וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העם הסורי בסכנה, אירופה שותקת, העולם קפוא"

את הדברים לעיל אמר ניקולא סרקוזי, המבקר בישראל. בדומה לנשיא צרפת לשעבר, ממשיכה הצמרת הדיפלומטית העולמית לעסוק במלחמה העקובה מדם בסוריה. "אסד חייב לוותר על השלטון"

יותר מיממה לאחר הירי המכוון של צבא אסד על כלי רכב צה"לי בקרבת הגבול, ולאחר יום קטלני נוסף במדינה הסורית מוכת המלחמה, ממשיכים גורמים רשמיים בישראל ובעולם לנתח את יחסי הכוחות בסוריה, תוך שהם מתייחסים לאפשרות כי התערבות חיצונית הינה בלתי נמנעת.

נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי, המבקר בימים אלה בישראל, התייחס אתמול (רביעי) לנעשה בסוריה ואמר כי רצח עם על ידי השליט שלו הוא דבר בלתי נסבל. באירוע במכללת נתניה, שם קיבל תואר דוקטור של כבוד, אמר סרקוזי: "העם הזה נמצא בסכנת מוות, ואירופה שותקת ונותנת לישראל לפעול לבדה. עדיין לא מאוחר מדי לקחת מאסד את הנשק. העולם נותר קפוא לגמרי, רואה את ההרס השיטתי של מדינה גדולה ושל אומה גדולה". לדבריו, ההתערבות בלוב הוכיחה שניתן לעצור את מכונת המוות. "אינני יכול לקבל רצח עם על ידי שליט שלו. העם הזה בסכנת מוות", אמר.

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ושר החוץ הרוסי סרגי לברוב. מאי 2013. רויטרס
"זירת התגוששות בין שתי מעצמות"? ג'ון קרי וסרגיי לברוב בפגישה במוסקבה בתחילת החודש/רויטרס

בן ארצו של סרקוזי, שר החוץ הצרפתי לורן פביוס אמר אמש כי "בשאר אסד חייב לוותר על השלטון לטובת ממשלת מעבר, על מנת שהמלחמה בארצו תגיע אל קצה". פביוס, אשר אמר את הדברים טרם פגישתו עם "ברית ידידי סוריה" בעמאן בירת ירדן, הוסיף כי "ברור שהמטרה העיקרית של ועידת שלום אפשרית היא להביא לממשלת מעבר בסוריה, בעלת סמכויות ביצועיות מלאות".

גם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ראה לנכון אתמול להתייחס לסוגיה הסורית. קרי אמר כי אם משטרו של אסד לא יסכים לדון בפתרון שיביא לסיומה של מלחמת האזרחים בארצו, ארצות הברית ומדינות נוספות ישקלו להגדיל את הסיוע למתנגדיו. במסיבת עיתונאים שכינס בעמאן הוסיף קרי כי בסוריה שוהים כמה אלפים של אנשי חיזבאללה שמשתפים בקרבות, בסיועה של איראן. באשר להישגיו המבצעיים האחרונים של אסד מול המורדים, אמר קרי כי אלה "זמניים ביותר".

"זירת התגוששות בין מעצמות"

במקביל בישראל, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר אמש כי המלחמה בסוריה "יכולה להסתיים מחר או להימשך שנים". במסגרת דברים שנשא יעלון בכנס במכון פישר למחקר אסטרטגי בבית חיל האוויר בהרצליה אמר יעלון כי "במציאות הזו איננו מתערבים במלחמת האזרחים וכל מה שאומרים לאחרונה כאילו אנחנו מעדיפים צד כזה או אחר – אין לזה אחיזה במציאות". יעלון הציג ניתוח של מאבקי הכוחות בסוריה וטען כי "סוריה הפכה להיות לזירת התגוששות בין מעצמות. יש פה מאבק של כוח בעיקר בין רוסיה לארצות הברית כשגם מדינות אירופה שותפות". יעלון הוסיף כי "המצב בסוריה מורכב, וגם אם אסד משדר לאחרונה ביטחון – אין לזה אחיזה במציאות. יש תחושה שהוא על הסוס כי יש תמיכה רוסית – אבל הסיפור שם לא גמור, הוא יכול להיגמר פתאום או להימשך שנים כמלחמת אזרחים עקובה מדם".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי בטקס בבריסל. מרץ 2013. רויטרס
"אינני יכול לקבל רצח עם על ידי שליט שלו. העם הזה בסכנת מוות". הנשיא לשעבר סרקוזי/רויטרס

במסגרת אותה "זירת התגוששות בין מעצמות", כפי שכינה אותה יעלון, אמר אתמול שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי האופוזיציה הסורית טרם גילתה מחויבות מספקת למאמצים לקיומן של שיחות שלום עם משטרו של הנשיא בשאר אסד. "אנו מעריכים את תגובת המנהיגות בסוריה להצעה לשיחות", אמר לברוב בפתח פגישתו עם סגן שר החוץ הסורי פייסל מקדאד במוסקבה. "אנו מקווים לתגובה דומה מקבוצות אופוזיציה שונות. עד כה, החדשות לא מעוררות תקווה", הוסיף לברוב.

פייסל מקדאד מצידו, אמר במסגרת פגישתו עם לברוב כי המשטר בארצו יחליט בקרוב אם להשתתף בשיחות הפיוס עם האופוזיציה. כשנשאל אם בשאר אסד מחויב למאמצי רוסיה וארצות הברית לקיומה של ועידת שלום, אמר מקדאד: "אנו עדיין דנים בשאלה".

במקביל לעיסוק הדיפלומטי, נמשך הקטל בסוריה- אתמול נודע כי כוחות המורדים הרגו לפחות 40 חיילים ונאמנים למשטרו של הנשיא אסד בקרבות שבהם כבשו בסיס צבאי במחוז אידליב שבצפון-מערב המדינה – כך דיווח ארגון זכויות האדם הסורי. הארגון מסר כי המורדים השתלטו על הבסיס א-שביבה הסמוך לעיירה נייראב, על הכביש הראשי המוביל מהעיר הגדולה חלב לכיוון מערב. לדברי הארגון, 14 מורדים נהרגו בקרב זה ובקרבות נוספים על כמה נקודות באזור.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully