וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: לאורך השנים הגזמנו עם ההערכה על התקדמות איראן

ראש הממשלה לשעבר אמר בכנס בניו יורק כי "איראן לא נמצאת היכן שנתניהו טען". הוא בירך על הצטרפות לפיד ובנט לממשלה. מאיר דגן: "הנשק הכימי בסוריה – החלטה של דרג מקומי"

צילום: באדיבות הג'רוזלם פוסט, עריכה: יבגני גרצנשטיין

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט נשא אחר הצהריים (ראשון) דברים בפתח כנס של העיתון "ג'רולזם פוסט" בניו יורק. הוא הבהיר כי אין בכוונתו לבקר את ממשלת ישראל כשהוא מעבר לים. עם זאת, לטענתו אף שנתניהו הוא אחד המנהיגים הרהוטים בעולם - דעתו על פתרון שתי המדינות הוא עמום. "ישראל תהיה מבודדת אם לא תפנים את העובדה שאינה יכולה לשלוט על מיליוני אזרחים מבלי לתת להם זכויות דמוקרטיות. כדי לשמור על מדינת ישראל - חובה לחדש את הדיאלוג עם הפלסטינים". לצד דבריו על נתניהו, בירך אולמרט על הצטרפותם של "כוחות צעירים" לפוליטיקה. "הפוליטיקה החדשה שמייצגים לפיד ובנט ראויה לחיזוק וההערכה. יש לקוות שהם ישפיעו ברוחם האנרגטית גם על שרים אחרים בממשלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולמרט נואם, היום בניו יורק/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולמרט, שהתכוון לשוב למערכת הפוליטית אך החליט לבסוף לדחות את הצעד, טען בהמשך דבריו כי "מצבה האסטרטגי של ישראל בימים אלו הוא מהטובים שהיו בשנים האחרונות, ולא נשקפת סכנה כי בעשור הקרוב ישראל תזדקק לצאת למלחמה. חלק ממדינות ערב אינן כשהיו ביחסן לישראל". באשר לאיראן, אמר כי היא טרם הגיעה לקו האדום שאותו שרטט נתניהו, וכי ישראל הגזימה באיום שתציב הרפובליקה האיסלאמית אם זו תשיג נשק גרעיני. "איראן לא נמצאת במצב שבו נתניהו טען באו"ם שהיא נמצאת. הם לא מתקדמים כבר שנים ומישהו גרם לכך שהם לא יתקדמו. אם ארצות הברית מכריזה שהיא תעשה כל שביכולתה כדי שאיראן לא תהיה גרעינית, כדאי שאיראן תיקח זאת ברצינות".

לדבריו, אובמה, נתניהו, קרי והייגל לא ירצו להשאיר אחריהם מורשת של איראן גרעינית. אולמרט ניצל את ההזדמנות כדי לבקר את נתניהו, וציין כי "ישראל צריכה לפיכך לעבוד בשיתוף, בחוכמה ובשקט עם מנהיג ארצות הברית, בלי לצאת בהכרזות ובהבכות פומביות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באשר ליחסים עם בעלת בריתה של ישראל, סיפר אולמרט כי בשבוע שעבר פגש את נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וו. בוש. לדבריו, השניים שוחחו על תקיפת הכור בסוריה בשנת 2007 שיוחסה לחיל האוויר הישראלי. הוא ציין כי למיטב זכרונו, בוש לא התאכזב לשמוע את החדשות על האירוע בזמנו. "אני מודה לג'ורג' בוש על החברות ועל אהבתו לישראל", הוסיף.

על ההתפתחויות האחרונות בסוריה, אמר כי "אסד מנהיג סוריה 'גמור', וזו רק שאלה של זמן". לדבריו, בשל בעיותיה הפנימיות של סוריה, אין ביכולתה לפתוח בעימות רחב היקף עם ישראל. בדבריו הזכיר גם את הנעשה בלבנון. הוא הגן על החלטתו לצאת למלחמת לבנון השנייה, וטען כי מדובר בהצלחה גדולה של צה"ל. "מנהיג חיזבאללה חושש לחזור על הטעות שהובילה למלחמת לבנון השנייה ושמאז הוא 'קבור בבונקר'".

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מבקר במצרים. קהיר ינואר 2013. רויטרס
"מישהו גרם לכך שהם לא יתקדמו". נשיא איראן אחמדינג'אד/רויטרס

לסיום התייחס אולמרט לבעיותיה הפנימיות של ישראל, ואמר: "השכר בישראל אינו מאפשר קיום חברה חזקה ויציבה ויש לבצע שינוי בסדרי העדיפויות של התקצוב הלאומי, לטובת נושאי חינוך, חברה ורווחה". הוא הציע לקצץ בתקציב הביטחון.

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הנוכח בכנס התייחס אף הוא לאיומים הביטחוניים על ישראל. דגן הסכים עם דברי אולמרט והעריך שסוריה לא תהווה איום משמעותי על ישראל בחמש השנים הקרובות, מפני שהיא שקועה בצרות פנימיות. עוד העריך ראש המוסד לשעבר כי לנוכח מספר הנפגעים הנמוך, השימוש של צבא סוריה בנשק כימי נגד אזרחים לא התקבל על ידי ממשל אסד, אלא כהחלטה מקומית של דרג מבצעי.

השר לעניינים אסטרטגיים, למודיעין וליחסים בינלאומיים יובל שטייניץ נשא גם הוא דברים, שבמסגרתם התייחס לאיראן. "נתניהו הוא צ'רצ'יל של זמננו בכל הנוגע לאיום האיראני", אמר. "אנשים סירבו להקשיב לצ'רצ'יל וחלקם טענו שחשוב לעסוק בסכנות הכלכליות. חוסר ההקשבה הביא למותם של מיליונים. אז זו הייתה אירופה, היום זו איראן".

נוסף על אולמרט ושטייניץ, בכנס שאורכו יומיים משתתפים גם ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, היועץ לביטחון לאומי לשעבר עוזי ארד, ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') עמוס ידלין ושגריר ישראל בארצות הברית מייקל אורן. בכנס ישתתף גם הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי. כמו כן, באירוע יוענק אות הוקרה לרונה רמון, אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ומייסדת קרן רמון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully