וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הגזירות הסופית: פגיעה קשה במעמד הביניים

7.5.2013 / 8:19

העלאת מס ההכנסה ב-1.5%, והעלאת המע"מ באחוז צפויות להכניס לקופת המדינה כמעט 10 מיליארד שקלים. מנגד העלאת מס החברות תכניס 630 מיליון שקלים. יחימוביץ': "בגידה בציבור"

צילום: מור שאולי, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בלפיד מדבר על הקיצוצים אתמול בישיבת סיעת יש עתיד)

שר האוצר יאיר לפיד מקפיד להדגיש כי הוא פועל למען "האדם העובד", אולם לפי המסתמן מתכנית התקציב וחוק ההסדרים לשנת 2014, אותו האדם העובד הוא שירגיש יותר מכולם את הפגיעה בכיסו. כחלק מהניסיון לסגור את הגירעון התקציבי, מתכוונת הממשלה להעלות מסים בצורה כזו שעל פי התכנון יוגדלו הכנסות המדינה דווקא ובעיקר ממעמד הביניים, בעוד שהעלאת מס החברות יכניס כשמינית בלבד מההכנסה שתבוא מכיסם של האזרחים. התכנית שהוצגה לפנות בוקר (שלישי) לשרים תובא בשבוע הבא לאישור הממשלה. במספרים כוללים, מתכוון האוצר להעמיד את יעד הגירעון לשנת 2013 על 4.65% מהתוצר הלאומי, ובשנת 2014 הוא יירד ל-3% מהתוצר.

המסים והגזרות - המסמך המלא

יאיר לפיד וראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה, מרץ 2013. טלי מאייר
פגישה אנושה במעמד הביניים הישראלי. לפיד ונתניהו/טלי מאייר

תכנית הקיצוצים והגזרות מחולקת לשתי קטגוריות: הגדלת ההכנסות ממיסוי מחד וצמצום הוצאות המדינה מאידך.

בכל הקשור להגדלת ההכנסות, מתכוון האוצר להעלות את מס ההכנסה בשיעור של 1.5% לכל מדרגות המס. באוצר מעריכים שצעד זה לבדו יכניס לקופת המדינה ארבעה מיליארד שקלים בשנה; כמו כן, תבוטל נקודת זיכוי במס ההכנסה לאקדמאים (צפי להכנסה של 200 מיליון שקלים בשנה). בנוסף, בצעד שירגיש כל ישראלי, יועלה באחוז מס הערך המוסף (המע"מ) - מס הנלקח בכל עסקה במשק - והוא יעמוד על 18% כאשר באוצר מעריכים שצעד זה יכניס 4.6 מיליארד שקלים בשנה לתקציב המדינה. בעוד שהציבור נדרש לשלם כמעט עשרה מיליארד שקלים (העלאת מס ההכנסה והמע"מ), מס החברות יועלה באחוז ל-26%, צעד זה צפוי להכניס למדינה 630 מיליון שקלים בשנה. כמו כן, בשורה מרה למעשנים: בכוונת האוצר להטיל מס של 800 שקלים על כל קילוגרם של טבק לגלגול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגזרת צמצום הוצאות המדינה, צפויה פגיעה במשפחות בעלי ילדים קטנים וכן קיצוץ נרחב בהוצאות הממשלה. שליש מתקציב סבסוד קצבאות הילדים יופחת (שני מיליארד שקלים), כך שקצבה עבור כל ילד תעמוד על 140 שקלים. כיום הורים זכאים לקצבאות ילדים בעבור ילדים שנולדו אחרי שנת 2003 בסכומים הנעים בין 175 ל-263 שקלים בחודש, בהתאם למספר הילדים. בעבור ילדים שנולדו לפני שנת 2003 הסכום גדול יותר ונע בין 175 ל-459 שקלים. באוצר מציינים כי הקיצוץ החד בקיצבאות הילדים יביא לחיסכון של כמיליארד שקלים בשנת 2013, ועוד כשני מיליארד שקלים בשנת 2014. כיום משלמת המדינה שבעה מיליארד שקל בשנה עבור קצבאות ילדים.

כמו כן, סבסוד טיפולי שיניים שהיו צפויים להתרחב בשנת 2014 לילדים עד גיל 14 (מגיל 12 כיום) לא יחול ויישאר כפי שהמצב כיום; קיצוץ של 600 מיליון שקלים בשנה מסבסוד צהרונים וגני הילדים. בהחלטת הממשלה הקודמת, בעקבות דו"ח טרכטנברג, נקבע כי הממשלה תממן ב-2014 צהרונים בהיקף של 1.35 מיליארד שקל. אולם בחוק ההסדרים מבקש לפיד לסבסד את הצהרונים רק בשלוש השכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות ביותר, ובסכום של 605 מיליון שקלים בלבד.

בנוסף לכך, תקוצץ הטבה אחרת שעוגנה בהחלטת ממשלה, ושעניינה שילוב אימהות בשוק התעסוקה באמצעות סיבסוד צהרונים ב-345 מיליון שקל. בסך הכל, קוצץ תקציב הצהרונים בכמיליארד. מהתמיכה למוסדות לימוד תורניים יופחתו 200 מיליון שקלים בשנת 2013, ו-400 מיליון שקלים בשנת 2014 - בסך הכל 600 מיליון שקל בשנתיים.

חוק ההסדרים טומן בחובו גם גזירה קשה מאוד לקשישים. על פי החוק כיום, מי שעובר את גיל הפרישה לגמלאות מקבל אוטומטית 25% הנחה בתשלום הארנונה. בשילוב עם מצב סוציו-אקונומי, יכולה ההנחה להגיע ל-100%. חוק ההסדרים קובע כי התקנות הללו יבוטלו, וכי אזרחים ותיקים לא יהיו זכאים עוד להנחה האוטומטית. תחת זאת, מבחן סוציו-אקונומי ייקבע את שיעור ההנחה.

קיצוץ בשכר הנשיא, חברי כנסת ושופטים

לצד הפגיעה במשפחות, מתכוונים באוצר לצמצם כאמור את הוצאות המדינה ובשכר עובדי המדינה. כך למשל, יקוצץ שכר הבכירים במגזר הציבורי ב-10%: שכרם של נשיא המדינה, חברי כנסת, שרים, שופטים, ראשי רשויות ורבני ערים יקוצץ בכפוף לאישור ועדת הכספים של הכנסת. הקיצוץ יהיה בתוקף עד שנת 2014 והוא צפוי לחסוך 70 מיליון שקלים לקופת המדינה.

בחוק ההסדרים הקרוב מתכוון האוצר גם לגעת באחת הסוגיות הרגישות בתקציב המדינה: הפנסיות של אנשי כוחות הביטחון. שינויים בחישובי הזכאות שמציעים באוצר יקצצו כ-8% מהסכום אותו חייבת המדינה לפנסיה של עובדי מערכת הביטחון. מדובר, על פי האוצר, במהלך שמשמעותו הכוללת היא חיסכון ארוך טווח של 15 מיליארד שקלים.

גם עובדי משרדי הממשלה יידרשו לתת את חלקם, והמדינה תפחית על ההוצאות על שכרם ב-2% במשך שנתיים. מדובר לאו דווקא על קיצוץ ישיר במשכורת, אלא גם על קיצוצים בכמות השעות הנוספות והיקפי המשרות של עובדי המדינה. המשמעות התקציבית של המהלך עשויה להסתכם ב-77 מיליון שקלים בשנה.

תקציב הנסיעות לחו"ל של שרי הממשלה יחתך בחצי; יחול קיצוץ של 20% בתקציב האבטחה של שרי הממשלה (50 מיליון שקלים בשנה); סגירה ואיחוד של נציגויות ישראל בחו"ל - רבע מנציגויות משרד התיירות וחמש נציגויות של משרד החוץ(בעלות של 28 מיליון שקלים); וכן קיצוץ של 10% בתקציב לשכת הפרסום הממשלתית.

ממשרד התחבורה יקוצצו 1.4 מיליארד שקלים, רובם הגדול מדחיית ביצוע של פרויקטים חדשים בתחום הכבישים הבינעירוניים, אך גם בתכניות הקשורות ברכבת ישראל. תקציב המשרד לאזרחים וותיקים יקוצץ ב-15 מיליון שקלים. עוד נקבע, כי פעילות המשרד לשיתוף פעולה אזורי תוכנס לתוך משרד הנגב והגליל, והמטות של המשרדים יאוחדו. 60 מהעובדים במשרד לשיתוף פעולה אזורי יפוטרו.

חוק ההסדרים מציע גם לבטל את הקמתו של מתקן שהייה נוסף למסתננים שהיה אמור להיות מוקם ולהכיל 4,000 מסתננים. כידוע, מאז הקמת גדר הגבול בדרום ירד מספר המסתננים באופן דרמטי, מאלפים מדי חודש לפני שנה, לכמה מקרים בודדים בחודש כיום. הדבר מייתר את הקמת מתקן השהיה החדש שתוכנן. כתוצאה מכך, קוצצו גם תקני כוח האדם שהיו אמורים לקחת חלק בתפעול המתקן ואבטחתו. המשמעות הכוללת של המהלך היא חיסכון של 310 מיליון שקלים, וכ-450 תקנים.

"העניים ישלמו יותר מסים"

תכנית הקיצוצים זכתה כצפוי לביקורת מצד יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שכינתה אותה "אכזריות, בגידה בציבור ובעיקר שגיאה כלכלית נוראה שתביא למיתון במשק". "זאת לא תכנית צמיחה", אמרה יחימוביץ' בראיון לגלי צה"ל. "אני חשה צער עבור אותם אנשים שחייהם לא יהיו חיים עכשיו. העניים ביותר ישלמו עכשיו הכי הרבה מסים. שגיאה כלכלית קשה מאוד שתכניס את המשק למיתון נוראי". יחימוביץ' ציטטה דברים שכתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו לפני הבחירות ואמרה כי הוא הונה את הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully