וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנים של הקיצוץ: "מתבייש שהבת עוזרת ועובדת כבייביסיטר"

במעמד הביניים נערכים שוב להרעה במצב הכלכלי בגלל תכנית הקיצוצים הרחבה. במשפחת לניאדו "כבר לא עומדים בזה", ואילו משפחת בר-יושפט מהרצליה מתרחקת מהחלום לרכוש דירה

צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, עומר מירון, מור שאולי, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה לשנים 2014-2013 שפורסמו אתמול (שלישי) תפסו משפחות רבות, הנכללות תחת ההגדרה "מעמד הביניים", במצב לא פשוט - בעוד כחודש הן ייאלצו שוב לעמוד בפני ההחלטה באילו הוצאות לקצץ, כשכבר לא נותר ממה לבחור. "הדרך הנכונה" שבה הלכו, זו שאמורה להבטיח ביטחון כלכלי וחיי שגרה, מגיעה לדרך ללא מוצא. חופשה שנתית וחוגים לילדים הופכים למעשה למותרות. שלומי לניאדו, תושב רמת השרון בן 45, ישן מדי לילה 5.5 שעות בלבד ובשאר היממה עובד בתור שחקן ויועץ אמנותי. דירוגו במקום החמישי ברשימת הפרזנטורים הרשמיים של רשת המזון המהיר מקדונלד'ס, כדמות הליצן המזוהה עם החברה, לא עושה רושם על חשבון העובר ושב שלו, והוא נאלץ לעבוד בכמה עבודות במקביל כדי לפרנס את שלושת ילדיו, בני 6, 12 ו-15.

שלומי לניאדו, מאי 2013. בן קלמר
"מדחיק את המצוקה". שלומי לניאדו/בן קלמר

"זה שנים שאני מדחיק את המצוקה ההולכת וגוברת ואף מתבייש להודות בה", סיפר לניאדו, שגם אשתו עובדת במשרה מלאה. "אני מסתכל על דפי הבנק ולא מצליח לצאת מהמינוס. האבסורד הוא שזה לא נובע מעצלנות, מחיי פאר או מטיפשות. אני מבין שאני כנראה חי במציאות שגדולה עליי. החולצה שאני לובש היא לא של מותג ידוע, אבל לפחות היא נקייה". משפחת לניאדו צפויה להיפגע ממרבית סעיפי הקיצוץ בתקציב הדו-שנתי. כיוון ששניהם עובדים, שיעור מס ההכנסה המוטל על משכורותיהם יגדל ב-1.5%, ובדומה לשאר האזרחים, גם את העלאת המע"מ ל-18%, הם יספגו. קצבאות הילדים המוענקות להם עבור שניים מילדיהם, שנולדו לפני שנת 2003, יקוצצו גם כן, וטיפולי השיניים שהוענקו במסגרת סל הבריאות לא יורחבו לגילאי 12-14, כך שהם ייאלצו לממן את הטיפולים לבתם האמצעית.

לניאדו מתקשה לקבל את המצב שנוצר, שבו ההוצאות הנחשבות מותרות עבור משפחתו הן שיעורי עזר לבנו, ובתו, בת 12.5, עוזרת בפרנסת המשפחה. "אני מתבייש שהבת שלי עוזרת לי כלכלית. היא עושה לפעמים בייביסיטר וזה מקל עליי לדעת שיש לה כסף משלה. אבל זה לא הגיוני בשום אופן. אמנם אפשר לחיות עם כל הקיצוצים הללו, אבל בתור אבא, שרוב הזמן נמצא בחוץ כדי להביא אוכל לילדיי, למה אני צריך להרגיש שאני מגזים בכך שאני רוצה לתת לילד שלי שיעור פרטי? מצפים ממני להעניק חינוך טוב לילדיי כדי שהם יהיו ממשיכי דרכנו, אבל אנחנו לא עומדים בזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

עובדים קשה - ולא סוגרים את החודש

שמירת השבת היא נקודת אור עבור ליניאדו, כיוון שלדבריו "לפחות ככה יש תירוץ לחסוך בביקורים במסעדות. בגלל המצב התחלתי לעבוד באישור הלכתי גם באירועים בשבתות. זו דרך נוספת לסגור את הפער - זה הלחם לסנדוויץ' של הילדים או הארוחה החמה הכי בסיסית. אני בכלל לא מדבר על חוגים. אני אדם עצמאי נאור, סופר-חברתי, מתנדב ואני לא משלים עם המצב שבו אני חי. אבא של אשתי העביר לי 50 אלף שקלים כדי להראות לבנק שנכנס כסף לחשבון, הפכתי כזה מסכן? המצוקה רק מחמירה יותר ויותר". לניאדו טוען כי סדר העדיפויות הלאומי שגוי. "אני שהכוונות של לפיד הן טובות, אבל הוא רץ מהר מדי ודורס אנשים בדרך. אני לא מפסיק לתת למדינה ורק מבקש להישאר שפוי".

אוריאל לדרברג, מנכ"ל ארגון פעמונים המסייע למשפחות להיחלץ ממצוקה כלכלית, תקף את הכוונה להטיל את רוב הגזירות הכלכליות על כלל משקי הבית, ללא הבחנה ביכולת ההשתכרות שלהן. "התשלום שנותר מקצבאות הילדים הוא בדיחה. העלאת המע"מ ומס ההכנסה פוגעת בכל שכבות האוכלוסייה אך במיוחד בחלשים, וקיצוץ גדול בסבסוד הצהרונים וגני הילדים יפגע באלה שמנסים לעבוד ולהתפרנס בכבוד. לצערי הגזירות יביאו לגל ה'עניים החדשים' שישטוף את המדינה - אלה שעובדים קשה ולא סוגרים את החודש. אלה שהיו פעם מעמד ביניים והיום חיים במצוקה". לדרברג הסביר כי מקבלי ההחלטות "מנותקים מהעם. כשהם חושבים על פגיעה של מאות שקלים בחודש זה נשמע להם סביר, מבחינתם זה רעד קל בכנף. למשקי הבית המשמעות היא להיות או לחדול. הם האחרונים שצריכים לשאת בנטל לסגירת הגירעון התקציבי. לפני ששוברים את משקי הבית צריך לבחון האם שברנו את הריכוזיות ואת המונופולים בשוק, האם צמצמנו את הטבות המס השערורייתיות שניתנו לחברות העסקיות הגדולות והאם התייעלנו בתחום המסוי על השוק השחור. נכון, קל זה לא יהיה, אבל צריך לפעול גם על פי השיקול הצודק וההגיוני, ולא רק המהיר והנוח".

משפחת בר יושפט הרצליה, מאי 2013. שלומי גבאי
מקצצים בירקות ובבשר בקר. משפחת בר-יושפט/שלומי גבאי

במשפחת בר יושפט מהרצליה משלימים אט אט עם התרחקותם מ"החלום הישראלי" שמסתכם בדירה משלהם, אולי רכב שני. "כל החיים עשינו בחירות מחושבות, אבל אני לא מרגישה שאנחנו מגיעים לשם אלא רק שלוקחים אותנו עוד יותר אחורה כשדורשים מאתנו עוד ועוד אבל המשכורות לא עולות", סיפרה ענבר בר יושפט, אם המשפחה, עצמאית שעובדת כמטפלת ברפואה משלימה ופתחה בנוסף צהרון ל-9 ילדים.

למשפחת בר יושפט שני ילדים, בני 6.5 ו-3.5, וכמו כל משפחה במעמד הביניים בישראל עם שני הורים עובדים, ייספגו את עליית המע"מ, את העלייה במס הכנסה ואת הקיצוץ בקצבאות הילדים. בניגוד לרבים אחרים, לא תושפע המשפחה מקיצוץ בסבסוד צהרונים כשילדי המשפחה שוהים בצהרון של אימם.

"זה היה קשה וזה הולך להיות קשה. כשפוגעים בכל התחומים וזו פשוט הגזמה", אומרת בר יושפט. "פשוט אבסורד שהיום אנו מקבלים 432 שקל קצבת ילדים, הולכים לקצץ לכ-280 שקל ורק בית הספר של הילד עולה לי 320 שקל בחודש. זו תחושה של אי הוגנות, של 'לא פייר'. אנחנו נותנים תשומת לב לכל סכום שיוצא ונכנס, ועכשיו מעלים את הכל. זו תחושה של מועקה, של 'לא יודעים מאיפה להתחיל'. עשיתי בחירה לממשלה, למישהו חדש, לרוח חדשה, וזה לא נראה הכיוון. אני יודעת שעכשיו יהיה פחות, אני רק לא יודעת ממה - קיצצנו בירקות, אני קונה בקר - המינימום שבמינימום, ההורים שלי משלמים על החוגים לילדים. אני מסתכלת על חופשות ויודעת שלנו אין סיכוי לזה - ככה אמורים להראות חיי זוג צעיר בישראל?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully