וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: כך מגייס חיזבאללה פעילים ויוזם פיגועים באירופה

1.5.2013 / 10:00

דוח אמריקאי חושף את השיטות מאחורי הפיגוע בבורגס וגיוס הפעילים, שמתאמנים עם מסיכות וממודרים זה מזה. גורם בטחוני: מקווים שהדוח יסייע להכניס הארגון לרשימת הטרור

חיזבאללה שב לעסוק בפעילות טרור על אדמת אירופה, כך קובע דוח חדש שיתפרסם בשבוע הבא. הדוח של המרכז לחקר המאבק בטרור של האקדמיה הצבאית של ארה"ב "ווסט פוינט", בחן את פעילות הטרור של ארגון חיזבאללה במספר מקרים, בהם הפיגוע בבורגס שבבולגריה ומעצר פעיל חיזבאללה בקפריסין. על בסיס הנתונים שעולים מהדוח, קידמה בריטניה הצעה באיחוד האירופי להגדיר את הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור.

גורם ביטחוני בכיר אמר אמש, כי מדינות רבות באירופה חוששות להצביע נגד חיזבאללה כארגון טרור בשל פגיעה ביציבות של לבנון. "עכשיו כשכולם רואים את הפעילות הענפה של חיזבאללה על אדמת סוריה והמאמץ להשיג נשק שובר איזון כמו מערכות הגנה אוויריות ואמצעי לחימה נוספים, לאף אחד אין ספק מהי זהות חיזבאללה", אמר.

זירת הפיגוע בשדה התעופה בורגס, בולגריה. 18 ביולי 2012. רויטרס
זירת הפיגוע בבורגס/רויטרס

ארגון חיזבאללה ממודר מאוד ופועל בחשאיות רבה. בשונה מארגון אל-קאעדה הוא כמעט ולא חדיר, למרות מאמץ של סוכנויות הביון ברחבי העולם. אך מעצרו ומשפטו של פעיל חיזבאללה בקפריסין בשנה שעברה על ידי המשטרה המקומית באמצעות מידע שהעביר המוסד הישראלי, כפי שפורסם על ידי מקורות זרים, מאפשר הצצה למאמץ החשאי חובק העולם של חיזבאללה להלך אימים על ישראל ומדינות נוספות במערב בשליחות איראן.

איתור לבנוניים ברחבי העולם

הדוח מסתמך כאמור גם על חקירתו בקפריסין של פעיל חיזבאללה הלבנוני-שבדי העצור במדינה, חוסאם טאלב יעקוב, שהודה במהלך משפטו כי הוא פעל בשליחות המאבק המזויין לשחרור לבנון, אך עם זאת הוסיף כי הוא איננו בעד פיגועי טרור נגד אנשים חפים מפשע. על פי העדויות שמסר לידי המשטרה המקומית אחרי שנעצר ביולי אשתקד, התבהרה התמונה המודיעינית. חיזבאללה מאתר ברחבי העולם בנים למשפחות לבנוניות בעלי דרכון זר באמצעותו הם נעים בחופשיות ברחבי העולם מבלי לעורר חשד. כך היה יעקוב, בן למשפחה ממוצא לבנוני שנולד בשבדיה והתגורר בה עד גיל 14, אז עבר לביירות ולימים הפך לבעל חנות מזכרות ובגדים. בהמשך החקירה סיפר כי הוא חבר בארגון חיזבאללה כבר ארבע שנים וגויס לצורך משימה סודית. בשל דפוס פעולה זה, המשטרה המקומית בבולגריה עדיין מחפשת אחר שני לבנונים שעברו בשדה התעופה ביום הפיגוע והם בעלי דרכון קנדי ואוסטרלי, אך בעלי רישיונות מזויפים מארה"ב.

במהלך האימונים, חובשים המגויסים מסיכות כדי לא להפליל אחד את השני. למרות זאת, סיפר יעקוב כי שמע שאחד הפעילים בעל מבטא אמריקאי. האימונים בבסיסים סודיים של חיזבאללה בלבנון נמשכו כשבעה חודשים והניחו דגש על אומנויות לחימה בביירות, תוך כדי הטמעה של סיפור כיסוי לזהותו החדשה, שימוש ברובים, אקדחים ורקטות. הפעיל סיפר בחקירה כי לקחו אותו ממקום למקום במשאיות סגורות, כך שלא יכול היה להביט החוצה או להבחין היכן הוא נמצא. קבוצות האימונים כללו בין 10-13 פעילים ואסור היה להם להחליף פרטים אישיים. במסגרת הכשרתו הוא נשלח למשימות בליון שבצרפת ובאמסטרדם, בירת הולנד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חוסאם טאלב יעקוב, פעיל חיזבאללה שפעל בקפריסין. AP
האימונים בבסיסים סודיים של חיזבאללה בלבנון נמשכו כשבעה חודשים. פעיל חיזבאללה העצור בקפריסין/AP

במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי חיזבאללה ניסה לנקום ללא הצלחה בישראל על חיסולו של עימאד מורניה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, שעל פי פרסומים זרים חוסל ב-2008 על ידי המוסד. אך עם התגברות חיסול מדעני הגרעין האיראנים, החליטו בחיזבאללה לשלב מאמץ עם כוחות "אל-קודס" של משמרות המהפכה באיראן ולהוציא אל הפועל פיגועים בהודו, גיאורגיה, תאילנד ומקומות נוספים שסוכלו ללא פרסום בכלי התקשורת.

יעקוב עשה עבודה סמויה בקפריסין כדי לאסוף מידע על מטרות ישראליות רלוונטיות לביצוע פיגוע תוך כדי שהוא מקבל סיוע חודשי בסך 600 דולר מחיזבאללה ומזדהה כבעל חברה לייבוא וייצוא שהגיע למדינה להיפגש על לקוחות. על פי הנחיות המפעיל שלו, הוא צפה בתיירים ישראלים, מיפה נקודות עיקריות לטיול ואבחן מסלולי נסיעה של אוטובוסים לשדה התעופה ובתי המלון תוך שימוש בקודים כדי להסוות את המידע הרב שצבר. המשטרה הקפריסאית הצליחה לגלות כי הוא פעל מבתי קפה אינטרנט, תוך כדי שהוא משתמש בשלושה כרטיסי SIM וטלפונים ניידים על מנת ליצור קשר עם מפעיליו.

במערכת הביטחון בישראל מקווים כי המחקר שביצעו ב"ווסט פוינט", כמו חשיפת המידע הרגיש במשפטו של פעיל חיזבאללה בנוסף להרשעתו, יסייעו בקמפיין שדוחפת ישראל בהכרה של חיזבאללה כארגון טרור.

  • עוד באותו נושא:
  • חיזבאללה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully