וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הניע את הרוצחת הנאצית בגרמניה?

6.5.2013 / 14:31

ביאטה צ'אפה עמדה בראש תא טרור שרצח תשעה מהגרים, וחשיפתו עימתה את גרמניה עם קיומה של מחתרת הימין הקיצוני. בעיתונות תוהים מיהי "השתקנית שנראית כמו קופאית בסופרמרקט"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

במינכן נפתח הבוקר (שני) משפטה של החברה האחרונה בתא הטרור הנאו-נאצי, ששלושת חבריו הואשמו בסדרה של רציחות שזעזעו את גרמניה, וחשפו את אזלת ידן של הרשויות באיתור הכנופיה הגזענית.

תא הטרור, "המחתרת הנציונאל סוציאליסטית" (NSU), התגלה במקרה אחרי שחמק מעין המשטרה במשך יותר מעשור. חשיפתו אילצה את גרמניה להכיר כי בשטחה פועלות תנועות ימין קיצוני חמושות ורצחניות. ראש שירותי המודיעין המסכל של גרמניה התפטר מתפקידו אחרי הפרשה, והקנצלרית אנגלה מרקל התנצלה בפני קרובי הקורבנות.

עוד על משפט הנאו-נאצים בגרמניה
המשטרה חשפה את המסרים הסודיים שהעבירו חברי התא בכלא
מחוקק יהודי הופיע ב"רשימת החיסול" של שלושת חברי הכנופייה
אחרי החשיפה, בגרמניה מזהירים: זן חדש של טרור ימני קיצוני

משפטה של ביאטה צ'אפה המכונה "ביטה Z", מנהיגת תא נאו-נאצי, ברלין, גרמניה. רויטרס
ביאטה צ'אפה, הבוקר בבית המשפט במינכן/רויטרס

ביטאה צ'אפה, בת 38, מכונה "ביטה Z", והיא מואשמת במעורבות ברצח של שמונה מהגרים טורקים, מהגר מיוון ושוטרת גרמניה. המעשים, שבוצעו בשנים 2007-2000, כונו "רציחות הקבב" ונפרשו לכל אורך גרמניה, מהמבורג ועד מינכן. צ'אפה מואשמת גם במעורבות בשני פיגועים באזורי מגורים של מהגרים בקלן וכן ב-15 מקרים של שוד בנק. ארבעה גברים נוספים עומדים למשפט באשמה שסייעו לצ'אפה.

עורכי הדין של הקורבן הראשון של תא הטרור, מוכר הפרחים אנוור סימסק, אמרו כי "בשל ממדיו ההיסטוריים, החברתיים והפוליטיים, המשפט הזה הוא אחד המשמעותיים ביותר בגרמניה של אחרי-המלחמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תשעת המהגרים והשוטרת שרצחו חברי תא הטרור במהלך השנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לבושה בג'ינס ובז'קט כהה, באה הבוקר צ'אפה לבית המשפט במינכן כשגבה מופנה למצלמות הטלוויזיה. מחוץ לבית המשפט הפגינו מהגרים טורקים ונשאו שלטים שעליהם נכתב "צ'אפה, בתו של היטלר, את תשלמי על פשעייך". כ-500 שוטרים מאבטחים את היכל הדיונים, והמשפט נחשב לאחד המסוקרים ביותר בהיסטוריה הגרמנית. העיתונאים שהתגודדו בבית המשפט נאלצו לעבור חיפוש קפדני, גם בשערות ראשם.

תא הטרור נחשף בנובמבר 2011, כששני גברים, שככל הנראה ייסדו עם צ'אפה את ארגון NSU, התאבדו אחרי שוד בנק כושל. גופותיהם אותרו בקרוואן, וברכב השרוף מצאה המשטרה את האקדח ששימש ל-10 מקרי הרצח שבהם עוסק המשפט, כמו גם סרטון עם הודעת לקיחת אחריות למעשים. בסרטון נראתה דמותו המצוירת של "הפנתר הוורוד" לצד גופותיהם של הקורבנות.

משפטה של ביאטה צ'אפה המכונה "ביטה Z", מנהיגת תא נאו-נאצי, ברלין, גרמניה. רויטרס
המשפט מתנהל תחת אבטחה כבדה. גם העיתונאים נדרשו לעבור סריקה קפדנית בשערות ראשם/רויטרס

צ'אפה הסגירה את עצמה למשטרה אחרי שהציתה את בית מגוריה במזרח גרמניה. המשפט הוא ההזדמנות הראשונה של קרובי הקורבנות לחזות פנים אל פנים באישה שצוירה בתקשורת כשתקנית מוזרה, שהדממה שגזרה על עצמה הקשתה על הציבור להבין את מניעיה. בחזית העיתון הגרמני די וולט היא הוכתרה תחת הכותרת "הבנאליות של הרשע", וביומון הנפוץ הבילד נכתב כי היא "דומה יותר לקופאית בסופרמרקט מאשר למטורפת אלימה".

המשפט צפוי להימשך שנתיים, ופרשנים בגרמניה אינם צופים שצ'אפה תנסה להסביר את מניעיה במהלכו. רוצח ההמונים הנורבגי, אנדרס ברינג בריוויק, שטבח ב-77 בני אדם באוסלו, כתב לצ'אפה בשנה שעברה והגדיר אותה כ"אחותו היקרה". הוא אמר לה שהוא מקווה שהיא תנצל את המשפט כדי להפיץ את משנת הימין הקיצוני.

משפטה של ביאטה צ'אפה המכונה "ביטה Z", מנהיגת תא נאו-נאצי, ברלין, גרמניה. רויטרס
קרובי הנרצחים מפגינים מחוץ לבית המשפט. "היא הבת של היטלר"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully