וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: "שני הרוגים בהפגנות", אבנים על משרד ארדואן

אמש נסוגה המשטרה מכיכר טקסים באיסנטבול ואיפשרה את המשך ההפגנות. ארגון אמנסטי דיווח כי העימותים עם המשטרה גבו את חייהם של שני מפגינים. שליח וואלה! לאיסטנבול מדווח

צילום: דניאל בוק, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שידור ישיר מאיסטנבול (לחצו כדי לצפות)

בטורקיה מציינים הבוקר (ראשון) את היום השלישי לפרוץ ההפגנות הסוערות ברחבי המדינה. מה שהחל כמחאה סביבתית על הכוונה להרוס את הריאה הירוקה היחידה של איסטנבול, הפך במהרה להפגנה אלימה נגד שלטונו של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן. ההפגנות זלגו גם לבירה אנקרה, לאיזמיר ולערים נוספות.

הבוקר באו לכיכר כמאה איש בלבד. אחרי יום העימותים הקשה אתמול, שהסתיים במאות מעצרים, נשמר השקט המתוח. המשטרה יצאה מהכיכר במהלך הלילה והשאירה אותה לרשות המפגינים שחגגו 'ניצחון' זמני בהדלקת זיקוקין די-נור. אך לא ברור כמה זמן יחזיק הניצחון הזה, שכן הכיכר היא עורק תנועה מרכזי בעיר, וכל האזור מסביב לה סובל משיבושי תנועה קשים.

הבוקר שאחרי ההפגנות באיסטנבול, יוני 2013. AP
תוצאות ההפגנות, הבוקר באיסטנבול/AP

בשלוש מהכניסות לכיכר הקימו המפגינים בריקדות מאולתרות, מקרשים ומחומרי בניין. ברחובות הסובבים אין כרגע מפגינים, אבל את נזקי היומיים האחרונים אפשר לראות בכל פינה - חלונות מנופצים, גרפיטי על קירות בתי המלון היוקרתיים הסמוכים, וכמויות גדולות של אשפה שלא פונתה בכל עבר. כולם מחכים לראות כיצד תפעל המשטרה, שספגה ביקורת חריפה על האלימות המוגזמת שנקטה ביומיים האחרונים.

מעט המפגינים שכבר התאספו במקום מזהירים שכל ניסיון מצד השוטרים לשוב לטקסים ולהשליט סדר בכיכר יזרים אלפים למקום, וישיב למהדרות החדשות ברחבי העולם את התמונות הקשות מאתמול. בינתיים, נראה שכולם כבר שכחו מפרויקט הבנייה השנוי במחלוקת בפארק גזי הסמוך לכיכר - שהיה הזרז לתחילת ההפגנות, ובינתיים הוקפא ע"י בית המשפט המחוזי.

הבוקר שאחרי ההפגנות באיסטנבול, יוני 2013. AP
איסטנבול אחרי לילה סוער במיוחד/AP

עשרות אלפי מפגינים התכנסו אמש בכיכר טקסים שברובע ביאוגלו, והתעמתו עם המשטרה. נאומו של אדואן, בו האשים את המפגינים בפרובוקציה, רק הגביר את הזעם בקרב המוחים. ואולם, אחר הצהריים אמש המשטרה נסוגה מהמקום, ואפשרה למפגינים להמשיך במחאה. לאחר שעזבו השוטרים החלו חגיגות בזיקוקים.

הבוקר צפויה הפגנה גדולה בשל יום החופש של העובדים. מוקדם יותר בבוקר ירד באיסטנבול גשם כבד, והיה חשש שאולי לא יהיו הפגנות. אך עם זריחת השמש החלו אנשים להתאסף בכיכר.

המהומות בטורקיה - כותרות אחרונות
עיתונאית טורקיה כותבת לוואלה: הגז כבר לא משפיע
פרשנות: האם זו תחילת סופו של ארדואן?
גז מדמיע, אבנים ולהבות: המחאה בתמונות
המחאה בטורקיה משודרת באינסטגרם

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל הודיע כי שני מפגינים נהרגו במהלך העימותים עם המשטרה. לא ידוע היכן הם נהרגו וכיצד. בתוך כך מספר העצורים מגיע לכאלף. שר הפנים הטורקי, מועמר גולר, אמר כי המשטרה עיכבה לחקירה 939 מפגינים בלמעלה מ-90 הפגנות ברחבי המדינה. בראיון לטלוויזיה הממלכתית מסר גולר כי חלק מהעצורים כבר שוחררו. לדבריו, 79 בני אדם נפצעו בסך הכל בעימותים עם כוחות הביטחון. לעומת זאת, ארגון הרופאים הטורקי מסר כי כאלף מפגינים נפצעו באיסטנבול לבדה.

לפנות בוקר, כ-5,000 מפגינים התגודדו סביב משרדו של ראש הממשלה ארדואן באיסטנבול, ורבים מהם השליכו אבנים לעבר הבניין. לפי דיווחים מהמקום, שבעה שוטרים נפצעו, כאשר ניסו לפזר את ההמון בגז מדמיע ובזרנוקי מים.

עימותים בין מפגינים ושוטרים במרכז איסטנבול, טורקיה, יוני 2013. רויטרס
משאית משטרה מתיזה מים על מפגינים באיסטנבול, אמש/רויטרס

משרד הפנים הטורקי כי שוטרים שעשו שימוש בגז מדמיע נגד מפגינים, ושנקטו כוח מופרז נגדם, יועמדו לדין. בהודעת המשרד צוין כי כל קטעי הווידאו שצולמו במהלך העימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון ייבחנו על מנת לקבוע אם השוטרים חרגו מסמכותם. תהיה פעולה משפטית נגד מי שהשתמש בכוח לא מידתי", נמסר.

ראש הממשלה ארדואן הודה בנאומו אמש כי נעשו "טעויות" כחלק מהשימוש בגז מדמיע. עם זאת, הוא הגן על השימוש באמצעי זה "בזמן המתאים ובהתאם לחוקים". למרות הודאתו באפשרות שנעשו טעויות על ידי השוטרים, ארדואן לא נבהל מן המפגינים ולא נסוג מהחלטתו להרוס את פארק גזי באיסטנבול, החלטה אשר היוותה את הטריגר לפרוץ המהומות. ארדואן הבהיר כי לא ייכנע ל"קיצונים פראיים".

כיכר טקסים ריקה אחרי לילה של מהומות. איסטנבול, טורקיה, יוני 2013. רויטרס
מכונית הרוסה מליל המהומות באיסטנבול/רויטרס
עימותים בין מפגינים ושוטרים במרכז איסטנבול, טורקיה, יוני 2013. AP
חילוץ פצוע מההפגנות באיסטנבול, לפנות בוקר/AP
עימותים בין מפגינים ושוטרים במרכז איסטנבול, טורקיה, יוני 2013. רויטרס
מפגין כסוי פנים מוחה בכיכר טקסים באיסטנבול/רויטרס
מפגין עצור בעיר איזמיר. יוני 2013. רויטרס
שוטרים מקיפים מפגין עצור באיזמיר, לפנות בוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully