וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפון תיפתח: התקיפה בסוריה עלולה להוביל למלחמה?

אין זה מפתיע שבלבנון ובסוריה מיהרו להכחיש את הדיווחים על תקיפה. הודאה בכך תחייב את אסד להגיב, וכנראה לאבד את יתרונו הצבאי האחרון. וגם איראן מעדיפה לחכות. פרשנות

צילום: CNN,FOX NEWS, NBC עריכה: טל רזניק

הדיווחים בכלי תקשורת זרים על תקיפה ישראלית לכאורה בסוריה

על אף שההיגיון מצווה זאת, אין כלל ודאות שבשעות הקרובות (שבת) יתפזר הערפל סביב הפעולה שספק הייתה-ספק לא הייתה בסוריה. לכאורה, אמנם אמורים מקבלי ההחלטות בדמשק או ברובע דאחיה בביירות להתייחס לדיווחים בכלי התקשורת הלבנוניים שמצטטים את העיתונות האמריקאית, בדבר תקיפה שהייתה ולא ברור מה טיבה.

נשיא סוריה בשאר אסד מופיע בטלוויזיה הסורית, אפריל 2013. AP
אין אינטרס למסור מידע מסוג זה לציבור. אסד/AP

אולם לחיזבאללה או לסוריה אין שום אינטרס לתרום מידע שכזה לידיעת הציבור, מאחר שהודאה בדבר הפצצה ישראלית שוב תעמיד את דמשק ואת חיזבאללה בדילמה המוכרת: אם להגיב על הפעולה או לא. בין אם מדובר בתקיפה של שיירת אמצעי לחימה, מתקן לייצור נשק כימי או כל אפשרות אחרת, הרי שעדיין מבחינה ציבורית ערבית, בשאר אסד או – לחלופין מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה – נדרשים להגיב על "התוקפנות הישראלית". שניהם טרחו בשנים האחרונות למתג את עצמם כנושאי דגל "ההתנגדות" לישראל, ומכאן שהתעלמות נוספת מצדם מהפצצה ישראלית תגרור שורה של תגובות נלעגות בכלי התקשורת האנטי-סוריים, ובעיקר בערוצי הטלוויזיה "אל-ג'זירה" ו"אל-ערבייה".

מכאן גם ניתן להבין את ההכחשות הסוריות שפורסמו הבוקר לדיווחים על ההפצצה. ערוץ "אל-מנאר" השייך לחיזבאללה מביא את דבריו של שגריר סוריה באו"ם, שטען כי לא ידוע לארצו על שום תקיפה ישראלית בשטחה. גם ערוץ "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה פרסם הבוקר הכחשה של גורמים צבאיים סוריים על פעולה ישראלית בשטחם. בינתיים נמשכו גם הבוקר הדיווחים בדבר טיסות ישראליות בשמי לבנון, זה היום הרביעי. לפי הדיווחים, הטיסות היו מעל ביירות ואף צפונה משם, וכן בדרום המדינה, ועל פיהם הגיחות של חיל האוויר הישראלי נמשכו כל הלילה.

גם לאיראנים יש משקל בהחלטה

הודאה מצד סוריה או מצד חיזבאללה כי חיל האוויר תקף שיירת נשק, שתחייב תגובה מצדם, דוחקת אותם לפינה, מאחר שלאסד – ובמידה מסוימת גם לנסראללה – אין מוטיבציה להיגרר לעימות צבאי מול ישראל. הצבא הסורי חסר כיום כוח אדם כדי להתמודד עם ישראל בקרקע – ובוודאי שלא באוויר. התלקחות מול צה"ל עלולה להביא מבחינתו להיעלמות היתרון היחיד שנותר בידיו מול האופוזיציה – חיל האוויר שלו.

עבור נסראללה מדובר בסוגיה מורכבת יותר. מאות מאנשיו עסוקים בלחימה במערב סוריה, באזור אל-קוסיר. יותר מ-130 לוחמי חיזבאללה נהרגו בקרבות שם, וגם מבחינתו עימות צבאי עם ישראל יכול להפוך למשימה מורכבת מדי בשלב זה. יחד עם זאת, נסראללה המכותר פוליטית בלבנון, עלול עוד לחפש פרובוקציה מול ישראל (שהפעם כבר לא תיתפס כהתגרות מול ישראל אלא כ"תגובה") כדי לחלצו מהבידוד שאליו נקלע.

אולם גם לאיראנים יש משקל בהחלטה של נסראללה. כמה כלי תקשורת ערביים דיווחו כי נסראללה ביקר בטהרן באמצע החודש שעבר ונפגש עם מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. על פי הדיווחים, השניים דנו בתוכנית איראנית להשתלט על סוריה במקרה של התמוטטות משטרו של בשאר אסד. לאיראנים אין אינטרס להשתמש בחיזבאללה כבר כעת. הם מעדיפים לשמור את כוחו הצבאי ובעיקר את יכולת שיגור הרקטות שלו למקרה של תקיפה ישראלית או אמריקנית על מתקני הגרעין באיראן.

בשנים האחרונות העדיף חיזבאללה לפנות למסלול תגובה אחר מול ישראל הזכור משנות ה-80 וה-90 – ניסיונות פיגועים נגד מטרות ישראליות או יהודיות בחו"ל. מאז חיסולו של עימאד מורנייה בפברואר 2008, הגביר הארגון באופן ניכר את מאמציו לבנות תשתית של מפגעים נגד מטרות כאלה, בסיועם האדיב של אנשי משמרות המהפכה, וזאת כדי להרחיק את הלחימה מלבנון ולהעלים טביעות אצבעות מובהקות של חיזבאללה מפעולות נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully