וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתעלמות נמשכת: האזכרה לחללי נ"ד – בלי אף בכיר

גם השנה לא יגיע נציג בכיר מהממשלה, מצה"ל או ממשרד הביטחון לאירוע לזכר 54 הנספים באסון ב-1977. "מאסון המסוקים לא היו מעזים להתעלם". משרד הביטחון: "מסייעים בהפקה"

ההתעלמות מחללי אסון הנ"ד ובני משפחותיהם נמשכת: גם השנה לא יגיע אף נציג בכיר מהממשלה, מהצבא או ממשרד הביטחון לאזכרה השנתית שתתקיים מחר (חמישי) בגבעת הנ"ד, ליד המושב ייט"ב שבבקעת הירדן, מקום התרסקות המסוק בשנת 1977. במלאת 36 שנים לאסון, שבו נספו 54 חיילים – 44 צנחנים ועשרה אנשי צוות אוויר – צפויים להגיע לאזכרה מאות מבני משפחותיהם וחבריהם לנשק של הנופלים, חלקם יגיעו במיוחד מחו"ל.

האנדרטה לזכר נופלי אסון הנ"ד. רפרודוקציה, דרור עינב
האנדרטה לזכר חללי אסון הנ"ד בבקעת הירדן/דרור עינב, רפרודוקציה

במשך שנים הדירה הצמרת הביטחונית והמדינית את רגליה כמעט לחלוטין מטקס האזכרה השנתי. המשפחות השכולות ראו בכך התעלמות מכוונת ומתמשכת מהתאונה, שעד לאסון המסוקים ב-1997 נחשבה לחמורה ביותר בתולדות חיל האוויר. בשנה שעברה השתתף בטקס הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לאחר שקודמיו בתפקיד הדירו ממנו את רגליהם במשך כמעט 30 שנה. עם זאת, השבוע נודע למשפחות כי כל הבכירים השיבו בשלילה להזמנה להשתתף השנה באירוע, וכי את הממשלה ייצג עובד ממשרד הביטחון – מנהל מחוז ירושלים באגף משפחות והנצחה. יצוין כי לאזכרה הממלכתית לאסון המסוקים בשאר יישוב מתייצבת מדי שנה צמרת המדינה.

"ההתחמקות של המנהיגות הלאומית מלהגיע לטקס היא המשך למאמץ של המערכת להסתיר את האסון ואת הפאשלות שקדמו לו, מאמץ לו אנו עדים במשך כל השנים האלה", אמר שמואל ירושלמי, אביו של הצנחן סמל יואב ירושלמי שנפל באסון. לדבריו, מאמץ זה מתבטא גם בעובדה שלאורך השנים מתעלמים דוברי צה"ל ומשרד הביטחון מהטקס, והאסון אף הושמט מספרי היסטוריה רשמיים כמו ספר היובל למדינה בהוצאת משרד הביטחון וספר היובל של חטיבת הצנחנים "אחרי". "האם צה"ל ומשרד הביטחון היו מעזים להתעלם כך מהאזכרה השנתית של חללי הצוללת 'דקר' או מאסון המסוקים בצפון?", תהה ירושלמי.

ממצאי החקירה הגיעו אחרי 25 שנה

אסון הנ"ד אירע במהלך תרגיל משולב של חטיבת הצנחנים וטייסת מסוקי "יסעור" שהתקיים בבקעת הירדן. המסוק המריא לאחר שורה ארוכה של תקלות ותוך חריגה מפקודות וסטיות מנהלי חיל האוויר. חקירה סודית שנערכה לאחר האסון הצביעה על שורה ארוכה של תקלות טכניות שקדמו לטיסה. בנוסף, התדריך לטייסים היה לקוי והאיץ בהם לטוס נמוך ככל האפשר, למרות מגבלות הראות החמורות והיעדר כל תאורה בשטח. למרות כל אלה, נקבע אז כי האשם באסון הוא טייס המסוק, שנהרג אף הוא.

את ממצאי החקירה קיבלו לידיהן המשפחות השכולות רק בחלוף 25 שנים מהאסון. לטענתן, הצבא לא הסיק מסקנות נגד איש מהגורמים הבכירים שהיו מעורבים באירוע, ואלה המשיכו להתקדם בתפקידיהם ללא מפריע. בשנים האחרונות החלה התארגנות מחודשת של הדור השני של המשפחות השכולות והחברים לנשק מפלוגת הצנחנים, להנצחתם של הנופלים.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "נציג בכיר של אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון ישתתף בטקס האזכרה לחללי הנ"ד ויניח זר בשם האגף. משרד הביטחון, אף שאינו אחראי על הטקס, מסייע מדי שנה בהפקתו ומימונו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל משתתף בצערן של המשפחות השכולות ונמצא איתן בקשר במהלך ימות השנה. כחלק מכך, גם השנה יגיעו נציגים בכירים מפיקוד המרכז וחיל האוויר לטקס ציון האירוע, ובראשם מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אסון הנ"ד: מדוע הושכחו 54 הלוחמים שנהרגו?

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully