וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

36 שנה לאסון הנ"ד: ראשי המדינה נעדרו, שוב, מהטקס

המשפחות והחברים לנשק מגיעים כל שנה לאנדרטה המנציחה את זכר יקיריהם שנספו בהתרסקות המסוק בבקעה ב-1977. אולם, האכזבה מאי ההגעה של אישים בכירים גדולה: "תחושת מרמור"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

כשעה לפני תחילת הטקס כבר זורמות המשפחות לאזור האנדרטה. תחילה פוקדים הבאים, שצלחו את דרך החתחתים במעלה הגבעה, את מטע עצי הזית בו פזורים שמות החללים. בני המשפחה מסתובבים בשדרת העצים ומממשים את עלי העצים הצעירים. "אנחנו באים לכאן שנה אחרי שנה. כיף לראות משהו חדש שצומח פה", אומר אביו של אחד החללים לבנו, שמתקרב אף הוא לשנות ה-50.

לצידם יושבים תחת עץ יחיד, בניסיון לתפוס פיסת צל קטנה ואולי אף תנומה, קבוצת חיילים צעירים הממתינים לתחילת הטקס ש"סידר" להם כמה שעות של פטור מהשגרה השוחקת. "אני גמור, איך אני אגיע אחרי זה לירושלים?", תוהה אחד החיילים, ונענה מיד על ידי אחד מחבריו: "בטוח מישהו מהמשפחות ייקח אותך טרמפ". הראשון משיב לו: "יש מצב, איזה קרב בכלל היה כאן?".

אנדרטת זיכרון לחללי אסון הנ"ד. באדיבות משפחות החללים, באדיבות המשפחה
"איזה קרב בכלל היה כאן?". אנדטת הנ"ד בבקעה/באדיבות המשפחה, באדיבות משפחות החללים

בפעם ה-36 התכנסו אתמול (שישי) כ-200 בני משפחה וחברים לנשק על מנת לציין את יום השנה לאסון הנ"ד, שמה של תאונה אווירית במסגרתה התרסק מסוק תובלה של צה"ל מסוג יסעור ב-10 במאי 1977 בבקעת הירדן. 54 החיילים שהיו עליו, 44 לוחמי צנחנים ו-10 אנשי צוות אוויר, נהרגו באסון, שהתרחש במהלך תרגיל עוצבתי משולב של חטיבת הצנחנים בבקעה. דקות ספורות לאחר ההמראה התרסק המסוק על גבעה, שקיבלה את השם "גבעת הנ"ד" לזכר החיילים שנספו.

חרף השנים הרבות שחלפו, עדיין מגיעים לטקס מאות אנשים. "רואים היום שמגיעים בני דור שני ושלישי, ולא רק ההורים והאחים, וזה דבר די מדהים", אומר נאור ירושלמי, אחיו של סמל יואב ירושלמי שנהרג באסון. "בנוסף, ממשיכים להגיע החברים לנשק מהפלוגה - חיילים וסגל, וגם הם מגיעים עם ילדים. זה באמת מחמם את הלב לראות את זה כל שנה מחדש". אולם, לצד השמחה והסיפוק מהמשכיות פרוייקט ההנצחה, טוען ירושלמי כי קיימת בקרב המשפחות תחושה קשה של "תסכול ומרמור כתוצאה מההתעלמות של ראשי המדינה".

למרבה הצער, שדרת עצי הזית אינה פרי יוזמה רשמית של המדינה או של משרד הביטחון. היוזמים הם עומר ונעמה עתידיה, זוג צעיר המתגורר בחווה חקלאית סמוך לאנדרטה, שמתחזק את המקום מרצונו החופשי. כמידי שנה מגיעים קרובי הנספים אל הגבעה ועומדים תחת השמש הקופחת בציפייה שהמדינה תראה להם כי היא מתייחסת בכבוד הראוי לזכר יקיריהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"מעגל אישי"

אולם, לבד מנוכחות של ראשי הצבא והמדינה ב"שנים עגולות" (הרמטכ"ל בני גנץ, למשל, הגיע בשנה שעברה, השנה ה-35, לטקס) ברוב השנים מגיעים רק נציגים בודדים, ולא משורות ההנהגה הבכירה של המדינה. לטקס הזיכרון לזכר הרוגי אסון המסוקים בשאר יישוב, למשל, הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק. אולם, לא ברור מדוע לא מצאו לנכון הם, או אולי סגן שר הביטחון, דני דנון, לנכוח בטקס לזכר הרוגי הנ"ד.

מי שכן הגיעו לטקס, ואף נשאו דברים, היו אלוף פיקוד מרכז, אלוף ניצן אלון, תת-אלוף תומר בר, מפקד בסיס תל נוף, מח"ט הבקעה, תת-אלוף מוטי ברוך ומח"ט הצנחנים, אלוף משנה אמיר ברעם. "משפחות יקרות, אנו נמשיך לחבק וללוות אתכם", הצהיר האלוף אלון. "נזכור ונזכיר את מורשתם של הצנחנים וצוות האוויר אשר נפלו ורוח השליחות וההקרבה שנשאה בהם. אך לא מכבר חגגנו את יום עצמאותה ה-65 של מדינת ישראל. עצמאות זו אשר הושגה בעשייה רבה אך גם במחיר כבד וכאב שלא מרפה, כאב אותו אתם כואבים יום יום ואצלכם הוא אינו מרפה".

תת-אלוף בר חשף כי עבורו מדובר גם בסגירת מעגל אישית. "כאן מול האנדרטה המיוחדת הזאת, בליבו של נוף בראשית, גם אני סוגר מעגל אישי", אמר בר. "הייתי בן 8, ויוסי פיזי, בן המושב שלי, נהרג באסון. אני זוכר את זה כאילו זה היה אתמול, אולי בגלל גודל האבדה של נער מרשים ממשפחה מיוחדת במינה".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "נציג בכיר של אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון השתתף בטקס האזכרה לחללי הנ"ד, והניח זר בשם האגף. משרד הביטחון, אף שאינו אחראי על הטקס, מסייע מדי שנה בהפקתו ומימונו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל משתתף בצערן של המשפחות השכולות ונמצא איתן בקשר במהלך ימות השנה. כחלק מכך, גם השנה הגיעו נציגים בכירים מפיקוד המרכז וחיל האוויר לטקס ציון האירוע, ובראשם מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully