וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום אובמה: ניסיון להפוך את התחום האפור לשקוף

הנאום שנשא הנשיא האמריקני במהלכו הגן על השימוש במל"טים לא היווה תפנית דרמטית. האירוע ההיסטורי שכן חל השבוע בארה"ב הוא החלטת הצופים לקבל הומואים. סקירה מוושינגטון

אז מה היה דחוף לאובמה לקפוץ השבוע להגן על השימוש במל"טים לחיסול מחבלים ולחזור על ההבטחה לסגור את מתקן המעצר לחשודים בטרור בגואנטנמו שבקובה? הרי המתקן ממשיך לפעול כמעט ארבע שנים וחצי אחרי שאובמה חתם על צו המורה על סגירתו תוך שנה, וגם חיסולי המל"טים לא בדיוק התחילו אתמול, אלא ב-2002, ומתוך 425 חיסולים ממוקדים בפקיסטן, תימן וסומליה, שגרמו למותם של כ-3,500 בני אדם, הרוב המוחלט נעשו בעזרת מל"טים - והרוב המוחלט, 375, בוצעו בתקופת כהונתו של ברק אובמה, חתן פרס נובל לשלום.

לגבי גואנטנמו, שביתת הרעב של 102 מתוך 166האסירים שנשארו שם ושביתת רעב מתוך הזדהות של כמה פעילי שלום אמריקנים, דרשה התייחסות. באשר למל"טים - למעשה אובמה הודה לראשונה רישמית שארה"ב אכן מנהלת מלחמת מל"טים בפקיסטן, או לפחות ניהלה כזו בינואר 2012. אזכור החיסולים היה נטול הקשר - וזה בדיוק מה שאובמה ניסה לספק. הוא ניסה לשכנע, על רקע כמה שערוריות שהממשל שלו מתמודד אתן הנוגעות להטעיית הציבור וניצול סמכות לרעה, שהממשל שלו פועל לפי כללים ברורים גם בתחום האפור של המלחמה נגד הטרור. השימוש במל"טים חוקי ויעיל, טען אובמה בנאום-על שנשא ביום חמישי במכון הלאומי להגנה, "אך אין זה אומר שזה בהכרח חכם או מוסרי". ההעדפה היא ללכוד את המחבלים ולשפוט אותם, אך זה לא תמיד אפשרי, אמר.

אובמה מודה: "נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה". רויטרס
טען שארה"ב מעדיפה ללכוד את המחבלים ולא לחסלם. אובמה/רויטרס

החיסולים מחוץ לאפגניסטן מוגבלים לאנשי אל-קאעדה ואלה המזוהים עמם, המהווים איום מידי על ביטחון ארה"ב. יש החולקים על כך, ומדיאה בנג'מין, מייסדת הארגון הפציפיסטי "הקוד הוורוד", שקטעה בעבר נאומיהם של ג'ורג' וו. בוש, דונלד רמספלד וגם בנימין נתניהו, החליטה להתערב גם בנאומו של אובמה. בעבר, בדרך כלל הוציאו אותה מהאולם תוך כמה רגעים. הפעם - אולי על רקע הביקורת נגד ממשל אובמה על התנכלות משרד המשפטים לכתבי סוכנות הידיעות אי-פי, והתנכלות רשות המסים לארגוני המחאה השמרניים באמצעות בדיקות מוגזמות - המפגינה הוותיקה הצליחה לייצר דיאלוג שלם עם הנשיא, שתחילה ניסה לשכנע אותה לתת לו לסיים את דבריו, ובסוף בלית ברירה עזב את הטלפרומפטר ונאלץ לאלתר קצת.

כשאובמה אמר שיש לסגור את הכלא בגואנטנמו (לא רק כי הוא פוגע במונטין של ארה"ב, ולא רק כי האסירים שובתים רעב, אלא גם כי העלות השנתית של החזקת 166 אסירים עומדת על 150 מיליון דולר), והבטיח לזרז את הליך העברת 86 האסירים שהעברתם כבר אושרה על ידי הרשויות למדינות המוצא שלהם, התערבה בנג'מין. "מדוע שלא תשבי, ואסביר ספציפית מה אני מתכוון לעשות? תודה, גברתי", אמר הנשיא. בנג'מין, כמובן, לא עצרה, וצעקה שבתור נשיא, יש לו הסמכות לשחרר את 86 האסירים כבר היום. "אתה המפקד העליון!", הזכירה לו, "חלפו כבר 11 שנים!"

מדיאה בנג'מין, מפגינה שהפריעה לנאומו של ברק אובמה. רויטרס
לא הנאום הראשון שהיא קוטעת. בנג'מין/רויטרס

"תני לי לסיים", ביקש אובמה. "אני אוהבת את המדינה שלי ואת שלטון החוק!", סירבה בנג'מין להירגע. "כפי שיכולתם לצפות, אני סוטה כאן מהתסריט", נכנע הנשיא. "קולה של האישה הזאת ראוי לתשומת לב. אני לא מסכים עם הרבה ממה שהיא אומרת והיא לא הקשיבה לרוב הדברים שאני אמרתי. אבל מדובר בסוגיות מורכבות".

בשיחה עמי אמרה בנג'מין שאחרי שסולקה מהאולם, הייתה בטוחה שתיעצר - אך היא רק תוחקרה כחצי שעה על ידי האף.בי.אי. "אני מודה שיכולתי להגיד את הדברים ישירות לנשיא, ושלא עצרו אותי - זה בטח היה קורה במדינה אחרת", היא אומרת. "אבל מה שאני באמת מצפה לו - אלה המעשים. שאסירי גואנטנמו באמת ישוחררו. הנשיא גם אמר שבעדיפות שלו לעצור את החשודים בפעילות טרור. למען האמת, בארבע השנים האחרונות ראינו העדפה מוחלטת של החיסולים מן האוויר, על פני מעצרים".

מל"ט פרדטור של חיל האוויר האמריקני. POOL PHOTO, AP
אובמה הגן על השימוש במל"טים, המפגינה שהפריעה לו חולקת עליו. מל"ט אמריקני מסוג "פרדטור"/AP, POOL PHOTO

העליתי בפניה את טענת המומחים על כך שהאלטרנטיבות למל"טים גובות יותר קרבנות בנפש. בנג'מין, שפרסמה בשנה שעברה ספר שכותרתו "מלחמת המל"טים: הרג בשלט רחוק", חולקת על כך. "מל"טים ממש לא מדייקים", היא אומרת. "עובדה, את המתחם שבו התחבא בן לאדן תקף קומנדו, לא מל"ט. עובדה שארה"ב מכירה בכך שיש נפגעים בקרב האזרחים, ומתנצלת על כך. האלטרנטיבה המוסרית והמדויקת באמת - זה תהליך שלום ומשא ומתן".

הטענה שהיא ועמיתיה לארגון "הקוד הוורוד" מגנים על "החבר'ה הרעים" נראית לה מקוממת. "אני בשום אופן לא מצדיקה קיצונים ואלימות מאף סוג", היא מדגישה. "ויש בקרב הקיצונים כאלה שמקדמים אידאולוגיה מזעזעת. אני רק רוצה שהמדינה שלי תשמש מודל לדמוקרטיה, שלא מחזיקה אנשים בכלא בלי משפט, ולא מוציאה להורג בלי משפט את אלה שלא הורשעו". היא מודה שהשימוש במל"טים באזורי קרבות, כמו אפגניסטן, הנו חוקי - אך מזכירה שהשימוש בהם בפקיסטן, למשל, זו פגיעה בריבונות המדינה, והיא לא מעוניינת שארצה תטשטש את הגבולות, כי זה יתנקם בה.

הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לסגור את מחנה המעצר גואנטנמו. רויטרס
אובמה הבטיח לסגור את גואנטנמו כבר לפני שנים. מפגינים נגד מתקן המעצר מול הבית הלבן/רויטרס

אובמה הבהיר בנאומו, שמהות האיומים השתנתה והגיע הזמן להוביל את המלחמה נגד הטרור לסיום ולתחום את גבולותיה בצורה ברורה - "כדי שהיא לא תגדיר אותנו". אך הוא לא אמר שהשימוש במל"טים ייפסק גם אם האחריות לתקיפות תועבר מידי הסי-איי-אי לצבא, מה שמבטיח יותר שקיפות. ב"קוד הוורוד" מתכוננים בחודשים הקרובים לפעילות אינטנסיבית, כולל הפגנה מול שערי מתקן המעצר בגואנטנמו, וביקור בתימן אצל קרובי המשפחה של האסירים והרוגי תקיפות המל"טים.
לדברי אובמה, התקיפות יימשכו "כי לעשות כלום אל מול פני רשתות הטרור יזמין יותר נפגעים בקרב האזרחים - לא רק בערים שלנו ובמתקנים מחוץ לארה"ב - אלא גם במקומות כמו צנעא, קאבול ומוגדישו, איפה שהמחבלים מחפשים אחיזה".

האזרחים האמריקנים שחוסלו בתימן ופקיסטן בתקיפות מל"טים, הזכיר אובמה, היו החבר'ה הרעים - למרות שהוא הדגיש גם שאף נשיא אמריקני לא צריך להשתמש בחיסולי מל"טים בשטח ארה"ב. נאומו של אובמה לא היווה תפנית דרמטית - הוא ניסה לשקף את השינויים במפת האיומים מאז ה-11 בספטמבר - ובכל זאת לתחום מעט את התחום האפור. רק שאפור - גם אם מעט שקוף יותר - עדיין נשאר אפור.
אובמה הביא ציטוט אחד מפי הנשיא הרביעי של ארה"ב, ג'יימס מדיסון, שהזהיר ש"אף אומה לא יכולה לשמור על חירותה באמצע לוחמה מתמשכת". אין ספק, שהציטוט היה רלוונטי לנושא הנאום.

הסוגייה הסורית: "למה לנו להתערב?"

ביום חמישי, אמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בישראל שארה"ב מתכוונת להתמודד עם סוגיית מכירת הטילים הרוסים למשטר הסורי, לא רק כי זה מאיים על ביטחון ישראל, אלא גם על יציבות האזור. שאלתי את חבר הקונגרס הרפובליקני דנה רורבכר, ראש תת-הוועדה לענייני אירו-אסיה והאיומים החדשים אשר מוביל בשבוע הבא משלחת למוסקבה במטרה לנסות להתגבר על "תפיסות מימי המלחמה הקרה", האם הוא מתכוון להעלות את סוגיית הטילים בפני מארחיו.

"אני יודע שלרוסים קשרים ארוכי שנים עם המשטר הסורי, אך הייתי נותן לרוסים את אותה העצה שאני נותן גם לממשל שלי - לא להתערב בכאוס הסורי הזה", השיב המחוקק. "מצד אחד - אסד, דיקטטור רקוב עם המשטר המושחת שלו. מהצד השני - איסלאמיסטים, הקשורים לאל-קאעדה, שהרגו גם אמריקנים וגם רוסים. אז אני חושב שגם אנחנו וגם הרוסים לא צריכים להתערב בזה. זה מורכב מדי".

קץ (חלקי) לאפליית ההומואים בתנועת הצופים האמריקנית

החלטה היסטורית בתחום זכויות הקהילה הגאה בארה"ב התקבלה ביום חמישי, כשבכנס הארצי של כ-1,400 נציגי תנועת הצופים של ארה"ב, הצביעו למעלה מ-60% מהמשתתפים בעד ביטול האיסור לקבל לתנועה נערים ונערות הומואים ולסביות. הניצחון היה אולי חלקי, כי מבוגרים בעלי נטיות הומוסקסואליות עדיין מנועים מלשרת בתור מדריכים בתנועה - אך משמעותי ביותר, שכן מדובר בתנועה ותיקה, עם למעלה משני מיליון וחצי חניכים - וש-70% מהתאים שלה מקושרים לכנסיות וארגונים דתיים, המשמשים בין היתר כמקורות מימון.

מדובר בסאגה ארוכת שנים, שכללה חרמות ופרישות של חברים שמחו נגד הומופוביה, סאגה שהתגלגלה לפני 13 שנה לפתחו של בית המשפט העליון שפסק שלתנועה שמורה הזכות שלא לקבל חניכים הומואים. המהפך חל בשנה שעברה, כשהכנסייה המורמונית, מהתומכים הגדולים ב"בוי-סקאוטס", הביעה תמיכתה בביטול האיסור, כמו גם הכנסייה המתודיסטית. הקתולים העדיפו לשמור על ניטרליות. המאוכזבים מההחלטה הנוכחית ניבאו הידרדרות של התנועה שנטשה את הערכים המסורתיים. הורים שמרנים מודאגים איימו להוציא את הילדים מהתנועה, או לחלופין הציעו שהחניכים ההומואים ישנו באוהל נפרד.

למרות הקשיים, נראה שהתקדמות זכויות הלהט"ב בארה"ב, עם נסיגות פה ושם, היא בלתי נמנעת. אובמה היה הנשיא האמריקני הראשון להכריז על תמיכה גלויה בנישואים החד-מיניים - ועד היום, 12 מדינות בארה"ב הכירו בהם. בכהונתו הראשונה של אובמה, בוטלה מדיניות אפליית ההומואים בצבא שאפשרה לנציגי הקהילה ללבוש מדים כל עוד הם מסתירים את זהותם המינית. גם בתנועת הצופים, ההתפלגות הייתה בעיקר לפי הגיל - ההורים המבוגרים יותר רצו לשמור על האיסור, ההורים הצעירים יותר ובני הנוער בעיקר תמכו בביטולו. בקרון רכבת בוושינגטון התלונן בסוף השבוע איש מבוגר באזני בת זוגו: "תאמיני לי, אחרי שהם יסיימו עם זכויות ההומואים, כל דבר יהיה כשר - הזואופילים ידרשו להכיר בזכויותיהם. לא שאני הומופוב", הוסיף במהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully