וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת רמדיה: הפרקליטות ערערה על זיכוי המנכ"ל

גלעד גרוסמן

2.5.2013 / 11:25

ערעור נוסף הוגש על זיכוי טכנולוג המזון של החברה, שתחליף החלב ששיווקה הביא למותו של תינוק אחד ולפגיעתם של אחרים. "רמדיה לא הייתה גוף ללא פנים, היה מנהל"

הפרקליטות ערערה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בלוד על זיכויו של מנכ"ל רמדיה לשעבר, גדעון לנדסברגר, מעבירות של גרימת מוות וחבלה ברשלנות בפרשת "רמדיה", בה נפגעו מספר רב של תינוקות כתוצאה ממחסור בוויטמין בתחליף חלב לתינוקות. כמו כן, הפרקליטות ערערה על זיכויו של טכנולוג המזון של החברה, פרדריק בלק, משתי עבירות של חבלה בשתי תינוקות. יצוין כי בלק הורשע בגרימת מותו ברשלנות של התינוק אבישי זיסר. עם זאת, הפרקליטות החליטה שלא לערער על זיכויו של הבעלים של החברה משה מילר. לפני כחודש וחצי גזר בית משפט השלום בפתח תקווה 30 חודשי מאסר בפועל על בלק, ושלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 10,000 שקלים על לנדסברגר, שהורשע בעבירה של אי-מילוי תקן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיכל זיסר, שבנה אבישי מת בעקבות צריכת הפורמולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרשת רמדיה, שנחשפה בשנת 2003, היא אחת הפרשות הטרגיות שאירעו בישראל. על פי קביעת בית המשפט, פעוט אחד מת בוודאות ועוד כ-20 אושפזו כתוצאה ממחסור של ויטמין B1 במזון התינוקות שייצרה החברה הגרמנית "הומנה" ושווקה בישראל על ידי רמדיה. שני תינוקות נוספים מתו בעת שצרכו תחליף חלב של רמדיה, אולם לא נקבע כי יש קשר ישיר בין השניים. שגיאה בבדיקת מעבדה גרמה לחברה הגרמנית לחשוב שאין צורך בהוספת הוויטמין לפורמולה החדשה, ששווקה לישראל לפני ששווקה לשאר העולם. הפרשה החלה להתגלגל לאחר שמספר תינוקות הופנו לחדרי מיון עם ליקויים בהתפתחות מערכת העצבים. בשנת 2008 הוגש כתב אישום נגד שמונה נאשמים - שלושת הבכירים בחברת רמדיה, וחמישה עובדי משרד הבריאות, בהם ד"ר דורית ניצן קלוסקי, מנהלת מחלקת התזונה במשרד הבריאות ומנהלת שירות המזון הארצי.

מיכל זיסר, אמו של אבישי, הביעה סיפוק מההחלטה לערער: "אני לא חושבת שהוא יכול לצאת מהסיפור ללא לקיחת אחריות", סיפרה לוואלה! חדשות. "אני לא משפטנית, אבל זה היה מחוייב המציאות. למנכ"ל אין שום אחריות? אם יש לו תפקיד ואחריות שיישא בה. ההחלטה של השלום היתה מעוותת לגמרי בעיני". לדבריה, "השאלה כאן היא לא רק צדק עבור ההורים, אלא קביעה משמעותית עבור כל הציבור בנוגע לאחריות של בכירים בחברות".

"אסון נורא ומזעזע, שהפך שם נרדף לטרגדיה"

שופטת בית משפט השלום בפתח תקוה, ליה לב-און, הגדירה את הפרשה כ"אסון נורא ומזעזע, שהפך שם נרדף לטרגדיה", אולם קבעה שעיקר האשם הוא בחברת "הומנה" הגרמנית, אשר הוציאה את הוויטמין ממזון התינוקות שמכרה רמדיה, ללא ידיעת החברה הישראלית. "הקורבנות הרכים חסרי הישע עומדים לנגד עיניי", אמרה בעת הקראת הכרעת הדין, אולם הוסיפה כי "הכרעת דין פלילית חייבת להתבסס על ראיות שאין בהן ספק". השופטת קבעה כי טכנולוג המזון בלק ידע שמדובר במוצר חדש אולם לא ביצע בדיקה בנושא ולא מנע את הפגיעה בתינוקות. בשל כך היא הרשיעה אותו במקרה אחד של גרימת מוות ברשלנות וב-14 מקרים של גרימת חבלה. הוא לא הורשע בגרימת מותו של הפעוט גיא גולדמן, וזאת לאחר שהשופטת קבעה כי לא הוכח כי "תינוק קטנטן זה מת בקשר וכתוצאה מתזונתו". על המנכ"ל לנדסברגר אמרה השופטת כי הוא ניהל את רמדיה בצורה מקצועית על סמך חוות דעת שקיבל וכי לא היה יכול לדעת על הכשלים ב"הומנה" ועל המחסור בוויטמין במזון התינוקות.

בערעור שהוגש הבוקר, באמצעות עורכי הדין אור ממון, אורי רינצקי ושמעון לוי מפרקליטות מחוז מרכז, נכתב כי האסון נגרם מהכשל הניהולי של לנדסברגר ומהכשל המקצועי של בלק. לנדסברגר, נטען בערעור, לא יצר מנגנון מתאים והכרחי להבטחת בטיחות ותכולת מזון התינוקות. "לא ניתן לאפשר למנהל לפטור עצמו מחובותיו האישיות, תוך הסתתרות מאחורי מאן דהוא אחר", נכתב בערעור. "חברת רמדיה לא הייתה גוף ללא פנים. לחברת רמדיה היה מנהל. מנהל שלקח על עצמו את האחריות הכבדה מכל, הכרוכה בייבוא ושיווק ומכירת מזון תינוקות".

יצוין כי הפרקליטות אינה מערערת על זיכויים של השניים מגרימת מותם של הפעוטות גיא גולדמן וענבר שובע, אלא מבקשת מבית המשפט להרשיע את לנדסברגר באותן עבירות בהן הורשע בלק - גרימת מותו ברשלנות של אבישי זיסר ז"ל, וחבלה ב-14 פעוטות. בנוסף, הפרקליטות מבקשת להרשיע את השניים בחבלה בעוד שני פעוטות.

מעורכי דינו של גידי לנצברגר להחלטת הפרקליטות נמסר: "לאחר שסגנית נשיא בית-משפט השלום שמעה את כל הראיות בתיק היא קבעה בצורה מפורשת וברורה – בפסק דין המשתרע על פני כאלף עמודים – כי האשמה בפרשה זו היא חברת הומאנה הגרמנית שייצרה את הפורמולה וכי לא נפל כל פסול בפעולותיו של מנכ"ל רמדיה לשעבר. לצערנו הרב הפרקליטות ממשיכה להתעלם מהעובדות בתיק ומקביעותיו הברורות והמנומקות של בית המשפט. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט המחוזי ידחה את הערעור".

פרקליטותיו של מילר, עורכות הדין נוית נגב וגל הררי-גולדמן ממשרד שינמן-נגב-ניב, מסרו בתגובה: "משה מילר זוכה באופן מלא על ידי בית המשפט בהחלטה מקיפה ומפורטת. אנחנו שבעות רצון מהחלטת הפרקליטות שלא לערער, ומכך שלאחר תקופה ארוכה, עניינו בא לסיומו".

פרקליטיו של בלק, עורכי דין נתי שמחוני ואסף קליין, מסרו בתגובה: "אנו סבורים כי בית משפט השלום שגה בכך שהרשיע את פרד בלק ולבטח באשר לעונש החמור והבלתי מידתי שהשית עליו. אנו נביא את הפרשה, בכללותה, לבחינתה של ערכאת הערעור - תוך תקווה שעתירתנו תתקבל ותוברר חפותו של מר בלק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully