וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: "אני לא דיקטטור"; ההמון הזועם חזר לרחובות

אחרי בוקר מתוח, התחדשו ההפגנות ההמוניות נגד ראש ממשלת טורקיה. בבירה מפזרת המשטרה את ההתקהלות בגז מדמיע. חרף המחאה אמר ארדואן: "איני האדון של עמי. הרודנות לא בדמי"

כתבתו של אמיר תיבון, צילום: דניאל בוק, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן

אחרי שבשעות הבוקר התרוקנה כיכר טקסים, שהופכת לסמל המחאה הנוכחית נגד משטרו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, החלו המוני מפגינים לנהור אליה בשעות אחר הצהריים (ראשון). המשטרה נסוגה מהכיכר מוקדם יותר, והיא לעת עתה נמנעת מהתנגשות עם המפגינים ש"חוגגים" את הניצחון. חלק מהמפגינים, שמוחים על החקיקה הדתית והשמרנית שמובילה הממשלה בראשות ארדואן, הציבו אוהלים למרגלות הפסל של מייסד טורקיה החילונית והמודרנית - מוסטפא כמאל אתאטורק. בנוסף, רשת אל ג'זירה דיווחה כי כאלף מפגינים התאספו מול משרדו של ארדואן בשכונת בשיקטאש שבעיר. הם השליכו אבנים וחפצים נוספים לעבר כוחות השיטור שמאבטחים את המקום, ואף חסמו את הכבישים המובילים לאזור.

המהומות בטורקיה - כותרות נוספות
"שני הרוגים בהפגנות", אבנים על משרד ארדואן
עיתונאית טורקיה כותבת לוואלה!: הגז כבר לא משפיע
פרשנות: האם זו תחילת סופו של ארדואן?

כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
אלפים מילאו שוב את כיכר טקסים, היום/AP

במקביל, התאספו מאות גם בכיכר מרכזית בבירה אנקרה. הם שרו שירי מחאה וקראו להתפטרות הממשלה. בהמשך, כך דווח, החלו התנגשויות בינם לבין כוחות הביטחון שהיו במקום. על פי עדויות, המשטרה יורה לעבר האזרחים גז מדמיע ועושה שימוש גם בזרנוקי מים. המפגינים מצדם מיידים אבנים לעבר השוטרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"אם הם קוראים למישהו שמשרת את העם 'דיקטטור', לי אין מה לומר", אמר היום ארדואן בשיחה עם קבוצת מהגרים ממדינות הבלקן, "הדאגה היחידה שלי היא לשרת את המדינה". בנאום אחר הוסיף: "אני לא האדון של בני עמי. הרודנות היא לא בדמי, ולא בנפשי. אני פה כדי לשרת את הציבור".

אף שאתמול הצדיק את הבנייה בכיכר טקסים, אמר היום ארדואן כי כלל אין תכנית להקמת מרכז קניות. "הם מדברים על מרכז קניות, אבל לא התקבלה שום החלטה על בניית מרכז כזה. האם יש למישהו את המסמכים לגבי זה? לא! אבל הם מביאים אנשים להפגין בכל מקרה. מה שאנחנו מתכוונים להקים במקום הוא לא קניון – כי אי אפשר לבנות כזה דבר במיקום זה. אולי נבנה שם מוזיאון או מקום שיארח פעילויות שונות", אמר. ארדואן שמר על קו תקיף נוכח הביקורת נגדו. "אני לא מתכוון לבקש את האישור של האופוזיציה או של כמה מפגינים", אמר. לטענתו, מאז הוא עומד בראשות הממשלה, ניטעו ברחבי טורקיה שני מיליארד עצים.

דבריו של ראש הממשלה התקבלו בזעם בקרב המפגינים, שמילאו את כיכר טקסים. רבים מהם אמרו כי מדובר בהעמדת פנים מכעיסה. "ארדואן חושב שהוא סולטן, שכח שטורקיה מדינה דמוקרטית", אמר אחד מהם.

שר הפנים הטורקי מועמר גולר אמר היום כי למעלה מ-1,700 בני אדם נעצרו מאז החלו ההפגנות נגד הממשלה בשבוע שעבר – כך פורסם בסוכנות הידיעות אנטוליה. לדבריו, נערכו 235 הפגנות בלא פחות מ-67 ערים ברחבי המדינה. "מרבית העצורים כבר שוחררו אחרי שתושאלו וזוהו בידי הרשויות", אמר גולר.

כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
הפגנות המחאה באיסטנבול התחדשו/AP

"הבלגאן יתחיל היום רק בשעות הצהריים", ניבא מוקדם יותר רוכל בשדרות איסתיקלל, הרחוב המרכזי שזורם אל תוך כיכר טקסים. "אנשים מחכים שייפסק הגשם, ורק אז ייצאו מהבתים". על ההפגנות עצמן התקשה הרוכל לקבוע דעה. "לא ברור על מה הם מפגינים. זה בגלל הפארק שהעירייה רוצה להרוס, או בגלל ארדואן? הם צריכים להחליט".

"אנחנו נגד החקיקה הדתית שארדואן מקדם"

בסיבוב הקצר שערך כתב וואלה! חדשות בין המפגינים ה"קשים" שבילו בכיכר את הלילה, לא נשמעה מילה על פארק גזי - הפארק הקטן בשולי הכיכר, שתכנית העירייה להרוס אותו כדי להקים עליו קניון הציתה את המחאה. המפגינים דיברו על שלטונו של ארדואן, ראש הממשלה החזק ששולט בטורקיה כבר יותר מעשור. הם כינו אותו דיקטטור, פנאט דתי, רודף כוח ומסוכן. "אנחנו נגד החקיקה הדתית שארדואן מקדם, נגד הריסת החברה הטורקית בשם הפיתוח הכלכלי ונגד הכוח המוגזם שצברה הממשלה בראשותו", אמר המרים, סטודנטית שהגיעה ממרכז טורקיה. "אנחנו לא רוצים רק להחליף אותו. זה לא עניין אישי. אנחנו רוצים שטורקיה תהפוך סוף סוף למדינה דמוקרטית".

עימותים בין מפגינים ושוטרים במרכז איסטנבול, טורקיה, יוני 2013. AP
הפגנות גם באנקרה/AP
עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון באנקרה, 1 ביוני 2013. רויטרס
שוטרים עוצרים מפגין, הבוקר/רויטרס
כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
מפגין אוחז דגל שעליו תמונתו של אטאטורק/AP
כיכר טקסים טורקיה, יוני 2013. AP
מהומות באמצע הרחוב/AP

עדכון ראשון: 16:31

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully