וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח מטקסים: המשטרה מתרחקת מהכיכר, ההמון חוגג

עשרות אלפים גודשים הכיכר באיסטנבול, ומבטיחים להמשיך במחאה נגד "ארדואן הסולטן". לדבריהם, המשטרה מנסה למנוע תיעוד האלימות. ארדואן מצידו תקף את טוויטר: "מקור לצרות"

כתבתו של אמיר תיבון, צילום: דניאל בוק, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן

צפו בשידור החי מאיסטנבול (לחצו לצפייה)

עשרות אלפי אנשים ממלאים את כיכר טקסים שבמרכז איסטנבול. המשטרה נסוגה מהכיכר מוקדם יותר, והיא לעת עתה נמנעת מהתנגשות עם המפגינים ש"חוגגים" את הניצחון. קהל המפגינים, שמורכב ברובו מצעירים חילונים תומכי מפלגות האופוזיציה, זועמים על דבריו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שכינה מוקדם יותר את המפגינים "אלכוהוליסטים", "קיצונים" ו"מופרעים" בנאום שנשא היום בצהריים. "ארדואן חושב שהוא הסולטן", אמר לנו הערב (ראשון) אחד המפגינים, "הוא שכח שטורקיה מדינה מודרנית ודמוקרטית".

המפגינים החלו להתאסף בכיכר בשעות הצהריים, אחרי שהגשם שירד כאן בבוקר הלך ודעך. בסביבות השעה חמש הכיכר כבר הייתה מלאה, אבל מאז זרם האנשים רק הולך ומתגבר. זהו יומה השלישי של המחאה נגד ממשלתו של ארדואן, שהחלה בכיכר טקסים באיסטנבול והתפשטה מאז לעשרות מוקדים נוספים ברחבי טורקיה.

המהומות בטורקיה - כותרות נוספות
עיתונאית טורקיה כותבת לוואלה!: הגז כבר לא משפיע
פרשנות: האם זו תחילת סופו של ארדואן?

כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
אלפים חוגגים "ניצחון" בכיכר טקסים/AP

"זה התחיל בגלל התכנית להרוס את הפארק שצמוד לכיכר, והפך למחאה נגד כל ההתנהלות של ארדואן", אמר לנו אחד המפגינים שפגשנו אחר הצהריים בכיכר. "הגישה שלו היא - אני בשלטון, ניצחתי בבחירות, ולכן מותר לי לעשות כל מה שאני רוצה, אם זה להרוס את הפארק ואם זה להגביל מכירת אלכוהול מטעמים דתיים. אנחנו כאן כדי להבהיר לו שהוא לא כל יכול".

בכניסה לכיכר פגשנו זוג מפגינים צעירים, סטודנטים באוניברסיטה בצפון איסטנבול, שהגיעו לכיכר כדי למחות על האלימות המשטרתית נגד המפגינים שהתאספו כאן אתמול ושלשום. הם ביקשו שלא נציין את שמותיהם. "בן דוד שלי נעצר אתמול בגלל שהוא ניסה לצלם את השוטרים מכים מפגינים", סיפרה הסטודנטית. "באזור הכיכר המשטרה משבשת בכוונה את הקליטה הסלולרית, כדי שאנשים לא יצליחו לשלוח חומרי וידאו שמתעדים את האלימות. לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות בטורקיה. אנחנו לא נעבור על זה בשתיקה".

כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
אחד המפגינים נושא דגל ועליו דמותו של מייסד טורקיה המודרנית אטאטורק/AP

כל המפגינים עמם שוחחנו הזכירו את הנאום שנשא ארדואן בשעות הצהריים, שהיה תקיף במיוחד כלפי המפגינים. אם אתמול ניסה ארדואן לנקוט בקו מפויס, כאשר הודה שהאלימות המשטרתית כלפי המפגינים הייתה מוגזמת, הרי שהיום הוא 'חזר לסורו' ותקף במילים חריפות את המפגינים. "אני לא דיקטטור", הצהיר ארדואן, "זו המצאה של אנשים קיצוניים ומופרעים". הוא הצהיר שפרויקט הבנייה בפארק גזי, שהיה הזרז לתחילת המחאה, יימשך כמתוכנן. בשטח, בינתיים, חיבלו המפגינים בטרקטורים ובדחפורים שהיו אמורים להוציא לפועל את עבודות הבנייה.

"חשוב להבהיר שזו לא מהפכה כמו במצרים, זו לא כיכר תחריר", אמר לנו אונור, תושב איסטנבול בשנות הארבעים לחייו. "יש פה הרבה אנשים כמוני - אני אדם מתון, לא הצבעתי עבור ארדואן אבל אני משבח את המדיניות הכלכלית שלו שהביאה לנו צמיחה. יצאתי לרחוב מתוך תחושה שארדואן הגזים, גם בהפעלת הכוח מצד המשטרה ואפילו בבחירת המילים שלו. הוא מפלג את העם הטורקי. המסר שלי אליו הוא - גם אם זכית לרוב של 55% מהקולות, אסור לך לשכוח שאתה ראש ממשלה של 100% מהעם".

עימותים בין מפגינים ושוטרים במרכז איסטנבול, טורקיה, יוני 2013. AP
עימותים בין מפגינים ושוטרים במרכז איסטנבול, טורקיה, יוני 2013/AP

שר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו קרא היום לשים סוף להפגנות נגד הממשלה, ואמר כי הן פוגעות במעמדה של המדינה. "המשך המחאה לא יביא שום תועלת, אלא יפגע במוניטין של טורקיה אשר נערצת באזור ובעולם", צייץ דאווטאולו בעמוד הטוויטר שלו. לדבריו, התגובה של כוחות הביטחון הטורקיים להפגנות האנטי-ממסדיות הצטיירה בצורה לא ראויה ובאופן שלא לקח בחשבון את המאמצים של הממשלה לקדם את חופש הביטוי בעשור האחרון. "זה לא הוגן", אמר דאווטאולו והבהיר כי טורקיה "חזקה ונחושה מספיק כדי להתגבר על המצב הזה".

בעוד דאווטאולו צייץ בחשבון הטוויטר שלו, ראש הממשלה ארדואן תקף את הרשת החברתית בראיון לערוץ טלוויזיה טורקית. "טוויטר הוא מקור לצרות", אמר ארדואן בראיון שצוטט בעיתון הטורקי "דיילי רדיקל". "מתפרסמים שם שקרים גמורים". ראש הממשלה הוסיף כי הרשתות החברתיות הן "מקור לצרות בחברה".

כיכר טקסים איסטנבול, יוני 2013. דניאל בוק
המפגינים לצד פסלו של אטאטורק/דניאל בוק
כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully