבת ועדת החוץ והביטחון, הבוקר/יואב דודקביץ'

את אירועי "תג מחיר" הגדיר יעלון כ"פיגועי טרור" ואמר כי "לא בכל המקרים אנו מצליחים לשים את ידינו על אותם גורמים, שלא כולם תושבי יהודה ושומרון, וגורמים נזק להתיישבות ולמדינה. מבחינתי אכיפת החוק חייבת להיות חמורה. אני מקווה שגורמי אכיפת החוק יצליחו להגיע לפעילות יותר אפקטיבית כדי לעצור את התופעה החמורה הזו".

"המצב משברי; נערכים לשנה קשה מאוד"

שר הביטחון התייחס גם במהלך הישיבה לקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון, ואמר כי "יש משמעויות כבדות ומידיות לתקציב הביטחון". לדבריו, "המצב משברי. כדי לצלוח את 2013-2014 אנו נאלצים לחתוך בימי מילואים, להוריד באימונים ובתעסוקה המבצעית של המילואים וכפועל יוצא מזה להעמיס על הסדיר, שיעשה פעילויות במקום המילואים. יהיו קיצוצים בטווח הקצר בתנאי שנדע לתת מענה בטווח הארוך. אנו נערכים לשנה קשה מאוד ב-2014".

על הביקורת שנשמעת כלפי הפנסיות הגבוהות של אנשי מערכת הביטחון אמר השר כי "בנושא הפנסיה יש לא מעט אגדות אורבאניות. כל מי שמתגייס לקבע מאז היותי רמטכ"ל מתגייס לפנסיה צוברת. יש לנו אנשים שעדיין עובדים לפי פנסיה תקציבית, ולכן יש כאן דור מעבר שעלינו לדעת לחיות איתו". עוד הוסיף יעלון, כי "אין שום מקום שבו אתה עומד לרשות המערכת 24 שעות ביממה. בשנתיים האחרונות המשרתים והגמלאים נפגעו בצורה רצינית. יש לנו לא מעט משרתים בקבע שמקבלים השלמת הכנסה. והפנסיה שלהם לא גבוהה. זה הרוב המכריע. לא כולם מגיעים לדרגות בכירות. לכן ההתנפלות הזו מיותרת".

איילת שקד ונפתלי בנט בישיבת סיעה של הבית היהודי. מאי 2013. טלי מאייר
"יש הסדרים פוליטיים שמאפשרים שירות קצר יותר". בנט ומפלגתו דאגו שלא יוארך שירות תלמידי ישיבות ההסדר/טלי מאייר

בנוגע לסוגיית השוויון בנטל ולביקורת שהופנתה על שירותם המקוצר של תלמידי ישיבות ההסדר אמר יעלון: "אני אומר כבר מזמן שמבחינתי כולם ישרתו שלוש שנים בלי שום מסלול ייחודי. אבל יש הסדרים פוליטיים ואחרים שמאפשרים שירות קצר יותר", אמר כשהוא רומז להסכמה שהושגה בעניין לפי דרישת הבית היהודי. עוד הוסיף יעלון, "בנושא של ישיבות ההסדר אמרתי בוועדה שאני מוכן שישרתו 24 או 36 חודשים, אך נאלצנו להיצמד להסכם הקואליציוני. כשר ביטחון אני תומך בשירות מלא לכולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully