וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון העיד: "ליברמן ביקש ממני למנות את השגריר"

2.5.2013 / 12:20

מי שהיה סגנו של שר החוץ לשעבר מסר גרסתו בפרשת השגריר, במסגרתה נאשם ליברמן במרמה והפרת ואמונים. "צר לי על השמועות שאני נוקם", אמר. ליברמן: "לא לוחץ את היד לשקרנים"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל

הסגן נגד השר: דני אילון, שהיה סגנו של שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, עלה היום (חמישי) על דוכן העדים בבית משפט השלום בירושלים וסיפר על פרשת מינויו של זאב בן אריה לשגריר בלטביה, פרשה בה נאשם ליברמן במרמה והפרת אמונים. בעדותו סיפר אילון, שעמד בראש ועדת המינויים של משרד החוץ, על הליך המינוי ועל פגישה שקיים עם ליברמן קודם להליך המינויים. "דיברנו על נושאים מדיניים ולקראת סוף הפגישה הוא אמר לי שצריך למנות את בן אריה לשגריר בלטביה", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חש נינוח". אילון בבית המשפט, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך העדות, נשאל אילון על הטענה לפיה הוא פועל ממניעי נקמה. "אני לא נוקם ומבחינת המשפט, אין לזה שום משמעות מבחינתי", אמר אילון, שהודח מרשימת ישראל ביתנו לכנסת הנוכחית. "צר לי שישנן שמועות כאלה. הדבר הזה לא נכון ופוגע בי. זו דרכי". בהמשך, במהלך החקירה הנגדית, נשאל אילון על יחסיו עם ליברמן. "אין לי בעיה ללחוץ לו את היד עכשיו", אמר אילון. ליברמן, מנגד, נזעק ממקומו ואמר: "חס וחלילה. אני לא לוחץ את היד, לא לרמאים ולא לשקרנים. שלא תעז אפילו". "שמענו אותך", הפטיר אילון.

בעדותו סיפר אילון כי בשנת 2009 היה יו"ר ועדות המינויים העליונה. "אני ראיתי את עצמי כאיש אמונו ונציגו של מר ליברמן, וכנציגו בוועדת המינויים אני נותן לו את הטון להחליט על המינויים. אם היו מינויים שלא היו נראים לי, הייתי אומר לו את זה בארבע עיניים", הסביר. "שר החוץ היה מעורב במינוי אנשים בכירים. לא יעלה על הדעת ששר החוץ לא יהיה מעורב בזה, הרי זה לא רק מזכותו אלא גם מחובתו. המעורבות העיקרית שלו הייתה במקומות מרכזיים בעולם, למשל לשגריר ישראל באו"ם, בלונדון ובמקומות נוספים הוא היה מעורב".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"ליברמן אמר שבן אריה הכי טוב"

לדברי אילון, ליברמן היה מעורב גם במינויים לתפקידים זוטרים יותר. "את זה אני שם לזכותו - הוא היה מעורב גם במינויים של מקומות שנחשבו קטנים, זוטרים או משניים", אמר. כשנשאל אם זכורים לו מניעיו של ליברמן במעורבות זו, השיב: "לא תמיד הוא הסביר ולא תמיד שאלתי". הוא דיבר גם על היכרותו ה"שטחית" עם בן אריה. "נתקלתי בו פעם ראשונה כשהוא קיבל חדר סמוך לחדרי בלשכה ובאחד המפגשים במסדרון הוא סיפר לי שהוא מונה כיועץ מדיני לשר. בדרך כלל מי שהשר ממנה כראש מטה הוא איש שהשר נותן בו אמון, גם מבחינה אישית וגם מבחינה מקצועית".

אילון סיפר על הנימוקים שקיבל מליברמן למינוי בן אריה. "הוא (ליברמן) אמר שהוא (בן אריה) הכי טוב. במקרה הזה, כמו במקרים אחרים, זה דבר שלא חשבתי עליו יותר מדי", אמר. "אני רק יכול לזכור שהייתה לי הפתעה מסוימת שלא ידעתי שהוא מועמד. לפני ועדות יש עלייה לרגל של מועמדים. אני נהגתי בגישה של דלת פתוחה והייתי רואה את כולם ובמקרה הזה לא ראיתי אותו, כך שלא ידעתי". לדבריו, "מכיוון שמר ליברמן הוא מומחה לאזור של ברית המועצות לשעבר והמדינות הבלטיות שלטביה היא אחת מהן, אז כמובן שהערכתי שהוא מדבר באופן סמכותי גם מבחינת השהות המאוד-מאוד טובה שלו באזור".

במהלך העדות, הציגה התביעה קטע מראיון תקשורתי שהעניק אילון במהלכו נשאל על מינויו של בן אריה לשגריר בלטביה, והשיב בו כי לא הייתה לליברמן כל בקשה או השפעה על המינוי. "אף אחד לא מצפה שאני אפליל שר חוץ מכהן על כל המשתמע מזה", אמר בעדות בהתייחסו לתשובתו בראיון. "זו הייתה מבחינתי אמירה דיפלומטית שהייתה צריכה לסמן למראיינת שלא ראוי לדבר על כך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ליברמן בבית המשפט, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורך הדין יעקב וינרוט, המייצג את ליברמן, ניסה במהלך החקירה הנגדית לקעקע את עדותו של אילון. הוא טען כי אילון בדה דברים מלבו, שיקר כשאמר שמישהו ממשרד החוץ סיפר לו על הקשר בין בן אריה לליברמן והשלים פרטים שלא קרו בעדותו במשטרה על מנת לפגוע בליברמן ממניעי נקמה על הדחתו. אילון אמר לעו"ד וינרוט: "אני מבין את תפקידך, גם אני ניסיתי להגן על אותו נאשם במשך ארבע שנים". ואילו וינרוט לא נשאר חייב והשיב: "אין לי ספק שאתה אזרח שומר חוק, לפחות במובן הקפקאי של המילה".

וינרוט הטיח באילון שבעדותו הראשונה בפני חוקרי המשטרה העיד כי ניהל פגישה משולשת כהכנה לוועדת המינויים, בעוד שהדבר לא תאם עם יומנו, בו צוין כי הייתה ישיבה כפולה בלבד. "הזיכרון שלך היה מאוד מחודד ופלסטי בעניינים אחרים שנשאלת אז, תיארת לפרטי פרטים, אמר עורך הדין ותהה מדוע לא העלה אילון את טעותו בפני המשטרה. "טעיתי כשלא פניתי למשטרה", הודה אילון והוסיף כי בעדות הראשונה שלו לא העיד על כך בפני המשטרה כי היומן שלו לא היה בפניו, וכי בהמשך היומן שלו היה בפני המשטרה ולכן הדברים הובנו מאליהם. "הולדת שיחה שלא הייתה ולא נבראה", הוסיף וינרוט. ואילו אילון השיב: "אני הייתי שם ולא אתה".

אביגדור ליברמן מחוץ לשלום בירושלים, אפריל 2013. טלי מאייר
ליברמן בכניסה לבית המשפט, הבוקר/טלי מאייר

בסיום עדותו, אמר אילון לכלי התקשורת: "כמו שאתם יודעים, אני בהחלט דוגל בשקיפות, בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת. לגבי זה שליברמן אמר שהוא לא לוחץ לי ידיים, זה דבר לא ראוי. גם ראש הממשלה נתניהו לחץ את ידי ערפאת ואבו מאזן. זו אמירה גסה ואני מקווה שהוא יחזור בה". עוד אמר אילון כי "אמת צריכה להיאמר. אני אזרח שומר חוק, שמשתף פעולה עם רשויות החוק. לא שופטים אדם בשעת צערו, לכן אני לא לוקח דברים באופן אישי. השיח הציבורי צריך להיות נקי ואני מקווה שגם הוא וגם אנשים נוספים לא ינקטו בלשון של 'לא זוכר'. אני לחלוטין לא מבקש את נפשו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי כתב האישום שגובש בפרקליטות נגד ליברמן, במהלך שירותו של זאב בן אריה כשגריר בבלארוס, הוא העביר לידי ליברמן בקשה של הפרקליטות לחיקור דין במסגרת החקירה ב"פרשת חברות הקש" שהתנהלה נגד ליברמן באותה עת. בפרקליטות טוענים כי השניים שוחחו בפרטיות ושם מסר בן אריה לליברמן את הפרטים. ליברמן היה מודע לכך, כי בן אריה פועל כדי לסייע לו באמצעות פגיעה בחקירה נגדו. בהמשך, לאחר שליברמן מונה לשר החוץ, הוא הציע לבן אריה לכהן כיועץ במטה המדיני שלו ומאוחר יותר, כאשר בן אריה רצה להגיש מועמדות לתפקיד שגריר ישראל בריגה הוא התייעץ על כך עם ליברמן. לאחר שבן אריה הגיש את מועמדותו והיה אמור להופיע בפני ועדת המינויים של משרד החוץ, שבראשה עמד אז אילון, זימן אותו ליברמן לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה, זאת כשהוא מנמק זאת בכך שהוא האדם המתאים ביותר כביכול לתפקיד.

בעדותו בשבוע שעבר נשאל זאב בן אריה האם ביקש מליברמן לסייע לו לקבל את התפקיד. "אני לא זוכר שביקשתי עזרה", השיב בן אריה. "לגמרי לא זוכר". כשהתבקש בן אריה לתאר את פגישתו עם ליברמן בבית המלון בבלארוס, בו מסר לאחרון מעטפה עם פרטים על הבקשה לחיקור דין, הוא מסר גרסה סותרת מזו שמסר בחקירתו, ואמר: "נלחצתי בחקירה". התביעה ביקשה להכריז עליו כעד עוין. בן אריה סיפר בעדותו על הליך מינויו לשגריר בבלארוס. "הליך קבלת המינויים הוא סטנדרטי לכל עובדי משרד החוץ - מפרסמים את המכרז וכל עובד משרד החוץ רשאי להגיש מועמדותו. לפני כן, אני כבר מילאתי תפקידים במשך כמה חודשים, גם ממונה זמני של ישראל בבלארוס, זה היה בתחום ידע שלי", אמר. לשאלת התביעה אודות פעולותיו כדי לקבל את התפקיד, השיב: "לטובתי או לצערי לא הייתה לי שום פרוטקציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully