וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברית בין אסד לחיזבאללה עוד תדחוף את ישראל לתקוף באיראן

למרות דבריו הנחרצים נגד ישראל, אין לנשיא הסורי יכולת להילחם בצה"ל. חיזבאללה ממשיך לשגר חיילים לסוריה, מפקיר את דרום לבנון - ובישראל יש מי שעשוי למצוא בכך הזדמנות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הדברים שאמר אתמול (חמישי) בשאר אסד בראיון לערוץ אל-מנאר, עשויים להישמע כהתגרות בישראל: לא רק שהנשיא הסורי הבהיר שמשלוח ראשון של טילי S-300 כבר הגיע לסוריה, אלא גם שכל תקיפה ישראלית נוספת בשטחו, תיענה בתגובה מידית. הוא הוסיף שאין בכוונת ממשלת סוריה למנוע פעולות של ארגונים נגד ישראל שמטרתן "לשחרר את הגולן הכבוש". אולם למרות הצליל המאיים בדבריו של בשאר, לא מתקבל הרושם שפניו למלחמה או שיש לו רצון להיכנס לעימות בלתי מוגבל עם ישראל. הנשיא הסורי מנסה לייצר הרתעה מול ישראל באמצעות מסר לירושלים כי תקיפה נוספת, משמעותה שישראל תשלם מחיר. אין זה אומר שבמקרה של תקיפה ישראלית נוספת אסד אכן יכריז מלחמה וישלח דיוויזיות שריון להילחם בצה"ל - אין לו את היכולת לעשות זאת. אך הוא עלול להתפתות לשגר טילים לשטחים בישראל ולו רק כדי שלא להצטייר כמי שאינו עומד במילתו ומתקפל שוב מול "האויב הציוני".

לישראל גם כן אין רצון להיגרר למלחמה עם סוריה. אולם הדילמה שעמה התמודדו מקבלי ההחלטות בירושלים ערב התקיפה הקודמת בשטח סוריה, עומדת בעינה גם כעת: לא נראה שלבשאר יש מחשבות שניות בנוגע לאספקת אמצעי לחימה מתקדמים לחיזבאללה והוא צפוי לנסות לעשות זאת שוב. יתרה מכך, בימים האחרונים סוריה והארגון השיעי עושים כל שרק ניתן כדי להבהיר עד כמה חזקה הברית ביניהם. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה עשה זאת בנאומו בשבוע שעבר ואסד הדגיש זאת אתמול, בראיון לערוץ של הארגון, אל-מנאר. החיבור הצבאי בין הצדדים הצליח לשנות את המומנטום של הלחימה בסוריה ובמידה רבה לחזק את שרידותו של המשטר. באופן מפתיע למדי הצליח הצבא הסורי להשתלט מחדש על אזורים נרחבים באל-קוסייר שבגזרה המערבית של סוריה, עיר מפתח בלחימה בין הצדדים ולהטיל מצור על אלפי אנשי אופוזיציה שנותרו שם. אלא שלברית הדמים הזו יש גם מחיר.

מלחמת האזרחים בסוריה - עובדה קיימת בלבנון

ספק אם מקבלי ההחלטות בחיזבאללה נערכו מראש לתרחיש שכזה. שלשום הופץ בשכונות הדרומיות של ביירות שנחשבות למעוז שיעי ובמחנה הפליטים בורג' אל-ברג'נה, כרוז שעליו חתום ארגון "ג'בהת א-נוסרה", קבוצה המזוהה עם אל-קאעדה ופועלת נגד המשטר הסורי. אנשי ג'בהת א-נוסרה שנחשבים לפעילי טרור לכל דבר ברחבי העולם, איימו כי אם חיזבאללה לא יפסיק את לחימתו תוך שלושה ימים בתוך השטח הסורי, הריי שבכוונתם להגיב על כך בפעולות בתוך שטח לבנון. אנשי הארגון הסוני הקיצוני אינם מתיימרים לטעון כי יפגעו במטרות צבאיות של חיזבאללה או בפעיליו, להיפך. על פי הכרוז, הם יתקפו מטרות אזרחיות מובהקות באזור א-דאחיה, הבקעא והגבול עם סוריה, שם מתגוררים רבים מנאמני הארגון השיעי.

"המטרה שלנו תהיה", כך נכתב, "השווקים המסחריים, בתי הספר והמוסדות הכלליים". אין מדובר באיום סרק. כבר בתחילת השבוע שיגרו פעילים סונים קיצונים שתי רקטות גראד לעבר בנייני מגורים ואולם למכירת מכוניות בדאחיה של ביירות. זו גם אינה הצהרה של קבוצה קיצונית שולית בתוך האופוזיציה הסורית. ג'בהת א-נוסרה מונה כיום אלפי לוחמים והיא שרשמה הישגים יוצאי דופן בלחימה באזור חאלב. אך מעבר לכך, גם "הרמטכ"ל" של האופוזיציה הסורית, הגנרל סלים אידריס, שמוביל את "הזרם המרכזי" בצבא הסורי החופשי (אם יש כזה דבר כיום באופוזיציה הסורית) איים שלשום שאם אנשי חיזבאללה ימשיכו בלחימה במערב סוריה, בכוונת אנשיו לפעול בלבנון ולרדוף את חיזבאללה "עד לגיהינום". ואם למישהו היה ספק לגבי רצינות כוונותיו של אידריס, פרסמה אחת מקבוצות מתנגדי המשטר הסורי תמונות של שיגור רקטות גראד לעבר העיירה השיעית הרמל, בצד הלבנוני של הגבול.

שתי רקטות התפוצצו ברובע שבשליטת חיזבאללה. רויטרס
"המטרה שלנו תהיה השווקים המסחריים, בתי הספר והמוסדות הכלליים". שתי רקטות התפוצצו ברובע בשליטת חיזבאללה בלבנון/רויטרס

המשמעות של האיומים והפעולות האחרונות הללו, ברורה למדי. מלחמת האזרחים בסוריה כבר אינה מאיימת לזלוג ללבנון. היא עובדה קיימת שם. נכון שהשגרה בביירות ובערים אחרות במדינה נמשכת, אך נראה שגם זו שאלה של זמן, בוודאי אם שואלים את תושבי טריפולי בצפון או צידון בדרום (הקרבות בין סונים מתנגדי בשאר לבין עלאווים או שיעים תומכי הנשיא הסורי גבו את חייהם של 25 בני אדם בסוף השבוע שעבר בשתי הערים הללו). קברניטי חיזבאללה שמסרבים לעצור את המעורבות של אנשיהם בלחימה בסוריה בניסיון להציל את משטרו של בשאר, עומדים לגלות את מחיר ההימור שלהם על הנשיא הסורי. הארגון השיעי שלוחמת הגרילה וטרור היו מאז ומתמיד נר לרגליו, עלול לגלות בקרוב כיצד סגנונות הלחימה הללו יופעלו נגדו כאשר ציבור תומכיו יהפוך למטרה לכל דבר לארגונים הסוניים השונים.

עד עתה לפחות, חיזבאללה אינו משמיע קולות של הרהור או חרטה. להיפך. חסן נסראללה הבהיר שבכוונת ארגונו להמשיך בלחימה על אדמת סוריה כדיי להציל את "עמוד התווך של ההתנגדות", כהגדרתו. ההערכה במערב היא שחיזבאללה שלח כ-3,000-4,000 מאנשיו להשתתף במלחמת האזרחים הסורית. האופוזיציה ומומחים שונים במפרץ מעריכים כי מדובר במספרים גבוהים עוד יותר- קרוב ל-5,000. לאחרונה גם נשמעה הערכה שבכוונת חיזבאללה לשגר עוד 5,000 לוחמים נוספים לסוריה. משמעות הדבר שרוב המערך הלוחם הרגלי של חיזבאללה, יהיה שקוע בחודשים הקרובים בלחימה אצל השכנה ממזרח ולא יהיה פרוס בעמדות של הארגון בדרום לבנון. ההתפתחות הזו נראית בשלב הזה חיובית מבחינת ישראל מאחר והאיום של עימות עם חיזבאללה נחלש משמעותית. אולי אפילו עד כדי כך שמישהו בצד הישראלי עוד יתפתה לחשוב שנוצר כעת חלון הזדמנויות של ממש לתקיפה באיראן, כל עוד חיזבאללה שקוע עד צוואר בלחימה בסוריה.

  • עוד באותו נושא:
  • בשאר אסד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully