וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר סתר עצמו במשפט ליברמן: "נלחצתי בחקירה"

גלעד גרוסמן

25.4.2013 / 13:10

בבית משפט השלום בירושלים נפתח שלב העדויות בפרשת השגריר, במסגרתה נאשם שר החוץ לשעבר במרמה והפרת אמונים. התביעה מבקשת להכריז על השגריר לשעבר בבלארוס כעד עוין

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

בבית משפט השלום בירושלים נפתח הבוקר (חמישי) שלב העדויות במשפטו של שר החוץ לשעבר, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, הנאשם במרמה ובהפרת אמונים ב"פרשת השגריר". בעדותו נשאל זאב בן אריה, ששימש כשגריר ישראל בבלארוס, האם ביקש מליברמן לסייע לו לקבל את התפקיד. "אני לא זוכר שביקשתי עזרה", השיב בן אריה. "לגמרי לא זוכר". כשהתבקש בן אריה לתאר את פגישתו עם ליברמן בבית המלון בבלאורס, בו מסר לאחרון מעטפה עם פרטים על בקשה לחיקור במסגרת חקירה שהתנהלה נגדו ב"פרשת חברות הקש", הוא מסר גרסה סותרת מזו שמסר בחקירתו, ואמר: "נלחצתי בחקירה". התביעה מבקשת להכריז עליו כעד עוין.

בן אריה סיפר בעדותו על הליך מינויו לשגריר בבלארוס. "הליך קבלת המינויים הוא סטנדרטי לכל עובדי משרד החוץ - מפרסמים את המכרז וכל עובד משרד החוץ רשאי להגיש מועמדותו. לפני כן, אני כבר מילאתי תפקידים במשך כמה חודשים, גם ממונה זמני של ישראל בבלארוס, זה היה בתחום ידע שלי", אמר. לשאלת התביעה אודות פעולותיו כדי לקבל את התפקיד, השיב: "לטובתי או לצערי לא הייתה לי שום פרוטקציה".

אביגדור ליברמן בבית משפט השלום, אפריל 2013. נועם מושקוביץ
הציע לבן אריה לשמש יועץ במטה המדיני שלו. ליברמן בכניסה לבית המשפט, הבוקר/נועם מושקוביץ

בן אריה נשאל אם שוחח עם גורם פוליטי כלשהו כדי לקדם את מינויו. "לא זכור לי", ענה. הוא נשאל גם מה הביא אותו לדבר עם ליברמן. "השיחות לא היו יזומות על ידי, אני לא זוכר שום שיחה בנושא מסוים", אמר בתגובה. "אבל מאוד יכול להיות שהיו בנושא יחסי בלארוס. לא דיברתי עם מר ליברמן לגבי המינוי שלי כשגריר". הוא עומת עם דברים שאמר בחקירתו במשטרה באשר לשיחותיו עם ליברמן באותה תקופה, אך סירב לאמת את הדברים.

בתגובה, פנה התובע לשופטים ואמר: "כבודכם, יש כאן סטייה בלב העניינים ואנחנו רק בפרוזדור. אני חושב שיש כאן סטייה מהותית כי העד פשוט טוען שהוא לא זוכר. אני חושב שבשלב הזה יש להכריז עליו כעד עוין. דברים שאומר שהיום הוא לא זוכר, הם בליבת העניינים. אני חושב שנגיש לבית המשפט את העדויות שיעיין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ליברמן בבית המשפט, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן אריה סיפר גם על פגישה שקיים עם ליברמן בבלארוס. "היינו שנינו בחדר חשוך. ראינו טלוויזיה, כאשר אמרתי משפט אחד: 'יש לי משהו חשוב שאני חושב שכדאי לך לדעת'. לא נשאלתי ולא הייתה לי אפשרות להגיב למה היו סתירות. בגלל שהחדר היה חשוך, מר ליברמן לא יכול היה לעיין בפתק הזה, הוא יצא לחדר הסמוך השני, נעדר כדקה ולא יותר, וחזר ואמר את המשפט: 'זה שטויות ואין מה לדבר על זה'. ובזה הפרשה הסתיימה, ואף פעם לא חזרנו לשוחח על זה", סיפר.

בחקירתו במשטרה סיפר בן אריה כי העביר לליברמן את בקשת החקירה "בגלל שאני תומך גדול של ליברמן ומכבד אותו מאוד". הוא סיפר אז: "עליתי אל ליברמן לחדר ואמרתי לו שלפני שאנחנו הולכים לארוחת ערב, אני רוצה לספר לו משהו, לדבר איתו ביחידות. הוא הזמין אותי לשבת בחדר האורחים. סיפרתי לליברמן שדרך השגרירות הועברה בקשה לגורמים בלארוסיים לשם חקירתו, וסיפרתי על חשבון בנק שביקשו וחברת הובלה והאם החברה פעילה. ליברמן הקשיב לדבריי ואמר לי 'זה חלומות ריקים'".

בדיון עלה כי בן אריה מסר מספר גרסאות לגבי הפגישה עם ליברמן. באחת מהן, הוא סיפר כי העביר לידיו של ליברמן פתק ועליו נכתב מספר חשבון הבנק וחברת ההובלה, אולם חשש לדבר עם ליברמן בשל האזנה של שירותי הביטחון בבלארוס. במהלך הדיון, אמר בן אריה כי בכל מקרה לא סיפר לליברמן כי בידיו הבקשה לחיקור דין, ולא סיפר לו מנין המידע שברשותו. הוא התעקש כי לא שוחח עם ליברמן על תוכן הפתק שמסר לו. כשנשאל לגבי דברים שאמר במשטרה, לפיהם ליברמן הבין ממנו שמדובר במידע שהרשויות בישראל ביקשו לקבל, השיב: "לא נאמרה מילה. אף אחד לא היה יכול להבין כלום". בהמשך הבהיר בן אריה כי בפתק שמסר לליברמן לא היה כתוב רק מספר החשבון ופרטי חברת ההובלות, וכי כל מי שקרא אותו היה יכול להבין כי מדובר במידע שהרשויות בישראל מעונינות לקבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרכב השופטים בדיון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכניסה לבית המשפט הבוקר, אמר ליברמן: "מרגיש מצוין". בן אריה, שעוכב בידי המאבטחים, אמר עם כניסתו לאולם כי זה לא יום קשה עבורו. "באתי להגיד את האמת", אמר. כשנשאל אם האמת שימחה אותו בעבר הוא ענה כי "זה לא המשפט שלי. המשפט שלי כבר התקיים".

על פי כתב האישום שהוגש נגד ליברמן, במהלך שירותו של בן אריה כשגריר, הוא העביר לידי ליברמן בקשה של הפרקליטות לחיקור דין במסגרת חקירה שהתנהלה נגדו ב"פרשת חברות הקש". השניים שוחחו בפרטיות ושם מסר בן אריה לליברמן את הפרטים במעטפה. ליברמן היה מודע לכך, כי בן אריה פועל כדי לסייע לו באמצעות פגיעה בחקירה נגדו. בכתב האישום המקורי שגובש נגד ליברמן נטען כי לאחר שקיבל את המעטפה הוא זרק אותה לשירותים, אולם בכתב האישום שהוגש בסופו של יום נטען כי ליברמן נטל עמו את המעטפה.

זאב בן אריה, ששימש כשגריר ישראל בבלארוס במשפטו של אביגדור ליברמן, אפריל 2013. נועם מושקוביץ
נבחר לתפקיד השגריר בבלרוס מתוך עשרה מועמדים. בן אריה בכניסה לבית המשפט, הבוקר/נועם מושקוביץ

השבוע פורסמו חלקים מחקירתו של ליברמן לפני כשלוש שנים. "הוא נתן לי את המעטפה, אמר לי תסתכל, אני לא יכול לנחש מה יש בפנים. אני לא ביקשתי, פתחתי, ראיתי, אמרתי תודה, יצאתי משם מיד לשירותים, זרקתי את זה במים". בהמשך סיפר ליברמן כי שכח בכלל מה"אפיזודה", וכלל לא היה נזכר בה אלמלא העלו אותה בפניו. "הייתה איזה אפיזודה ששכחתי ממנה ולא התייחסתי אליה ברצינות, היה וחלף עם הרוח".

בהמשך, נטען בכתב האישום, לאחר שליברמן מונה לשר החוץ, הוא הציע לבן אריה לשמש יועץ במטה המדיני שלו ומאוחר יותר, כאשר בן אריה רצה להגיש מועמדות לתפקיד שגריר ישראל בריגה, הוא התייעץ על כך עם ליברמן. לאחר שבן אריה הגיש את מועמדותו והיה אמור להופיע בפני ועדת המינויים של משרד החוץ, שבראשה עמד אז סגן שר החוץ דני אילון, זימן אותו ליברמן לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה, כשהוא מנמק זאת בכך שהוא האדם המתאים ביותר כביכול לתפקיד. אילון, נכתב בכתב אישום, לא הכיר את בן אריה והסתמך על דברי ליברמן ופעל לבחירתו של בן אריה לתפקיד השגריר. בסופו של הליך, נבחר בן אריה מבין עשרה מועמדים. ליברמן נמנע מלהביא לידיעת חברי ועדת המינויים, ובהם אילון, את פרשת המידע הסודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully