וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "רק אחרי שאילון הודח הזיכרון שב אליו"

28.5.2013 / 11:47

שר החוץ לשעבר העיד לראשונה ב"פרשת השגריר" בה הואשם במרמה ובהפרת אמונים, ותקף את סגנו דאז. "לא הייתה שיחה עם אילון על מינוי בארבע עיניים". על הפתק: "הורדתי באסלה"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

ליברמן על דוכן העדים: שר החוץ לשעבר עלה היום (רביעי) לראשונה לתת את עדותו בפרשת השגריר, במסגרתה הוא מואשם במרמה ובהפרת אמונים בגין מעורבתו במינוי זאב בן אריה לשגריר בלטביה, לאחר שזה העביר לו מידע על חקירה שמנוהלת נגדו במסגרת פרשה אחרת - "חברות הקש". בכניסה לדיון סרב ליברמן להתייחס למעמד, ורק אמר כי "הכל גן עדן". העד המרכזי בפרשה הוא סגנו לשעבר של ליברמן במשרד החוץ, דני אילון, שלאחר עדותו הוחמר כתב האישום. בכניסה לדיון עקץ אותו ליברמן ואמר, "מסיבת עיתונאים אחרי משפט זה התמחות של מישהו אחר".

סנגורו של שר החוץ לשעבר, עו"ד יעקב וינרוט, פתח את הדיון ואמר לשופטים כי התנהלותו של ליברמן בפרשה הייתה מוסרית. "תהום רבה רובצת ומפרידה בין התנהגות המוגדרת כעבירה פלילית ובין התנהגות אנושית ואינטואיטיבית", אמר והוסיף כי גם אם נפל בהתנהגותו דופי, לא מדובר במעשה פלילי.

לטענת עו"ד וינרוט, ליברמן נסע לבלארוס כדי להשתתף באירוע לזכר ניצולי שואה ולא תכנון שום מפגש עם בן ארי. "בהזדמנות שבה הם היו בחדר, השגריר הוציא מעטפה מהכיס ואמר לו משפט כמו תסתכל מה יש שם. ליברמן שלא היה לו מושג מה היה במעטפה פתח אותה וברגע שראה שכתוב בה 'ליברמן חיקור דין' הוא חתך את העניין מיד, הוא לקח את הנייר, קרע אותו לגזרים, הוריד אותו במי השירותים של המלון ואמר לו שהדבר הוא שטויות ובכך הדבר הסתיים. ליברמן לא עסק בזה ובזה זה נגמר", סיפר. הוא הבהיר כי ליברמן לא ידע שהדבר הגיע לשגריר מתוקף תפקידו. "ליברמן ראה בשגריר עוד אדם שקיבל הדלפה ומבקש להעביר לה אותה. הוא לא העלה על דעתו שמדובר בחיקור דין שהגיע לידיו. לכל הדעות ולכל השיטות הוא לקח את הדבר הזה וסילק אותו ולא עשה דבר. ליברמן ראה במעשה הזה דבר שטותי ואידיוטי משום שהדבר הזה יכול לסבך אותו ואת השגריר. הוא ראה במעשה כדבר שבה מכוונות טובות אך שבכוחו לסבך אותו ואת השגריר בחקירה מיותרת", ציין.

לטענת עו"ד, גם הטענה לפיה גמל לו ליברמן טובה בהמשך הדרך, בצורת מינוי לשגריר בלטביה, אמר כי לא היה בכך משום קידום לבן ארי. "השר ליברמן לא התערב במינוי ולא הורה לאדם לאף אחד לקבל את בן אריה. מבחינת השקפת עולמו של השר ליברמן לא היה שום פסול בהמלצה על בן אריה", אמר.

ליברמן מעיד בפרשת השגריר: "הכל גן עדן". דניאל בוק
"הכל גן עדן". ליברמן בבית המשפט, היום/דניאל בוק

בעדותו של ליברמן בידי סנגורו עורך הדין יעקב וינרוט הוא נשאל לגבי מעורבותו במינוי בן אריה וחזר על העובדה לפיה לא היה לו כל קשר. "צריך להבין שכל האירוע לקח בין שלוש לחמש דקות. מה שזכור לי שבן אריה אמר שהוא רוצה לדבר איתי ביחידות נתן לי מעטפה עם פתק בפנים. כשלקחתי את זה, זה לא היה אירוע שהייתי מוכן אליו. ראיתי 'מדינת ישראל חיקור דין ליברמן'. זה נפל עלי כמו רגע רעם ביום בהיר. כל מה שאתה עושה אתה עושה אינסטינקטיבית. לקחתי את הפתק, הורדתי אותו בשירותים. אמרתי לו עזוב אותך, זה לא מעניין, זה שטויות". לטענתו הוא לא שוחח עם בן אריה מאז בנושא. "תוך כדי חקירה החוקרים אישרו לי שמדובר בהדלפה ושהדבר לא היה אמור להגיע לבן אריה", העיד.

בתשובה לשאלה האם כפה את המינוי על סגנו דאז, דני אילון, או על איש אחר אמר: "לא כפיתי ולא הוריתי. לפעמים גם אם סגני היה אומר שהאדם הזה או אחר פחות מתאים לתפקיד הייתי מקבל את זה". לטענתו, למינוי לא היה קשר לפתק שהועבר לו על ידי בן אריה ולא מדובר בהכרת תודה. ליברמן תקף את אילון ואמר כי העדות שהאחרון נתן בדצמבר האחרון נגדו, הייתה פועל יוצא של הדחתו מרשימת ישראל ביתנו. "עד שדני אילון מוצא את עצמו מחות לרשימה של ישראל ביתנו הוא לא זכר שום דובר. הוא הרי אזרח שומר חוק. הרי לא היה עיתון או אתר אינטרנט שלא התייחס לפרשת בן אריה. שנתיים וחצי הדבר הזה יושב אצל אזרח שומר חוק והוא לא נזכר ולא זכר. רק אחרי שהוא עף מהרשימה הזיכרון שב אליו פתאום. זה דבר מוזר ביותר. לא הייתה שום שיחה עם דני אילון על שום מינוי בארבע עיניים. לא הייתה שום הוראה עליו או לחץ לא עליו ולא על אף אחד אחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דני אילון מעיד נגד אביגדור ליברמן, אפריל 2013. טלי מאייר
דני אילון בעדותו במשפט ליברמן/טלי מאייר

על פי כתב האישום המתוקן, במהלך שירותו של בן אריה כשגריר בבלארוס, הוא העביר לידי ליברמן בקשה של הפרקליטות לחיקור דין במסגרת חקירה שהתנהלה נגדו בפרשת "חברות הקש", כפי שגם נכתב בכתב האישום המקורי. השניים שוחחו בפרטיות ושם מסר בן אריה לליברמן את הפרטים. ליברמן היה מודע לכך, כי בן אריה פועל כדי לסייע לו באמצעות פגיעה בחקירה נגדו.

בהמשך, לאחר שליברמן מונה לשר החוץ, הוא הציע לבן אריה לכהן כיועץ במטה המדיני שלו ומאוחר יותר, כאשר בן אריה רצה להגיש מועמדות לתפקיד שגריר ישראל בריגה הוא התייעץ על כך עם ליברמן. לאחר שבן אריה הגיש את מועמדותו והיה אמור להופיע בפני ועדת המינויים של משרד החוץ, שבראשה עמד אז אילון, זימן אותו ליברמן לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה, זאת כשהוא מנמק זאת בכך שהוא האדם המתאים ביותר כביכול לתפקיד. אילון, נכתב בכתב אישום, שלא הכיר את בן אריה, הסתמך על דבריו שלי ליברמן ופעל לבחירתו של בן אריה לתפקיד השגריר, ובסופו של הליך הוא נבחר מבין עשרה מועמדים. ליברמן נמנע מלהביא לידיעת חברי ועדת המינויים ובהם אילון את פרשת המידע הסודי.

החשש של ליברמן: הטלת קלון לשבע שנים

בן אריה הורשע בפרשה, במסגרת הסדר טיעון, במסירת מידע לאדם שאינו מוסמך ובשיבוש הליכי משפט, ונידון לארבעה חודשי עבודות שירות. הפרקליטות צפויה לעמת מחר את ליברמן עם עדותו של אילון, אך במידה שלא יוכח שליברמן פעל לקדם את בן אריה, הפרקליטות תנסה להוכיח שעצם העובדה שליברמן נמנע מלהסיר את מועמדותו לתפקיד של אדם שסייע לו, היא לכשעצמה הפרת אמונים.

ההגנה מעריכה כי תזדקק למספר דיונים מצומצם כדי למצות את טענותיה, ולפי סדר מועדי הדיונים צפוי שלב ההוכחות להסתיים בתוך מספר שבועות. לפי צפי ההגנה, יידרשו דיונים בודדים לשלב הסיכומים, הכרעת הדין ובמידת הצורך גם גזר הדין. ברקע הדברים, נהיר לכל שבמידה שיורשע ליברמן תעמוד בספק סוגיית המשך חייו הציבוריים. עונש מאסר והטלת קלון, אם וכאשר יוטלו, ימנעו מליברמן לכהן כשר בשבע השנים הבאות. בפרקליטות משוכנעים כי יש בסיס להאשמות, וכי עדותו של אילון אף מחזקת אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully