וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הגזירות: המחאה החברתית חוזרת לרחוב?

8.5.2013 / 23:10

שנתיים אחרי "מחאת האוהלים", שהובילה את לפיד למשרד האוצר - מופנה כעת המאבק נגדו. אלפים הבטיחו השתתפות בהפגנה בתל אביב, ומשמרות מחאה יוצבו מול ביתו. "לא נשתוק"

צילום: מור שאולי, עריכה: מיכאל ברגמן

הרוחות הסוערות בציבור בעקבות הגזירות הכלכליות שיביא עמן התקציב ל-2013-2014, כפי שהציג שר האוצר יאיר לפיד - עשויות להפוך בקרוב למאבק לוהט בשטח. פרט להפגנה גדולה שמתוכננת במוצאי שבת בתל אביב, יוצבו החל מהיום(חמישי) משמרות מחאה מול ביתו של לפיד שהצהיר אמש כי הוא "לא יחלק כסף שאין למדינה". גם האופוזיציה גועשת בעקבות הכוונה לפגוע במעמד הביניים, ובש"ס מבטיחים להצטרף למאבק החברתי.

שנתיים אחרי שמאות אלפים יצאו להפגין על יוקר המחיה, דבר שבסופו של דבר הוביל את לפיד לכסא שר האוצר - אותה מחאה חוזרת לרחוב, והפעם היא מופנה אל מי שהיה בעיני רבים ה"מושיע". תחת הכותרת "קחו מהטייקונים, לא מאתנו" צופים המארגנים של ההפגנה - אשר תתקיים בשבת בערב בכיכר הבימה בתל אביב, לעשרות אלפי משתתפים.

יאיר לפיד בעצרת המחאה המאוחדת בתל אביב. בן קלמר
לפיד במהלך הפגנת המחאה החברתית בשנת 2012/בן קלמר

ההזמנה להפגנה, אותה יוזמים פעילים בולטים ממחאת האוהלים, הופצה ברשת הפייסבוק, וצברה תאוצה מהירה. בתוך כמה שעות קיבלו אותה כ-55 אלף איש ו-5,000 אישרו כי יגיעו, או לפחות הכריזו על כך ברשת החברתית. "במקום תקציב רצחני שמעלה את המע"מ ומס ההכנסה, שלוקח מהעובדים, מהעצמאיים, מעקרות הבית ומהקשישים - העם דורש לעצור את מסיבת המתנות לטייקונים, להחזיר לנו את משאבי הטבע ולהפסיק לשפוך כסף על התנחלויות", נכתב בהזמנה.

"את הכסף צריך לשים על ילדים וקשישים, על הרווחה שלנו ועל הדיור בישראל. ביום ראשון הקרוב הממשלה עלולה להעביר ללא דיון החלטת בזק שתאשר את ייצוא הגז הטבעי. אם ההחלטה הזו תעבור - תמלוגים בגובה של מאות מליארדים ששייכים לציבור יעברו לידי הטייקונים. בואו נעצור את זה. גז ישראלי נשאר בישראל", כתבו המאגרנים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פעילי המחאה מפגינים ברחבת הבימה בתל אביב. דרור עינב
האם העם ישוב לרחובות בעקבות הגזירות של לפיד? הפגנה המחאה החברתית בשנה שעברה בתל אביב/דרור עינב

אלון לי-גרין, מהבולטים שבפעילי מחאת האוהלים ומי שנמנה על המארגנים של ההפגנה במוצאי שבת, אמר לוואלה! חדשות כי נוכח ההזדהות עם הנושא, הם צופים שרבים יצאו מהבית ויצטרפו להפגנה.

"כשהגענו לרגע המבחן האמיתי של הממשלה הזאת וגילינו את התקציב שהיא מציעה לנו, הבנו שזה תקציב שטוב רק לקומץ טייקונים, לכמה מתנחלים ולעשירי הארץ הזאת, כאשר לרוב המוחלט של הציבור, עובדים, קשישים, אמהות, עצמאים ובעלי עסקים קטנים – התקציב מביא רק מכות", אמר. "זה דבר שאנחנו לא יכולים לשתוק לגביו. לכן, ביום שבת נחזור בעוצמה גדולה לרחובות, כדי לדרוש תכנית כלכלית אחראית והוגנת, שתיקח מהטייקונים במקום מאיתנו, שתשיב לידינו את משאבי הטבע במקום לקחת עוד אחוז במע"מ, בסיגריות ובבירה ותשקיע בילדים ובקשישים במקום בהתנחלויות". הוא הבהיר כי יש תחושה בציבור של "נבגדות ושל צורך לעשות מעשה ומה שיהיה בשבת הקרובה זאת ההבעה של כך".

דפני ליף, מובילה נוספת בימי המחאה החברתית ואחריה, הצטרפה לדעתו של לי-גרין והבהירה כי אם מעלים את המע"מ במדינה, מה שפוגע בכיס של כולם - ההגיון הבריא הוא שגם הטייקונים יינזקו. "שר האוצר יכול לבוא ליצחק תשובה ולהסביר לו בצער רב שזהו מצב חירום כלכלי ושהמדינה הולכת לקחת לו 90% מהדיבידנדים. זו דוגמה אחת", אמרה.

איציק אלרוב, ממובילי המחאה החברתית, מייסד תנועת הצרכנים ויוזם "מחאת הקוטג'" בשנת 2011 אמר כי הצעת התקציב הנוכחית היא "מהדורה מעודכנת של גזלת כבשת הרש". לטענתו, אותו מעמד ביניים שעל גבו נישא לפיד למשרד האוצר הוא הציבור שייפגע ביותר. "במקום שפקידי האוצר ייקחו את הצעותיו של לפיד מלפני הבחירות, בחר שר האוצר בדרך הקלה של הכבדת העול וריסוקו המוחלט של מעמד הביניים", אמר אלרוב לוואלה! והוסיף: "צריך להעלות את התמלוגים למדינה ממשאבי הטבע, צריך למסות במיסוי מלא את הרווחים הכלואים הנמצאים אצל התאגידים הגדולים ולפרק את המונופולים הגדולים כדי להקל על יוקר המחיה. התקציב הנוכחי מסמן מטרה אחת בלבד – המשך העושק של אזרחי המדינה".

תעשיית התיירות פותחת במאבק נגד לפיד

פרט להפגנה הגדולה המתוכננת בסוף השבוע, החל ממחר בערב – יתייצבו משמרות מחאה מתחלפות מול ביתו של לפיד שבצפון תל אביב בהשתתפות נציגי סקטורים שונים בתעשיית התיירות, שתיפגע אף היא מהגזירות בעקבות ההחלטה לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים. בין היתר יפגינו שם סוכני נסיעות, נציגי חברות השכרת רכב, עובדי מלונות ומסעדות ואף נהגי מוניות.

הפגנה מול בית שר האוצר יאיר לפיד נגד הקיצוצים. דניאל אליסטר
הפגנה מול ביתו של לפיד, בחודש שעבר/דניאל אליסטר

גם בזירה הפוליטית כאמור מצא לו לפיד מתנגדים חריפים, במיוחד משורות האופוזיציה – שהכריזו על תמיכה במאבק החברתי. "במסווה של דאגה לאדם העובד קיבל לפיד בבחירות 19 מנדטים. מצביעיו האמינו לו ולפוליטיקה החדשה שהוא הבטיח - והיום הם מרגישים שהונו אותם", אמר אתמול יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אריאל אטיאס. "צדק חלוקתי הוא לקחת פחות ממי שאין להם ויותר מי שיש להם. ש"ס תוביל מחאה ציבורית ותיאבק בכנסת נגד התקציב האכזרי של לפיד".

מי שהיתה ממובילות המחאה של קיץ 2011 וחברת כנסת מטעם מפלגת העבודה כיום, סתיו שפיר, הגדירה את התקציב המוצע כ"לא אחראי". שפיר מסכימה שיש לטפל בגירעון המדינה התופח, אולם לדבריה, העלאת מס ההכנסה בשיעור קבוע של 1.5% וכן העלאת המע"מ באחוז אינן הפתרון הנכון. "צריך להעלות את מס החברות ולבטל את מתן הפטור ממס לחברות הגדולות ביותר", הסבירה שפיר, "במדינה שיש בה כאלו פערים חברתיים, שחצי מהעובדים מרוויחים פחות מ-6,000 שקלים לחודש, לא הוגן שהמס יוטל על כולם, כי כולם קונים חלב וביצים". שפיר מספרת שלפיד השתתף באחת ההפגנות בשנה שעברה והגיע לבוש בחולצה עליה כתוב "איפה הכסף?" (ראו תמונה), "אבל שנגמרו ההפגנות הוא דחף את היד לכיס של המפגינים לקחת את הכסף", טענה. לדבריה, ללפיד יש עוד זמן לשנות את רוע הגזירות, על ידי גביית תמלוגים מהפקת משאבי הטבע של ישראל, ובראשם מאגרי הגז, והיא מציעה להפחית עוד בשכר הבכירים במגזר הציבורי, בכללם בשכר חברי הכנסת.

לדברי יו"ר מרצ זהבה גלאון, תכניתו של שר האוצר "תחסל את האדם העובד". לטענתה, לפיד אמנם מדבר על השוויון בנטל, אולם הגזירות שלו הן "בגידה בוטה בהבטחותיו לציבור העובדים בישראל".

ח"כ גלאון לא חסכה ביקורת גם מיו"ר ההסתדרות, שחתם על ההסכם עם שר האוצר במסגרתו הוחלט בין היתר לדחות את תוספת השכר של עובדי המדינה – ואמרה: "מנהיג הסתדרות אמיתי צריך היה להילחם לצד העובדים ולא למכור אותם ללפיד בזיל הזול". לדבריה, "במקום לעמוד לצד מאות אלפי העובדים החלשים, עיני כרת ברית עם שר האוצר, שמוביל מדיניות אכזרית ודורסנית שתרסק את האדם העובד ותוביל עשרות אלפי משפחות אל מתחת לקו העוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully