וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"600 דולרים בתמורה למעקב אחר טיסות ארקיע"

מפרטים חדשים שנחשפו במשפטו של פעיל חיזבאללה חוסאם טאלב יעקוב בקפריסין עולה כי הוא התבקש לעקוב אחרי טיסות שנחתו מישראל, ואילו אימוני נשק עבר

משכורת חודשית של 600 דולרים, מפגשים עם מפעיל עלום ומעקב אחר טיסות שנחתו מישראל בקפריסין - אלו חלק מהפרטים החדשים שנחשפים אט אט במשפטו של פעיל חיזבאללה הלבנוני-שבדי חוסאם טאלב יעקוב, המתקיים בקפריסין. ב"ניו יורק טיימס" מתואר משפטו של הפעיל שנעצר באי השכן, כאשר בחקירת התביעה הגדיר עצמו יעקוב כ"חבר פעיל בחיזבאללה" וסיפר שניתן לו שם כיסוי, "וואל", זאת מאחר ולדבריו הארגון השיעי "שומר על סודיות, כך שחברי הארגון לא מכירים את שמות החברים האחרים".

יעקוב בן ה-24 נעצר בחודש יולי בעיר לימסול בחשד שריגל עבור חיזבאללה, וכעת מסתבר שבמסגרת הפעולות שנדרש לבצע על ידי מפעילו העונה לשם "איימן", נהג לעקוב אחר טיסות חברת ארקיע שנחתו בלרנקה, וכן התבקש לבדוק את מחירי השכירות של מחסנים באי, ככל הנראה במטרה כדי להשתמש בהם לצרכי חיזבאללה.

הוא הגדיר את עצמו כ"חייל פ?יו?ן", שפעל על פי הוראות שקיבל, וכי לא פעל ביודעין במטרה לקדם פעולה אלימה נגד ישראלים. מנגד, התביעה בקפריסין הנסמכת על גורמי מודיעין ישראלים ואמריקאים, טוענת כי יעקוב היה מעורב בתכנון פיגועים, כחלק מהמלחמה החשאית שמנהלות חיזבאללה ואירן נגד ישראל. במסגרת עדותו, תיאר הפעיל השבדי-לבנוני את האימונים שעבר בחיזבאללה. לדבריו, "כיתת" מתאמנים מנתה 13 בני אדם, שקיבלה הכשרה ממדריכים כיצד להשתמש במספר כלי נשק, ביניהם רקטות RPG, רובי M-16 וקלצ'ניקוב, ומקלעים נוספים.

חוסאם טאלב יעקוב, שוודי ממוצא לבנוני, שנאשם בכוונה לבצע פיגועי טרור נגד ישראלים בקפריסין. AP
"אני רק חייל קטן". יעקוב בעת מעצרו בקפריסין/AP

עדותו של יעקוב, שנפתחה ביום רביעי השבוע, מאפשרת הצצה ייחודית לפעילות החשאית של חיזבאללה. יעקוב הכחיש כי היה שותף במזימה לפגוע בישראלים, אולם תיאר אימוני נשק שעבר במסגרת פעילותו בארגון הלבנוני. במהלך המשפט דחה יעקוב טענות של התובע לפיהן הוא עבר הכשרה בשימוש בחומר נפץ מסוג C-4, לכאורה כחלק מאימונים שנועדו לבצע פיגוע במתווה דומה לזה שהוציא חיזבאללה לפועל בחודש יולי אשתקד בבורגס שבבולגריה בו נהרגו חמישה ישראלים. בעוד שהתביעה הביאה מסמכים מחקירתו במשטרה לאחר מעצרו ב-14 ביולי בהם הוא מודה בהכשרה זו, יעקוב טען שהפרטים הלו "הוכנסו" לעדותו בשלב מאוחר יותר.

בפתח משפטו סיפר יעקוב כי עומדת לו זכות הווטו לקחת חלק במעשי טרור, "אם מבקשים ממני להשתתף במתקפה, אני יכול לסרב", ציין. הוא תמה איזה שימוש ניתן היה לעשות במידע שאסף וטען כי לא עקב אחרי אוטובוסים המסיעים ישראלים באי, על אף שהודה כי רשם מספרי רישוי של מספר אוטובוסים כאלו. עוד טען יעקוב, כי שימש כשליח של הארגון בטורקיה, צרפת והולנד, וכי כאשר מפעילו ביקש להיפגש עמו, הוא שלח לו הודעת טקסט, "בנושא מזג האוויר".

משפטו של יעקוב מתנהל על רקע הדיונים באיחוד האירופי, המתלבט אם להכריז על חיזבאללה כארגון טרור, וזאת בעקבות חקירת שלטונות בולגריה שחשפו את הקשר של הארגון למתקפת הטרור על אוטובוס התיירים הישראלים בבורגס. ארצות הברית דוחקת במדינות האיחוד להכריז על חיזבאללה כעל ארגון טרור, אך ספק אם זה יקרה, ובוודאי לא בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully