וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצפון: לוחמי חיזבאללה חוזרים לגבול ישראל

הדיילי סטאר הלבנוני מצטט מקור ביוניפי"ל, שטוען כי צבא לבנון נטש את אזור הגבול - שעתה מאוייש על ידי אנשי חיזבאללה, שאף מתנכלים לחיילי האו"ם. "הצבא אפילו לא קרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: חסן נסראללה נואם בפני תומכיו)

צבא לבנון הסיג חלק ניכר מכוחותיו מדרום לבנון, וכתוצאה מכך גובר החשש כי חיזבאללה יתקרב לגבול עם ישראל – כך דיווח היום (רביעי) העיתון "דיילי סטאר" הלבנוני, מפי גורמים בכוח האו"ם המוצב בגבול המשותף (יוניפי"ל).

על פי הדיווח, אנשי יוניפי"ל נתקלו באחרונה בדרכים חסומות ובעמדות תצפית מאוישות באנשי חיזבאללה – בניגוד להחלטה 1701 של האו"ם, שהתקבלה לאחר מלחמת לבנון השנייה בנוגע להימצאות כוחות של ארגון הטרור סמוך לגבול הישראלי. גורמים ביוניפי"ל הביעו תסכול ואף העידו על השפלה נוכח העימותים בין אנשיהם לבין אנשי חיזבאללה - שאף גורמים להם לסגת מעמדותיהם. הם הוסיפו כי היקף הסיורים המשותפים עם צבא לבנון פחת באופן ניכר.

אף שהחלטה 1701 של מועצת הביטחון קובעת כי על צבא לבנון להימצא יחד עם כוחות יוניפי"ל מדרום לנהר הליטני, "כוחות הצבא לא קרובים לשם בכלל. למעשה – הם מרוחקים אפילו יותר מאשר בעבר", אמר גורם ביטחוני בלבנון. בשל נסיגתן של יחידות צבאיות שונות מהאזור, בשל ההידרדרות הביטחונית בטריפולי, בצידון ובצפון לבנון – נוכחות צבא לבנון הידלדלה לכדי 3,000 חיילים באזור הגבול עם ישראל, אמר מקור ביוניפי"ל.

אזור התקרית במיס אל ג'בל

רק כ-10% מהסיורים המשותפים שמפעיל כוח שמירת השלום מלווים על ידי צבא לבנון, מה שהופך אותם לפגיעים יותר להתנכלויות מצד לוחמי חיזבאללה וגם מצד מקומיים. "דיילי סטאר" מדווח כי בחודש פברואר סיור של חיילי יוניפי"ל מבלגיה אשר נע סמוך לגבול באזור מיס אל ג'בל (הנמצא בגזרת מנרה) נתקל בכלי רכב שבו לכאורה אנשי חיזבאללה. החיילים ניסו לתחקר ולצלם את תכולת הרכב, ובתגובה התנפלו עליהם אנשי חיזבאללה – לקחו מהם את המצלמה ואת מפתחות הרכב שלהם, ונמלטו. אף שהחיילים הספיקו לדרוך את הנשק, אנשי חיזבאללה לא נרתעו והבהירו כי גם באמצעותם כלי נשק.

חיילי יוניפי"ל בדרום לבנון. דצמבר 2012. רויטרס
חיילי יוניפי"ל בדרום לבנון/רויטרס

בחודש מרץ, סיור מהכוח האיטלקי – שהיה בדרכו למשימת תצפית על ואדי משאוויש אשר בגזרה המערבית של הגבול עם ישראל, נחסם על ידי שני אנשים שהיו מצוידים במכשירי קשר. אדם שלישי עמד סמוך למקום ותצפת על האזור באמצעות משקפת. אנשי האו"ם הבהירו לאזרחים, לכאורה, כי מדובר בעמדה של חיילי יוניפי"ל בלבד – אולם אלה השיבו להם כי מדובר בשטח פרטי שאין להם סמכות להיכנס אליו. במקרה זה החליטו החיילים לסגת כדי "להרגיע את הרוחות". במקרה נוסף באותו אזור – נתקל סיור רגלי של יוניפי"ל וצבא לבנון בציר חסום ועליו שלט "רכוש פרטי". בחודש שעבר, גם בגזרה המערבית, רכב של יוניפי"ל שנתקע בשל תקלה טכנית באחד הכפרים באזור – נתקל במטר אבנים ובקבוקים מצד כמה מיושבי המקום. נזק נגרם לרכב, אולם לא היו נפגעים.

צבא לבנון. Sergey Ponomarev, AP
"חיילי צבא לבנון ממש לא קרובים לאזור"/AP, Sergey Ponomarev

עד מלחמת לבנון השנייה הייתה הגזרה של ואדי משאוויש אחד מכיסי ההתנגדות המסוגרים והמאוישים ביותר על ידי חיזבאללה באזור הגבול. העמק נפגע בצורה קשה מאש הארטילריה ומהפצצות חיל אוויר הישראלי במהלך המלחמה, ושיירים לנפלים עדיין פזורים כיום בשטח. בימים שאחרי המלחמה – ולאחר הסתלקותם של לוחמי ארגון הטרור, מצאו חיילי צבא לבנון יחד עם יוניפי"ל עמדות תת קרקעיות לשיגור קטיושות. כמה מהעמדות הללו מפוקחות על מנת לוודא שאינן מופעלות מחדש. עדיין קשה לומר כמה עמדות כאלה עדיין מוסתרות מתחת לצמחייה במורדות העמק. יצוין כי גם אם חיזבאללה מנסה להשתלט על האזור – ההצלחה שלו לעת עתה היא מוגבלת. ישראל, מנגד, לא נשארת אדישה, ובתחילת השבוע ביצעה את אחד התרגילים הגדולים שידעה באחרונה בגבול הצפון, אשר דימה מצב חירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully